Kultura
“SLUŠKINJE” - OSJEČKE GLUMICE U PULI

Krasna je količina ljubavi koju smo izmijenili, tako se lakše tučemo na sceni!
Objavljeno 2. ožujka, 2018.

Drama “Sluškinje” Jeana Geneta, predstavnika avangardnog teatra, ali i teatra apsurda, u izvedbi će Istarskog narodnog kazališta poštovati autorovu ideju teatralizacije koja briše granice između igre i stvarnosti, sluge i gospodara, žrtve i krvnika, ali će i prokazati i osuditi društveno licemjerje koje je danas postalo prihvatljiv i poželjan oblik ponašanja. Bavit će se razlikama u društvenoj hijerarhiji: moći onih koji posjeduju Novac i onih koji nemaju ništa, a silno bi željeli pripadati takvom novom svijetu. Koliko su daleko njihove sluškinje spremne ići da bi to postigle? - pita se Željka Udovičić Pleština. Premijera je 2. ožujka, redatelj, dramaturg, scenograf, kostimograf, koreograf, koji potpisuje i izbor glazbe je Damir Zlatar Frey, a u tročlanom ansamblu čak su dvije Osječanke: Petra Blašković (kao Solange) i Radoslava Mrkšić (Claire), dok Gospođu igra Ronald Braus.

Premijera vam je pred vratima. Reklo bi se - na domaćem si terenu.

PETRA: S INK-om sam suradnju započela još dok sam živjela i radila u Italiji. Polako me ta sve intenzivnija suradnja na daskama kazališta svog rodnog grada posve zaokupila i vraćanje u Italiju postajalo sve teže. Privlačila me rodna gruda i zato sam se i vratila u Hrvatsku. Osijek me obgrlio i pružio mi kazališni dom, a suradnja s Pulom se nastavlja, posljednjih nekoliko godina gotovo redovito. Beskrajno zahvaljujem na tom i Gordani Kajić Jeromeli, koja me zove, ali i intendantu i ravnatelju Drame u Osijeku koji mi dopuštaju suradnju. Počašćena sam svakim novim pozivom u INK, gdje se nižu velike i izazovne uloge iz produkcije u produkciju.

Što i kako Damir Z. Frey radi imali smo prigodu doznati iz prve ruke prije točno godinu dana. S obzirom na komad i autora, pretpostavljamo da je redatelj napravio neku svoju izmaštanu predstavu.

PETRA: Redatelju je ovo treći susret s uprizorenjem “Sluškinja”. Bilo mi je zanimljivo čuti razloge koji su ga naveli da se ponovno uhvati u koštac s istim tekstom. On Genetov opus zove “drame iscjeljenja” i moram priznati da nakon što nas je već na čitaćim probama uveo u taj svijet, i sama sam počela drukčije doživljavati taj tekst. Kontroverza i provokacija upisani su duboko u autorovu djelu, a Frey je redatelj koji se ne plaši izazova i koji savršeno parira Genetovoj ideji teatra koji će reći i ogoliti istinu bez kompromisa. Svijet u kojem živimo vrvi licemjerjem, očigledno i u Genetovo doba, ali fascinantno je koliko se to može vidjeti u eksponencijalnom rastu do dana današnjeg. Licemjerje koje se provuklo kroz lik Gospođe, ali i sluškinje koje, da bi preživjele, udovoljavaju tom licemjerju. Volim komade koji propitkuju društvo i koji imaju jake stavove. Ne uljuljkati se u sustav, nego razgolititi ga i pokazati ono što nitko ne želi reći, ali svi to jako dobro znaju. Genet i Frey savršena su simbioza harmonije u disonanci. Opako, kruto, groteskno, beskompromisno. Velika hrabrost u redateljskom potpisu kojeg bi, sigurna sam, potpisao i Genet. Do sada su kod Freya “Sluškinje” igrali muškarci, kako je i sam autor želio. Žene nisu mogle dosegnuti tu razinu okrutnosti jer to ide protiv njihove prirode, i to je upravo bio put kojim smo kročile. Maknuti žensko, toplo, majčinsko, empatiju i stvoriti vrtlog ludosti, okrutnosti, nasilja, kao životinja koja je stjerana u kut i očajnički se bori za posljednje trenutke života.

