Netom završeni uskrsni blagdani najavljuju zadovoljstvo turističkih djelatnika bukingom za 2018., za koju hotelijeri dodaju da će biti godina daljnjeg investiranja u podizanje kvalitete, a to za sobom, htjeli priznati ili ne, logično vuče i dizanje cijena. Ako se i dotiču te teme, hotelijeri se oprezno koriste izrazima poput “repozicioniranja”, “korekcije”, “stvaranja dodane vrijednosti”...
Službeni podatci govore da je za Uskrs ostvaren promet od 74.000 turista s oko 230.000 noćenja, uz ocjene da će i ova sezona biti rekordna. No, kako za koga. Za jedne, hotelijere i druge pružatelje smještajnih, ugostiteljskih i drugih usluga u turizmu, rekordna će biti po broju gostiju, no uglavnom stranih, a za domaće turiste rekordna po cijenama, kako smještaja tako i ugostiteljske ponude. Jadran će ove sezone, potvrđuje i predsjednik Sindikata turizma i usluga Hrvatske (STUH) Eduard Andrić, biti još udaljeniji domaćem gostu jer, s obzirom na nastavak investicijskog ciklusa i dizanje kvalitete, za očekivati je, kaže, i rast cijena. Andrić procjenjuje da domaći gosti čine manje od 15 posto ukupnog broja turista.
Donosimo neke ovogodišnje cijene s dva dijela naše obale - sa zadarske i dubrovačke rivijere. Vlasnici pojedinih tamošnjih smještajnih i restoranskih sadržaja priznaju da cijene za 2018. idu gore.
Rižoto 90 kuna
- Cijene smještaja, mislim na prvi red do mora, kakav ja imam, podizane su ovisno imaju li vlasnici tih apartmana kredite i kakve su im obveze vraćanja. Ja nisam dizala cijenu – 80 eura na dan i ne mogu se obraniti od gostiju, i to stranaca, koji kažu da je to prihvatljivo za tako dobru poziciju uz more. No susjed je podigao cijenu na 130 eura. Kaže – morao je zbog kredita. Montažne kućice prvi red do mora lani su bile 140, a sada su 170 eura na dan, no to će nam se obiti o glavu. Jer u manjem mjestu, kakvo je naše, za taj novac, čak 170 eura dnevno, osim sunca, plaže i kupanja, turistu se ne nudi ništa, a on želi i druge sadržaje za toliko novca. Nijemcu to smeta, on si može priuštiti te cijene, ali ne želi jer istovremeno, primjerice, Grčka, Turska, Italija ove godine nude povoljne cijene s “all inclusive” ponudom i potražnja nije kao lanjska pa najave da će kod nas sezona i 2018. biti rekordna meni zasad ne drže vodu - kaže za naš list vlasnica apartmana sa zadarske rivijere.
U njezinu mjestu, dodaje, cijena kave i ove sezone ide gore za kunu i sada je 10 kuna. Pizza je zimi 37, a ljeti 45 kuna...
- Gosti su uglavnom stranci, a od naših ljudi, iskreno ću vam reći, većinom su to oni što rade vani i mogu si priuštiti špicu sezone - kaže naša sugovornica.
Na jugu su cijene još više i od sjevera drastičnije rastu u odnosu prema 2017. Na Pelješcu je kava lani bila 10, sada se kreće prema 12 kuna, u pojedinim restoranima pizza je za domaće goste 50, a za strance 70 kuna.
- Kamenice su sada, ovisno o obradi, 10, 12 i 15 kuna komad, a lani su bile već od osam kuna. Kugla sladoleda je 12 kuna, komad kolača ove godine 25, a porcija od dvije palačinke 20 kuna. Čaša točenog piva, 3 dl, lani je bila 10, a sada 20 kuna - doznajemo u jednom pelješkom restoranu, gdje je porcija rižota s lanjskih 60 poskupjela na 90 kuna. I na Pelješcu je poskupio smještaj – najjeftinije noćenje s doručkom, ne dan, nego noćenje, ponegdje je sada 500, a lani je bilo 400 kuna.
- No sve je puno, većinom su to stranci – Rusi, Australci, Francuzi, Kinezi... Naših gostiju možda je 20-ak posto - doznajemo od sezonca koji radi na dubrovačkoj rivijeri.
Individualna procjena
To su cijene u privatnim kapacitetima, a što je s hotelijerima? U jednoj od vodećih hotelijerskih kuća – u Plavoj Laguni, koja je za Uskrs otvorila desetak hotela u Poreču, Umagu i Rijeci, u kojima je samo za tri uskrsna dana ostvarila 16.500 noćenja, što je na razini 2017., kada je Uskrs bio nešto kasnije, kažu da neće biti podizanja cijena.
