Novosti
PROSVJETARI TRAŽE:

Bez odgovarajuće linije javnog prijevoza - kuna po kilometru ili tužba
Objavljeno 8. ožujka, 2018.

Uputa o naknadi troškova prijevoza zaposlenika u osnovnim i srednjim školama i učeničkim domovima za dolazak na posao i odlazak s njega, koja je koncem siječnja stigla iz Ministarstva znanosti i obrazovanja, izazvala je veliko nezadovoljstvo među učiteljima i profesorima.

Kako nam je rekao jedan od profesora, Đakovčanin koji svakodnevno na posao putuje u grad udaljen 30-ak kilometara, škole ne znaju kako obračunati prijevoz. Njemu su tako, iako mu linijski ne odgovara prijevoz vlakom, trošak obračunali kao da se njime koristi. Jer je najjeftiniji! U naputku Ministarstva navodi se da su imali velik broj upita o pravu zaposlenika kojima je javni prijevoz organiziran na relaciji na kojoj putuju na posao, ali im on ne omogućuje redoviti dolazak na posao i povratak kući. Kako su se, kažu u Ministarstvu znanosti, pojavili pogrešni stavovi, poslali su naputak, ali i naglasili kako u njemu nema ništa novo u odnosu na dosadašnja tumačenja, a tvrde da je nejasnoće donio novi Temeljni kolektivni ugovor. “Nakon stupanja na snagu Temeljnog kolektivnog ugovora za službenike i namještenike u javnim službama, a koji je na snazi od 1. prosinca 2017. godine, Ministarstvo znanosti i obrazovanja zaprimilo je veliki broj različitih upita školskih ustanova o naknadi troškova prijevoza. S obzirom na to da škole nisu znale kako postupati, u nastojanju da im se olakša, Ministarstvo je poslalo uputu”, navode, te ističu da Ministarstvo nije nadležno tumačiti odredbe TKU-a, nego to može učiniti isključivo povjerenstvo za njegovo tumačenje, te ako to povjerenstvo zauzme drugačiji stav od iznesenog, svaki poslodavac u javnim službama bit će obvezan obračunavati naknadu troškova prijevoza svojim zaposlenicima u skladu s tumačenjima Povjerenstva.

Temeljno pravo

Sporno je, naime pitanje što se smatra organiziranim javnim prijevozom, gdje je Ministarstvo dalo pojašnjenje kojeg učitelji i profesori nazivaju nelogičnim. U naputku se tako navodi: “Stav Ministarstva je da se organizirani javni prijevoz smatra onaj javni prijevoz koji postoji na određenoj relaciji, neovisno o tome omogućuje li zaposleniku redoviti dolazak na posao i povratak s posla”. U naputku se navodi i kako u slučaju da postojeća linija javnog prijevoza (mjesnog ili međumjesnog) ne omogućuje zaposleniku redoviti dolazak na posao, zaposleniku se ne isplaćuje naknada troškova u visini jedne kune po kilometru, nego u visini protuvrijednosti karte.

Petnaestak djelatnika belomanastirske OŠ Dr. Franje Tuđmana svakodnevno putuje nekoliko desetaka kilometara kako bi došli na posao i vratili se svojim kućama. Većina je vezana isključivo uz osobne automobile, pa ih je stoga uputa o naknadi troška prijevoza uznemirila.

- Ovakvom uputom djelatnici putnici izravno su pogođeni. Nadoknada troškova prijevoza do posla i nazad temeljno je pravo svakog zaposlenika - objašnjava Svjetlana Grujić, povjerenica Sindikata hrvatskih učitelja i članica Skupštine tog sindikata, naglašavajući kako je čudno što se odluka odnosi samo za zaposlene u prosvjeti, a ne na druge zaposlene u sličnim (državnim) službama i potpisnike kolektivnog ugovora koji su zadržali svoja dosadašnja prava. Tvrdi kako kolektivni ugovor može tumačiti samo Povjerenstvo za njegovo tumačenje, sastavljeno od sindikalnih i predstavnika Vlade RH, a ne pojedinci iz Ministarstva.

Rad u više škola

- Prema naputku Sindikata, svaki će zaposlenik poslati upit i objasniti vlastiti slučaj kako bi dokazao da mu organizirani javni prijevoz ne odgovara te tražiti jednu kunu po prijeđenom kilometru - kaže Grujić, dodajući kako će u krajnjem slučaju, ako poslodavac odbije takvu vrstu isplate putnih troškova, zaposlenici podnositi tužbe. U najgoroj su poziciji oni koji, zbog fonda sati, dnevno promijene nekoliko škola. Izuzev prijevoza automobilom, ni jedan drugi način javnog prijevoza ne odgovora im. Kada bi učitelji, primjerice, koji u Beli Manastir iz Osijeka dolazili vlakom, ne bi stizali na prvi sat jer vlak stiže kasnije. Tvrde da ih ovakva uputa resornog Ministarstva izravno “pogađa po džepu” i smatraju je neodrživom.

Maja MUŠKIĆ/Ivica GETTO
NOVI TKU NE UMANJUJE PRAVA

Novim Temeljnim kolektivnim ugovorom, navode u Ministarstvu, ni jedno pravo nije umanjeno, poboljšana je naknada za prijevoz sa 0,75 lipa po kilometru na 1 kunu, a za one koji putuju više od 100 kilometara sa 0,65 lipa po kilometru također na kunu. Za mjesni prijevoz u starom je TKU za one zaposlenike koji su dobivali protuvrijednost u gotovini bilo umanjenje za 25 posto koje je eliminirano ovim novim ugovorom, što znači da dobivaju punu cijenu mjesnog prijevoza. Dogovoreni su božićnica i regres za vrijeme važenja ovoga kolektivnog ugovora, odnosno četiri godine, zadržan je prosvjetni dodatak, povlaštena otpremnina, naknada za bolovanje. Došlo je do uvećanja osnovice dva posto u prosincu 2017., dogovoreni su pregovori za osnovicu svake godine u svibnju. Tu je i popis obveznih pregleda u sklopu sistematskih pregleda itd..

POLA MILIJARDE ZA VEĆE PLAĆE

“Što se tiče poboljšane naknade za prijevoz, dogovoreno je da se prijevoz do dva kilometra plaća osobama iznad 61 godine života, što do sada nije bio slučaj, osobama sa 100-postotnim tjelesnim oštećenjem, te tjelesnim oštećenjem donjih ekstremiteta od najmanje 60 posto uz rješenje nadležnog tijela. Dodatno, za više od 100 kilometara, dogovoreno je da odluku o prijevozu donosi ministar u roku od 90 dana, što također do sada nije bio slučaj, odnosno ako ne donese odluku, zaposlenik ostvaruje pravo sukladno članku 66. Zaključno ističemo kako je Ministarstvo u ovoj godini osiguralo gotovo pola milijarde kuna za povećanje plaća učitelja te u izmjenama Zakona predložilo 30 posto veću plaću za angažirane na EU projektima u školama, što potvrđuje da javne politike Ministarstva prepoznaju važnost učitelja i nastavnika“, ističu u Ministarstvu.

novi TKU

NAPUTAK MZO-a U ŠKOLAMA SMATRAJU NELOGIČNIM

Svjetlana Grujić

Sindikat hrvatskih učitelja

Ovakvom uputom djelatnici putnici izravno su pogođeni. Nadoknada troškova prijevoza do posla i nazad temeljno je pravo svakog zaposlenika.

Možda ste propustili...