Mala je ekipa. Kako je bilo na probama?

PETRA: Od čitaćih do aranžirki bila je to borba, žestoka, ali ne s redateljem, već djelom. Redatelj je tražio sve načine kako nas od prvog trenutka postaviti na pravi put, ali nekako je dolazilo do nesvjesnog otpora jer sam uvijek tražila razlog da ipak, pa bar na tren, budem dobra. Pa ubijam sestru - i takve cmoljave misli. Što više glumac misli da može “vaditi ono poznato iz svojih skrivenih ladica” u kojima se osjeća sigurno, to ovdje nije moguće. Za to ovdje nema mjesta. Ide se do kraja, u svakom trenutku. Ludost i okrutnost, licemjerje, klaustrofobija od društva u kojem se nalaze i žive likovi, brzina kojom treba izgovoriti golemu količinu teksta, bez psihologije i misaonih pauzi, sve na jednom dahu. Konstantno nasilje bez kompromisa i uljepšavanja. Kroz takvo trnovito polje smo prolazili zajedno. Svi zajedno. Redatelj, glumci, asistenti, producenti. Zajedno u jednoj kulisi koja je naizgled raskošna, a koja pokazuje čitavu svoju bijedu, baš kao današnji svijet. Sve je zapakirano u svjetlucavi papir, s velikim mašnama, a ljudi i životinje ginu tlačeni od onih koji su si uzeli to pravo. Ali tim uzvišenjem iznad drugih zapravo pokazuju svu svoju duhovnu nemoć i bijedu iz koje i proilazi nasilje... Ekipa je mala, ali slatka. S kolegicom Radom sam od prvog svog dana u Osijeku, a Ronald Braus je u mom životu više od 30 godina, od školskih dana u klupama glazbene srednje škole. Krasna je količina ljubavi koju smo međusobno izmijenili, tako se lakše tučemo na sceni!

Ima li šansi da Sluškinje dođu u Osijek?

PETRA: Govori se o gostovanjima, pa i u Osijeku. Ništa još nije potvrđeno, ali beskrajno bi me radovalo moći stati pred osječku publiku u ruhu opake Solange.

Narcisa VEKIĆ
ŽUSTRA, ŽESTOKA I GROTESKNA IGRA

Ja jesam u mirovini, ali ne mirujem - kroz smijeh odgovara Radoslava Mrkšić, koja uživa s prekrasnom pulskom ekipom i cijelim INK-om. Počašćena je, kaže, da je izbor redatelja Freya, s kojim je surađivala na “Krvavim svatovima” u Osijeku. I ovaj su put Genetove “Sluškinje” drukčije, a u Freyovoj koncepciji i estetici, uz njegovu imaginaciju, domišljatost, viđenje, sve je sažeto u žustru, žestoku i grotesknu igru. “Nadamo se da će naši dragi Osječani imati prigodu vidjeti predstavu i nadam se dugovječnom trajanju ove iluzije, imaginacije koja razgolićuje licemjersto, koja pokazuje ljudska dna i nemoći pred lažnim vrijednostima, lažnim sjajem”, kaže Radoslava Mrkšić.

opako

KRUTO, GROTESKNO, BESKOMPROMISNO

Možda ste propustili...

RETROSPEKTIVA J. D. KIRSZENBAUMA U MUZEJU MIMARA

U svojim djelima svjedoči bol životnog iskustva

U PETAK U KLUBU KNJIŽARE NOVA

Adventski susret s akademkinjom Oraić Tolić

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

GLAZBENA ŠKOLA FRANJE KUHAČA

Treću godinu Božić s Kuhačevcima u Arheološkom muzeju

2

PREDSTAVA U UMJETNIČKOM PAVILJONU

Sve tri izvedbe "Slikareve ruke" popunjene

3

BOŽIĆNI KONCERT ZBORA HRT-A IZ CIKLUSA SFUMATO

Jednostavnost, pastoralnost i posezanje za tradicijom