Regija
ŠLINGA JE HRANILA I ŠKOLOVALA

Ženama šlingericama - spomenik u Bošnjacima?
Objavljeno 22. veljače, 2018.

ŽUPANJA

Ženama i njihovoj ulozi u društvu u posljednje se vrijeme pridaje sve više pozornosti i omogućuje vidljivost u javnom prostoru. Godinama su žene bile zapostavljene, pa i spomenički diskriminirane prema rodnoj pripadnosti, ali pomaci su ipak vidljivi. Veliku pozornost privukla je skulptura Posavske žene postavljena u rujnu prošle godine na kružnom toku na ulazu u Orašje, kod City Centra, kamo brojni Slavonci svakodnevno odlaze u prekogranični šoping. Skulptura u prirodnoj veličini prikazuje tradicionalno odjevenu ženu na biciklu. Županija posavska naručila ju je i postavila radi očuvanja tradicionalnih vrijednosti toga kraja, kao priznanje i zahvalu ženi na velikom trudu i doprinosu u očuvanju zavičajne prepoznatljivosti.

Opjevane

A u dogledno vrijeme, ako inicijativa padne na plodno tlo i dobije potporu lokalnih čelnika, spomenik bi mogle dobiti i vrijedne šlingerice iz Bošnjaka. To je selo nadomak Županje već godinama poznato po marljivim ženama koje se bave izradom i prodajom šlinge. O tome svjedoči i dvostih poznate šokačke pjesme: “Bošnjaci se nadaleko znaju po oborci i šlingeraju...”

Vrijedne žene, članice udruge “Bošnjački šlingeraji”, ulažu veliki trud u očuvanje tradicijskih ručnih radova ovoga sela: stolnjaka, salveta, otaraka, zavjesa, miljea, tišlajfera, tabletića… Izrađuju ih u svome kućanstvu, a najveći broj vezilja bavi se izradom bijelog bušenog veza, šlinge i toleda, što se u Bošnjacima izrađuje dugi niz godina. Bošnjačanke izrađuju i zlatovez preko papira i uklapaju u različite tradicijske i moderne odjevne predmete ili suvenire: broševe, narukvice, slike i dijelove narodne nošnje urešene zlatovezom.

Članica udruge Ana Sabo, dugogodišnja vezilja i čuvarica tradicijske kulture, priznaje da za inicijativu o postavljanju spomenika šlingericama prvi put čuje, ali joj se sviđa i podržava je. Smatra da bi trebao biti originalan i prikazivati ženu za šivaćim strojem.

Fiskalizacija problem

S obzirom na dugu tradiciju i važnost posla kojim se bave, vezilje i vlasnice raznih domaćih radinosti strahovale su od novog Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom. Njime je ukinut status malog obveznika fiskalizacije i propisana je obveza izdavanja računa preko elektroničkih naplatnih uređaja i za osobe koje su porez plaćale paušalno. Od 30-ak domaćih radinosti u županjskoj Posavini samo ih se petina fiskalizirala jer im se bilo teško uskladiti s novim zakonskim odredbama zbog specifičnosti posla kojim se bave. Svoju domaću radinost ljetos je zatvorila i Ana Sabo.

- Mi smo već starije žene i teško je bilo sve uskladiti oko radnog vremena koje mi u tome poslu nemamo. Na jedan sajam idemo ujutro, na drugi poslijepodne, na treći navečer, ovisno o organizatorima i manifestacijama u sklopu kojih izlažemo naše proizvode. Ljudi vam dolaze i kući. Na sajmu se pogađamo s kupcima, robu ponudimo po određenoj cijeni, ali ona nije fiksna i na kraju se zna dogoditi da se u konačnici gotovo i prepolovi. A kada imate fiskalnu blagajnu, toga nema, cijena je takva i nema mrdanja, što nam nikako nije išlo u prilog, ni nama ni kupcima - zaključuje Ana.

Marija LEŠIĆ OMEROVIĆ
Šlingu prodavAle SVE do Rima

Za kvalitetne ručne radove iz Bošnjaka znali su i kupci diljem bivše Jugoslavije.

– Nekada su se cijele obitelji uzdržavale od toga. Generacije naše djece iz Bošnjaka školovale su se šlingom, miraz se spremao, naše cure poudavale i momci poženili. Šlingu smo nosili u Sarajevo, u Split, u Niš, sve do Rima - kazuje nam Ana Sabo.

Vezilja Ana Sabo podržava ideju i misli da bi spomenik trebao prikazivati ženu za šivaćim strojem

Možda ste propustili...

KAMEROM SNIMATELJA ŽELJKA FELBARA

Veliko jezero, Europska Amazona, Velika rijeka

LIGA PROTIV RAKA POŽEGA PRIPREMILA NOVU DONACIJU

Turbani i marame za bolesnice

Najčitanije iz rubrike