Svijet
ZBOG ZAGAĐENJA U GRADOVIMA

Njemački sud zabranio automobile na dizel
Objavljeno 28. veljače, 2018.

Savezni upravni sud u Leipzigu u utorak je načelno dopustio uvođenje zabrane prometa vozilima s dizelskom motorima u svrhu smanjenja štetnih čestica i plinova u njemačkim gradovima.

Savezni upravni sud time je odbacio žalbu saveznih pokrajina Baden-Württemberg i Sjeverna Rajna-Vestfalija, gdje su upravni sudovi odlučili da gradovi Stuttgart i Düsseldorf, u svrhu održavanja dopuštenih vrijednosti ispušnih plinova i čestica, mogu posegnuti i za mjerama poput zabrane prometa.

Zagađenje u gradovima

Savezne pokrajine potom su se obratile Saveznom upravnom sudu u Leipzigu tražeći razjašnjenje pitanja postoje li uopće pravni temelji za uvođenje zabrana. Suci u Leipzigu zaključili su kako nema pravnih prepreka, ali gradovi istodobno moraju odluku o uvođenju zabrana prometa za vozila s dizelskim motorima uvesti postupno, a moraju se uvesti i izuzeci, primjerice za male poduzetnike. “Zabrana ostaje posljednje sredstvo u ostvarivanju cilja postizanja dopuštenih vrijednosti dušikovih oksida”, stoji u obrazloženju presude.

Odluka Saveznog upravnog suda u Leipzigu odnosi se konkretno na Stuttgart i Düsseldorf, ali i na ostalih 70 gradova u Njemačkoj gdje vrijednosti dušikovih oksida višestruko premašuju dopuštene granice.

Upravo zbog visine tih vrijednosti, koje već godinama prelaze dopuštene granice, udruga Njemačka pomoć okolišu (DUH) pokrenula je tužbe u Stuttgartu i Düsseldorfu gdje su sudovi odlučili da je u svrhu njihova dovođenja u propisane okvire moguće uvesti i zabrane. Predstavnici saveznih pokrajina i gradova od savezne vlade traže uvođenje zakona koji regulira pitanje zabrana. To se prije svega odnosi na uvođenje tzv. plave naljepnice kojom bi bili označeni automobili koji bi bili izuzeti od zabrana. Zabrana se pak ne odnosi na sve benzince i na dizelaše najnovije generacije. Konkretno, približno 12 milijuna vozila u Njemačkoj moglo bi biti pogođeno zabranama.

Već se duže vremena u Hrvatskoj, i ne samo Hrvatskoj, nego i drugim siromašnijim zemljama Europe kalkulira kako bi ovih 12 milijuna vozila moglo po “super povoljnim cijenama” završiti u tim zemljama gdje neće biti zabrana za dizelaše.

Davor Brmež, iz Grand Auta Osijek, drži da se u Hrvatskoj neće dogoditi ništa posebno. U prvom redu kaže kako takva odluka suda nije neočekivana za proizvođače automobila koji su već odavno počeli prilagođavati proizvodnju ekološkim zahtjevima, odnosno smanjenju udjela vozila s dizelskim motorom.

Kada je riječ o rabljenim vozilima, Brmež naglašava kako je i sada neprirodan i golem udjel od čak 70 posto takvih vozila među onima koji se prvi put registriraju u Hrvatskoj.

Reakcija države?

- Samo 30 posto prvi put registriranih vozila novi su automobili. Omjer je još više poražavajući kada se uzme u obzir da veći udjel novih automobila otpada na flotnu prodaju, odnosno kupuju ih poduzeća. I mi prodajemo rabljena vozila, međutim, ljudski gledano, sa stajališta sigurnosti u prometu kupnja vozila postala je u posljednje vrijeme iracionalna. Za neku cjenovnu vrijednost koju planiraju izdvojiti kod kupnje automobila, većina građana odlučit će se za kupnju rabljenog uvoznog auta više kategorije, ali upitnog stanja u kojem se nalazi, od kupnje novog i sigurnijeg automobila. Nisu svi automobili iz uvoza loši, nego je omjer rizika za kupce prevelik. Kada bi se dogodilo kojim slučajem da dođe do povećanog uvoza tih dizelaša zabranjenih u Njemačkoj, jasno je da to neće poboljšati sliku voznog parka u Hrvatskoj, a ni sigurnost na cestama - upozorava Brmež, dodajući da bi tu trebala reagirati i država.

Igor MIKULIĆ/H
Škojo ne vjeruje u bitan utjecaj na hrvatskom tržištu

I Ivica Škojo, iz Automobila Škojo, stava je da presuda lajpciškog suda neće bitno utjecati na automobilsko tržište u Hrvatskoj. Čak drži da se tome pridaje prevelika pozornost u Hrvatskoj. “Možda će kod naših ljudi eventualno porasti znatiželja i istraživanje ponude takvih vozila sa zabranjenim dizelskim motorima, ali ništa se bitno neće mijenjati”, kaže Škojo. On drži da će proći još neko vrijeme dok zaživi ta odluka i dok se Njemačka počne rješavati takvih automobila. Također podsjeća da hrvatski propisi ipak prate norme koje postoje na Zapadu, iako s određenim odmakom, jer je naš vozni park star i bio bi prevelik udar kada bi ih Hrvatska odjednom donijela.

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana