Autoglas
OD NEDJELJE, 15. TRAVNJA

Stiglo je vrijeme za ljetne gume na autima
Objavljeno 10. travnja, 2018.
Već je primjetna gužva kod vulkanizera jer su mnogi zbog sve viših temperatura počeli mijenjati zimske gume ljetnim

Iako smo prema zakonskom roku, bar što se tiče automobilskih guma, još ovaj tjedan u zimi, primjetne su gužve kod vulkanizera, kako u Osijeku tako i u drugim mjestima u Slavoniji i Baranji. Mnogi su zbog temperatura, koje već danima prelaze 7 stupnjeva, odlučili zimske gume zamijeniti ljetnima, unatoč zakonskoj odredbi za obveznim zimskim gumama do nedjelje, 15. travnja. U teoriji, ako do nedjelje nemate zimske opreme na i u automobilu, mogli biste dobiti kaznu od čak 700 kuna.

Zakon kaže da policija još ovog tjedna može kazniti vozače koji na vozilu imaju ljetne gume, a u prtljažniku nemaju lance za pogonske kotače. No vozači su suočeni s temperaturama koje dnevno dostižu i 20 stupnjeva, što uvelike otežava vožnju zimskim gumama. Meka komponenta zimskih guma dodatno se omekšava na višim temperaturama. Rezultat je da se tada zimska guma mnogo brže troši i veća je potrošnja goriva.

Okrećite gume

Većina vozača ljetne gume postavlja kod vulkanizera. Ipak je riječ o poslu koji zahtijeva stručnost jer zimsku gumu treba skinuti s naplatka, a potom ljetnu staviti natrag. Osim toga, potrebno je provjeriti balans i optiku, a to definitivno treba raditi vulkanizer. Ono što vlasnik može učiniti prije nego što vulkanizer krene u posao jest da dobro opere gume prije demontaže s naplatka, kako prljavština i voda ne bi ušle u unutrašnjost gume. Dakle, ako zimske gume sami skladištimo, one se trebaju spremiti na tamno, hladno i suho mjesto. Gume ne smiju biti izložene suncu, ni dodiru s naftnim derivatima. Možete ih staviti u podrum, ali on mora biti suh, ali ne u prostoriju gdje je kotlovnica. Najbolje je dogovoriti termin kod vulkanizera ili servisera kako biste izbjegli gužve, čekanja i nepotrebno živciranje. Kako smo već naglasili, idealno bi bilo ako set guma koji ne koristite možete ostaviti u “hotelu za gume”, jer tada će se ljeti netko drugi brinuti o njima, zaštititi ih i povremeno okretati kako se ne bi deformirale. Okrećete li vi gume uskladištene u garaži? Sumnjamo!

Cijene ljetnih guma variraju ovisno o proizvođaču i njihovim dimenzijama. Proizvođači guma upravo u ove dane imaju sniženja pojedinih proizvoda, pa neka oni s “ćelavim” gumama razmisle o novim “papučama” za automobil. Da, skupo je, ali sigurnost je ipak na prvom mjestu.

Skupoća ili ušteda?

Za neizgled skuplju varijantu odlučio se manji broj vozača. Oni su, kao i gorepotpisani autor, odlučili investirati u naplatke, na alu-felgama su ljetne gume, a na čeličnima zimske. U tom slučaju za zamjenu trebate samo nekoliko minuta u servisu ili oko sat vremena u vlastitom aranžmanu. Nakon skidanja zimskih kotača očistite ih od kamenčića koji su ostali zaglavljeni u profilu (koristite izvijač ili kliješta uskoga vrha), temeljito ih operite i ostavite da se osuše. Prije skladištenja namažite gume nekim od sredstava za njegu guma, kako biste spriječili njihovo rasušivanje tijekom ljeta. Neki preporučuju i smanjivanje tlaka u gumama za oko pola bara. Imate li dovoljno vremena i volje, preporučljivo je očistiti i sanirati oštećenja na naplatcima kako biste zaustavili koroziju i produžili im životni vijek. Najlakše ih je skladištiti na nosačima u obliku torte ili vješalice jer na taj način guma nije opterećena i ne postoji opasnost od deformacije. U ponudi su većine trgovačkih lanaca i koštaju od 70 do 130 kuna, ovisno o modelu i proizvođaču.

Mnogi smatraju kako je kupnja dodatnih naplataka preskupa investicija. Dvije tisuće kuna zvuči puno, no pokušajte izračunati koliko godišnje novca dajete za (de)montažu i balansiranje guma (puta dva) i koliko bi koštao set naplataka i pronađite računicu za njihovu kupnju. Ako namjeravate duže vrijeme voziti isti automobil ili ste spremni uložiti u njegov izgled investicijom u kotače od lakih legura, odgovor je sasvim jasan. Uz to, i vaše će vam gume biti zahvalne, jer ćete ih poštedjeti mrcvarenja na stroju za montažu svakih šest mjeseci!

Pripremio: Milan BUGARIĆ
STOP “ĆELAVIM” GUMAMA, BEZ RIPNI

Uporaba zimske opreme bila je obvezna između 15. studenoga i 15. travnja na 840 km autocesta i 1523 km državnih i županijskih cesta, neovisno o tome ima li na kolniku snijega. Policija i HAK ipak upozoravaju vozače da na svoja vozila ne stavljaju “ćelave” gume, bez ripni, jer time ugrožavaju sebe, kao i ostale sudionike u prometu. Cijene ljetnih guma variraju ovisno o proizvođaču i njihovim dimenzijama. Proizvođači guma upravo u ove dane imaju snižanja pojedinih proizvoda, pa neka oni s “ćelavim” gumama razmisle o novim “papučama” za automobil. Da, skupo je, ali sigurnost je ipak na prvom mjestu.

Možda ste propustili...