Novosti
HAVARIJA TURSKOG BRODA

Spriječena katastrofa, 70 tona nafte moglo se izliti u Jadran
Objavljeno 17. lipnja, 2018.

Osam od ukupno trinaest članova posade turskog teretnog broda Haksa, koji je u nedjelju rano ujutro doživio havariju u arhipelagu

otoka Jabuka, policijskim je brodom dovezeno u splitsku luku, a planirano je da brod sljedeće noći bude otegljen u trogirsko brodogradilište na popravak.

Tijekom dana zaustavljen je prodor vode u trup teretnog broda Haksa, a navečer je počelo njegovo tegljenje u luku Trogir, izvijestio je u nedjelju pomoćnik ministra mora, prometa i infrastrukture Siniša Orlić. Na mjesto nesreće došli su stručnjaci splitske Lučke kapetanije i Brodospasa, inspektori Hrvatskog hidrografskog zavoda te ronioci koji su obavili pregled trupa turskog teretnog broda te utvrdili da postoji otvor između skladišta broj dva i strojarnice kroz koji je prodirala voda.

Na otvor je nalijepljena aluminijska ploča, što je zaustavilo prodor vode u brod, a oko 19 sati na mjestu havarije remorker Brodospasa

uzeo ga je u tegalj.

“Nadamo se da će na ovaj način akcija, koja je još uvijek u tijeku, završiti bez ljudskih žrtava i bez onečišćenja mora”, rekao je Orlić na konferenciji za novinare u Zagrebu. Ocijenio je kako se radilo o dosta opasnoj situaciji, koja je uspješno razriješena, s obzirom na to da je ujutro izgledalo da će brod potonuti. Turski teretni brod Haksa ima 13 članova posade (11 državljana Turske i dva državljanina Indije). Ponovio je kako je Središte za nadzor i upravljanje pomorskim prometom primilo u 4.16 sati dojavu s broda o havariji, u kojoj je došlo do prodora mora u potpalublje, u prostor strojarnice. Deset minuta nakon toga obaviještena je Nacionalna središnjica za traganje i spašavanje, koja je poslala obavijest svim drugim sudionicima u pomorskom prometu te je pokrenuta koordinirana spasilačka akcija u suradnji s talijanskom Središnjicom za traganje i spašavanje, jer se brod nalazio izvan hrvatskih teritorijalnih voda, odnosno u međunarodnim vodama 16 milja sjeverozapadno od otoka Jabuka. Na poziciju su upućena plovila Lučke kapetanije u Splitu i pomorske policije te tanker koji je prolazio pokraj mjesta nesreće, a stavljena je u pripravnost i hrvatska obalna straža, dva talijanska remorkera i remorkeri Brodospasa.

Na brodu je ostao zapovjednik i četiri člana posade, pokušavajući zaustaviti prodor mora.

“U svakoj takvoj akciji prvo gledamo ljudske živote, a zatim da spriječimo onečišćenja. Samim prelaskom osam članova posade i stacioniranjem našeg broda uz havarirani brod izbjegli smo opasnost od gubitka ljudskih života, jer smo u svakom trenutku mogli pokupiti i ostale članove posade.” Orlić je rekao i kako je turski teretni brod imao sve ispravne svjedodžbe, pa je bio ispravan za plovidbu i nije prevozio opasan teret. Također, brod ima sva potrebna osiguranja za eventualnu naknadu štete u slučaju da dođe do onečišćenja okoliša. Brod "Haksa" je 1993. godište i nije izrazito stari brod, često je boravio u hrvatskim, talijanskim i slovenskim lukama. Ovom prilikom plovio je iz Turske u slovensku luku Kopar te prevozio 3.000 tona megnezita, rekao je ranije danas načelnik splitske Postaje pomorske policije Joso Vujić.

"U posljednje dvije godine je kontroliran šest puta i po ovim podacima ne možemo reći da je to podstandardni brod i da je uzrok havarije neodržavanje. Međutim, za nešto više moramo izvući brod na suho i pogledati što se dogodilo", rekao je pomoćnik ministra Orlić.H

Posljedice teško predvidljive

Brod Haksa je 86 metara dug brod, širine 14 metara i 2598 brutoregistarskih tona. Brod je bio natovaren magnezitom, a u spremnicima ima oko 70 tona pogonskog goriva i maziva. Brodsko gorivo jedno je od najprljavijih pogonskih goriva, a da se kojim slučajem takva količina izlila u Jadransko more, posljedice bi bile katastrofalne, trenutne i nepovratne. Takva havarija zasigurno bi imala utjecaj i na turističku sezona a ovisno o strujama i vjetru, pitanje je koji dio Jadrana bi zagađenje pogodilo. Uprava sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture pokrenula je sve protokole u cilju sprječavanja i saniranja eventualnog onečišćenja mora na poziciji ove pomorske nesreće, srećom, nije došlo do potrebe za intervencijom.V.T.