Autoglas
OKRUGLA OBLJETNICA NJEMAČKOG DIVA

Volkswagenu je 80 godina, sve je krenulo sa narodnim autom
Objavljeno 29. svibnja, 2018.

Prije 80 godina Adolf Hitler položio je u Wolfsburgu temeljni kamen za tvornicu Volkswagen, koja je i danas srce tog multinacionalnog koncerna. Volkswagen je idejno začet koju godinu prije tog 26. svibnja 1938., kada je ondašnji savez njemačkih proizvođača automobila austrijskom inženjeru Ferdinandu Porscheu dao nalog za konstrukciju "narodnog automobila".

Bilo je to zapravo u režiji nacističke organizacije Snaga kroz radost (Kraft durch Freude - KdF) zadužene za slobodno vrijeme njemačkog građanina. U organizaciji KdF-a "njemački radnik" odlazio je na odmor, u prirodu, bavio se sportom. Kako bi sve to stigao, rodila se i ideja i o "automobilu za svačiji džep".

Porsche će poslije priznati da je temeljnu zamisao o konstrukciji Volkswagena, odnosno poslije proslavljene bube, preuzeo od svoga zemljaka Hansa Ledwinke, konstruktora koji je radio za češku Tatru. Prva je buba u mnogim detaljima bila slična Tatri V570. To je desetljećima poslije potvrdio i sam Volkwagen i u šezdesetima platio odštetu češkoj kompaniji.

Iako je idejno Volkswagen postojao i prije, Hitlerovo polaganje kamena temeljca za tvornicu urezalo se u kolektivnu svijest, između ostalog i zato što su nacisti od toga napravili spektakl kojem je nazočilo više od 50.000 ljudi. Smještaj glavne Volkswagenove tvornice usred donjosaske ravnice daleko od bio kakvog naselja jedna je od megalomanskih ideja Hitlerova režima. Uz Volskwagenovu tvornicu s nadaleko vidljivim markantnim dimnjacima, niknut će i "grad KdF vozila", koji će 1945. preimenovati u Wolfsburg.

Odabiru lokacije pogodovala je i činjenica da je ondje prolazio važan kanal koji povezuje istok i zapad Njemačke, a tvornica se nalazila i na glavnoj prometnoj trasi od Ruhrskog područja prema Berlinu. U blizini je i bilo nekoliko čeličana. Činjenica da se Volkswagenova tvornica nalazila "usred ničega" rezultirala je pojačanim posezanjem za ratnim zarobljenicima kao radnom snagom. Dok je u ostalim dijelovima Njemačke udio zarobljenika u ukupnom broju radnika iznosio u prosjeku 30 posto, u Volkswagenu je bio 80 posto. Mnogi od njih su u pogonu i u trošnim barakama koje su okruživale tvornicu izgubili život od iznemoglosti, gladi ili batinanja. Volkswagen, koji kao rijetko koji njemački koncern simbolizira nacističku prošlost, otvoreno se suočava sa svojom mračnom stranom i jedan je od glavnih donatora fonda za isplatu štete nekadašnjim ratnim zarobljenicima.

Realizacija ideje o automobilu za 990 maraka morala je ipak pričekati kraj Drugog svjetskog rata, iako veličina tvornice pokazuje da su nacisti planirali proizvoditi milijun i pol buba godišnje. Međutim, do 1945. s tvorničkih traka u Wolfsburgu silazila su samo motorna vozila za potrebe njemačke vojske, Volkswagen Typ 82, koji nije nimalo sličio svom kasnijem slavnom nasljedniku.

Uspon VW-a počeo je u poslijeratnom razdoblju, ali sporo. U prosincu 1945., sedam mjeseci nakon rata, iz tvornice izlazi prvih 55 buba. Dvije godine poslije počinje i izvoz - pet automobila dostavljno je u Nizozemsku. Ostalo je povijest. Buba je postala simbol njemačkog gospodarskog rasta i jedan od najpopularnijih automobila u povijesti, a Volkswagen s više od 600.000 zaposlenih najveći svjetski proizvođač automobila.H

POTIŠTENI ROĐENDAN DIVA

Tvornica danas ima 12 automobilskih brendova, poput Audija, Porschea i Škode. Godišnje isporučuje deset milijuna vozila. Ipak, VW svoj 80. rođendan slavi u potištenom raspoloženju. Krivac za to je "dizelgate", afera oko manipulacije ispušnim plinovima i prjeteće astronomske kazne u SAD-u.

Možda ste propustili...

AKCIJA ZA LJETNE DANE

Ford Focus Business Screen

NAKON POTPISIVANJA UGOVORA U ŠANGAJU

Tesla zapošljava kineske radnike

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana