Autoglas
“RETROBOMBA” KOJA MAMI OSMIJEH

Hoće li nam uskoro doći nasljednik Renaulta 4?
Objavljeno 5. lipnja, 2018.

Sve su glasnija nagađanja autonovinara diljem Europe kako Renault, daleko od očiju javnosti, priprema pravu “retrobombu” koja mami osmijeh. Riječ bi trebala biti o modernoj verziji malog diva, legendarnog modela Renault 4. Mogao bi se pojaviti za nekoliko godina, a hoće li uistinu postati stvarnost, ovisi o čelnicima Renaulta.

Za sada iz francuske autokompanije nema informacije da će “četvorka” opet zaživjeti, no kada se sjetimo kakav je posao prije nekoliko godina napravio Fiat modernom verzijom fiće – Fiata 500, i kakve je prodajne rezultate ostvario, povratak „četvorke“ mogla bi biti uistinu realan. Posljednjih mjeseci sjećanje na malog diva u Hrvatskoj i regiji vratio nam je Mile Kekin svojim velikim hitom “Reno 4”.

“Četvorka” je bila uistinu prepoznatljiv automobil koji je svoje kupce pronašao na svim kontinentima. Sve je krenulo 1961. godine, a do kraja proizvodnje u obliku koji pamtimo, 1992. godine, prodano je više od osam milijuna primjeraka. Zanimljivo je da su zadnji modeli automobila koji mjenjač ima u visini upravljača sišli s proizvodnih traka tvornica u Maroku i u susjedstvu, Novom Mestu u Sloveniji, i to 1994., dvije godine od službenog kraja. Četvorku je zamijenio Twingo, a dizajnerski studiji svako malo na videokanale izbacuju svoju verziju modernog Renaulta 4.

Renaul 4 uistinu ima fascinantu povijest i titulu trećeg najprodavanijeg modela automobila svih vremena. Sve je počelo 1956. godine kada je čelnik Renaulta Pierre Dreyfus odlučio napraviti “Blue Jeans Car”, automobil svestran i jeftin poput traperica. Pet godina kasnije Renault 4, prvi model s pogonom na prednje kotače, pompozno je predstavljen 1961. na Pariškom autosalonu. Odmah je stekao naklonost struke i kupaca diljem svijeta pa se proizvodnja “četvorke” odvijala u 28 država, a prodavao se na više od stotinu tržišta. Do kraja proizvodnje s tvorničkih traka sišle su točno 8.135.424 “četvorke”.

Šest godina nakon predstavljanja u Parizu, Renault je prodao već milijun “četvorki”. Te 1967. godine proizvodi se 370.000 “četvorki” godišnje, a prodaje se na svim kontinentima. Deset godina kasnije Renault se pohvalio prodajnom brojkom od pet milijuna primjeraka. Upravo zahvaljujući “Katrici” kako se Renault 4 zvao u bivšoj državi, Renault postaje najveći europski proizvođač automobila. Kako bi dokazali da je riječ o modelu spremnom dokazati se i u ekstremnim uvjetima, konstruktori iz Renaulta napravli su verziju koja je uspješno svladala rally Pariz Dakar, osvojivši 1980. treće mjesto. Godine 1992. tvornicu u Billancourtu napustilo je posljednjih 1000 primjeraka Renaulta 4. Izvedbu GTL Clan krasila je komemoracijska pločica s natpisom “Bye-Bye”, kojom je obilježen kraj proizvodnje.

Milan BUGARIĆ
MALI DIV KOJI JE MOGAO SVE

Legendarnog malog diva testirali smo prije sedam godina, na 50. godišnjicu rođenja “četvorke”. Mirko Vukotić, urednik Auto Glasa, tada je napisao: “Renault 4 automobil je koji su s punim pravom prozvali malim divom, automobil koji je mogao sve. Kolike su samo kuće i vikendice sagrađene materijalom koji je 'četvorka' dovukla do gradilišta, koliko je nezaboravnih ljetovanja omogućila, kolike su ljubavi i životi u njoj započeli... Legendarni 'širajzl', mjenjač, bio je na svom mjestu, motor se pokrenuo iz drugog pokušaja i zabava je mogla početi. Radio nije ugrađen jer i tako ga ne biste čuli, samo vas tanki lim dijeli od prostora motora. Ta je spoznaja izazvala i nešto straha. Ne daj Bože sudara, jer imam osjećaj da bi se u srazu s nekim od današnjih automobila sigurno raspao. Crne misli razbija autobus koji prolazi pokraj mene poput brzog vlaka. Juri 100! Nekada vam je za servis Renaulta trebalo nešto alata, eventualno kanal i možda šamlica (da se odmorite dok pijete pivo i razmišljate), a danas bez ozbiljnog računala najnovije generacije ne znate ni koji motor imate pod poklopcem... Mali div je bio ispred svog vremena, znao je ono što su mnogi tek naknadno saznali i utro je puteve ludospace generaciji Kangooa i drugih, bio monovolumen prije današnjih monovolumena, a prije svega - praktičan, jednostavan i pouzdan...”

1961.

godine Renault 4 predstavljen je na Pariškom autosalonu

1992.

godine službeno je okončana proizvodnja “četvorke”

8.135.424

primjerka proizvedena su do kraja proizvodnje