- Eventualnom korekcijom bit će obuhvaćeni objekti koji su predmet temeljite rekonstrukcije, a time i repozicioniranja na tržištu. Što se tiče bukinga za ostatak godine, čak i za lipanj, kada nema praznika, vrlo smo zadovoljni - kažu u Plavoj Laguni. I drugi hotelijeri zadovoljni su uskrsnim bukingom i rezervacijama za dalje.
I dok u STUH-u drže da je domaćem gostu Jadran sve nedostupniji, u HGK-u je drukčiji rezon, koji počiva na razmišljanju o tome da velika i raznovrsna turistička ponuda u Hrvatskoj nudi svakom gostu, stranom i domaćem, mogućnost pronalaska i odabira smještaja unutar svojih potreba i mogućnosti. Stoga u HGK-u ne očekuju pad broja domaćih gostiju u našim hotelima.
Zamoljen za komentar kretanja cijena u ugostiteljstvu u turističkoj sezoni, predsjednik Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a Nenad Šepak kaže kako je ono stvar indvidiualne procjene ugostitelja, da je tržište otovreno te da svatko formira cijenu na osnovi onoga što smatra kvalitetom i uloženim.
- Ono što mi kao ceh ne podržavamo jest damping, gdje se automatski ruši svaka dodana vrijednost, kvaliteta i osnovni minimum. Postoji cijena ispod koje se ne može ići - kaže Šepak.
Suzana ŽUPAN
POTROŠAČKA UDRUGA: DOMAĆI TURISTI REVOLTIRANI CIJENAMA
S obzirom na skupoću na Jadranu, prima li društvo Potrošač pritužbe domaćih gostiju na to ime? Osječkom Savjetovalištu za potrošače, kaže njegova pravna savjetnica Dunja Mak, građani se nerijetko javljaju s pritužbama na kvalitetu usluge i nepoštenu poslovnu praksu turističkih djelatnika. “Također, bivaju revoltirani cijenama na na Jadranu. Smatraju da su previsoke s obzirom na siromašnu i nerijetko nekvalitetnu ponudu te da ljepota hrvatske obale ne može uvijek biti za to dostatna kompenzacija. Također ističu da za jednake ili čak znatno manje novčane iznose mogu dobiti bolju uslugu na nekim lijepim inozemnim destinacijama”, ističe Mak.
Valamar Riviera: Rast cijene 6,4 %
U Valamar Rivieri je u 2017. ostvareno ukupno prihoda od 1,84 milijardu kuna, što je 17 posto više nego 2016. “Rast prihoda prije svega je vezan uz rast noćenja od 20 % i porast prosječne cijene od 6,4 %. Prije više godina uvedena je funkcija upravljanja prihodima. Izvrsnost upravljanja prihodima definirana je kao prodaja prave sobe pravom klijentu u pravom trenutku po pravoj cijeni preko pravog distribucijskog kanala s najboljom učinkovitošću. Ulaganje u povećanje konkurentnosti i podizanje kvalitete objekata i usluga rezultira proizvodima više dodane vrijednosti, koji postižu i višu cijenu. Velika ulaganja u portfelj proteklih godina, koja uključuju najveći investicijski ciklus, od 906 milijuna kuna, realiziran za sezonu 2017., nastavlja se i investicijama vrijednim 705 milijuna kuna koje Valamar Riviera ulaže u ovoj godini. Do sada je uložila više od četiri milijarde kuna u hrvatski turizam, a sukladno sa strateškim ciljevima, Valamar kontinuirano radi na podizanju kvalitete objekata, usluga i sadržaja u portfelju”, kažu u tom hotelijerskom lancu sa sjedištem u Poreču.
HGK: PDV najviši na Mediteranu
U HGK-u podsjećaju na odraz PDV-a na cijene u našem turizmu. “Konkurentske zemlje u povoljnijoj su poziciji kako za daljnji rast i razvoj tako i pri određivanju cijena smještaja jer su stope PDV-a na organizirani smještaj i ugostiteljstvo u Hrvatskoj najviše na Mediteranu i među najvišima u EU. HGK smatra da bi snižavanjem stope PDV-a turistički sektor imao dodatnog prostora za investicije, za povećanje broja kvalitetnih smještajnih jedinica, više plaće turističkih djelatnika, kao i za zadržavanje konkurentnih cijena usluga”, ocjenjuju u HGK-u. Recimo i to da vozače i u ovoj turističkoj sezoni očekuje tromjesečno poskupljenje cestarine od 10 posto.
ugostiteljstvo
CIJENE JELA I PIĆA SIGURNO ĆE BITI VIŠE