Objavljeno 19. travnja, 2018.
Građane također muči netransparentnost cijena u pojedinim internet-trgovinama
Tijemo 2017. godine osječkom Savjetovalištu za potrošače koje djeluje pri udruzi Potrošački forum 154 građana prijavilo je slučaj kršenja njihovih potrošačkih prava u segmetu internet-kupnje. Među njima najviše je problema vezanih uz kupnju raznih predmeta od fizičkih osoba s obzirom na to da ona, suprotno onome što građani misle, ne podliježe zaštitnim odredbama Zakona o zaštiti potrošača.
- Riječ je o kupnji od fizičkih osoba preko internet-oglasnika ili facebook-profila. I dok, kada su oglasnici u pitanju, ljudi još imaju jasnu predodžbu da kupuju od privatnih osoba, kod facebook-profila često se stječe dojam da pojedine predmete prodaju registirani poslovni subjekti. No to često nije slučaj. Tu dolazi do situacija da kupac nije zadovoljan predmetom koji je platio i primio, te ga želi vratiti, a onaj koji ga je prodao ne želi ga primiti natrag. I to zbog jednostavnog razloga - nije dužan to učiniti. Naime, odredba Zakona o zaštiti potrošača koja omogućuje kupcu koji je kupio predmet u prodaji na daljinu da ga vrati unutar 14 dana bez posebnog razloga, za kupnju od fizičkih osoba ne vrijedi - objašnjava Dunja Mak, pravnica “Potrošačkog foruma”.
Promjena cijene
Drugi veliki problem vezan uz internet-kupnju koji muči građane je netransparentnost cijena u pojedinim internet-trgovinama.
- Često se događa da se kupac odluči za kupnju na temelju jedne, jasno istaknute cijene, proizvod plati karticom, transakcija uredno 'prođe' i onda dobije obavijest da se proizvod ipak prodaje po drugoj, višoj cijeni. Druga cijena zna biti i znatno viša, ljudi nisu skloni odustajanju jer proizvod već očekuju i neugodno im je odustati, na što trgovci koji prijevarno postupaju i računaju. I na kraju obave kupnju, potroše više novca negoli su planirali i kupe nešto što možda i ne bi da su odmah znali prvu cijenu - objašnjava Mak.
Kada se planira ljetovanje preko interneta, iz “Potrošačkog foruma” savjetuju sve dogovore s iznajmljivačem ili agencijom obavljati pisanim putem te čuvati pisani trag o dogovoru. Prije konačne odluke o iznajmljivanju mudro je, pak, potražiti iskustva drugih korisnika s tim smještajem. Važno je i informirati se pisanim putem o točnoj adresi smještaja i udaljenosti od mora. “Potom preporučamo da se ista adresa provjeri na Google Mapsima i StreetViewu kako bi se vidio izgled kuće, udaljenost od mora i slično. Zatim treba zatražiti slike kuće, točno određene sobe ili apartmana koji se iznajmljuje, posebice kupaonice i kuhinje, kako bi se provjerilo u kakvom su stanju.
Provjeriti tri puta
Treba zatražiti i sve informacije o uslugama i karakteristikama unutar samog smještaja. Primjerice ručnicima, posteljini, klima-uređaju, dostupnosti interneta ili krevetića za dijete. Ako se putuje osobnim automobilom, treba zatražiti i informacije o opcijama i cijeni parkiranja. Pisanim putem treba dogovoriti datum i vrijeme dolaska i odlaska, cijenu, sve dodatne naknade - objašnjavaju iz “Potrošačkog foruma”. Ako se, unatoč oprezu, na licu mjesta ispostavi kako prethodni dogovor oko vrste i kvalitete usluge nije ispoštovan, savjetuje se fotografirati sve nepravilnosti te odmah u objektu napisati prigovor i zatražiti potvrdu o zaprimljenom prigovoru (s potpisom i datumom) koju treba sačuvati. Valja i naknadno uputiti prigovor elektroničkom poštom ili preporučeno i s povratnicom običnom poštom. Ako iznajmljivač ne odgovori na prigovor u roku od 15 dana ili ako odgovori negativno, tada se treba obratiti turističkoj inspekciji, sa svim dokazima.
Ivana SOLAR
prijevare
NAJČEŠĆE SU VEZANE UZ CIJENE PROIZVODA
Nadzor tržišne inspekcije
U 2017. godini tržišni inspektori Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta, u okviru djelokruga određenog Zakonom o inspekcijama u gospodarstvu, obavili su ukupno 15.594 inspekcijska nadzora, prema prijavama potrošača 1861 nadzor. Najviše je kontroliran rad trgovaca te unutar toga sektora upravo kupnja preko interneta.