Novosti
EKSPERIMENTALNA ŠKOLA

Sadržaji smanjeni i do 30 posto, bez brojčanih ocjena na polugodištu
Objavljeno 21. veljače, 2018.

Vezani članci

PREDSTAVLJENA PLATFORMA ZA PRAĆENJE OBRAZOVNE REFORME

Divjak: Važan je interes učenika i učitelja, a ne ideološki prijepori

Eksperimentalna faza kurikularne reforme počinje na jesen za više od šest tisuća učenika, 1300 učitelja i nastavnika u najviše 50 osnovnih i 30 srednjih škola s gimnazijskim i strukovnim četverogodišnjim programima.

Provodit će se u svim predmetima prvog i petog razreda, u prirodoslovnim predmetima (biologija, kemija, fizika) sedmog razreda, u svim predmetima prvih razreda gimnazija te u općeobrazovnim predmetima prvih razreda strukovnih škola.

Povećati kompetencije

Eksperimentom će se ispitati novi kurikulumi, različiti oblici rada i metode poučavanja te različita nastavna sredstva. Cilj je povećati kompetencije učenika u rješavanju problema, njihovo zadovoljstvo u školi te motivirati učitelje i nastavnike. Kako najavljuje Ministarstvo znanosti i obrazovanja, nova moderna škola u učenika će poticati njegovu kreativnost, logičko razmišljanje i primjenu naučenog u praksi i u stvarnom životu nakon završetka škole. Novi kurikulumi su pripremljeni, a u svakome od njih obujam sadržaja i pojmova smanjen je između 20 i 30 posto.

Učenici će tako u “školi za život” učiti iz novih udžbenika i nastavnih materijala, a na kraju polugodišta, prema novom zakonu o odgoju i obrazovanju, ipak i dalje neće dobivati brojčane ocjene, najavila je ministrica Blaženka Divjak.

- Ipak ćemo ostati na opisnim ocjenama, odnosno davanju informacija roditeljima na način da se pokuša dati savjet kako unaprijediti učenje kod djece, a to je rezultat javne rasprave u kojoj je sudjelovalo jako puno učitelja, jako puno stručnjaka i oko toga gotovo da je postignut konsenzus - kazala je ministrica Divjak.

U eksperimentalnoj fazi prvašići će uz opisne ocjene dobivati i one brojčane, iako je bilo najavljeno da će se u prvom i drugom razredu osnovne škole izbaciti brojčano ocjenjivanje. Neće se još uvijek ukidati ni opći uspjeh u svim ostalim razredima. Također, prvašići eksperimentalnih razreda rukopisna slova neće, kao do sada, učiti u prvom, nego tek u drugom razredu osnovne škole.

Nove metode

- U eksperimentalnom programu nećemo ukidati ni jedan postojeći oblik vrednovanja, ali ćemo eksperimentalno uvesti i nove metode i oblike vrednovanja za sve predmete i razrede koji su dio eksperimentalnog programa - poručili su iz Ministarstva. Uz brojčane ocjene tako će dobivati već najavljene kvalitativne, odnosno opisne, (pr)ocjene na skali - učeniku je potrebna podrška u svladavanju nekog ishoda, ishod je svladao u skladu s očekivanjem, iznimno je ostvario neki ishod.

Na temelju prijava pristiglih u okviru nedavno objavljenog javnog poziva, povjerenstvo će odabrati škole koje će se u idućoj školskoj godini uključiti u eksperimentalnu provedbu programa.

- Namjera je obuhvatiti tri do pet posto škola. Posebno će se računa voditi o ravnomjernoj geografskoj zastupljenosti, odnosno da se uključi najmanje jedna škola u svakoj županiji koja ima određenu informatičku zrelost - najavila je ovih dana ministrica.

Škole koje neće ući u pilot-projekt, smatra ministrica, neće biti posve zakinute, jer će dio materijala koji se priprema za eksperimentalne škole biti dostupan i ostalima, a edukacije za učitelje i opremanje škola bit će više fokusirane na one u eksperimentu.

Ministarstvo je u prosincu opremilo prvih 218 škola, a od kraja siječnja za stotine učitelja i nastavnika održalo već sedam webinara. Do početka školske godine 2018./2019. nastavit će edukacije učitelja i opremanje škola. Školama koje će biti odabrane za eksperimentalnu provedbu osigurat će se stručna i financijska potporu za nastavne materijale, edukaciju nastavnika i dodatno opremanje. Za projekt je osigurano oko 200 milijuna kuna iz državnog proračuna, europskih socijalnih fondova i izravne pomoći Europske komisije.

Jasenka PEJAKOVIĆ

73

posto roditelja podržava eksperimentalnu provedbu kurikularne reforme

80

posto građana misli da je potrebna obvezna informatika u osnovnim školama

Priprema nastavnika informatike za nove kurikulume

Usporedo s eksperimentalnom fazom kurikularne reforme ujesen se kreće i u uvođenje obvezne informatike u pete i šeste razrede osnovnih škola. Izborna informatika nastavlja se u sedmim i osmim razredima, a informatika s istim statusom nastavlja se i u gimnazijama i strukovnim školama, kazala je Lidija Kralj, pomoćnica ministrice Divjak, na stručnom skupu u Tuheljskim toplicama početkom siječnja, kada su počele pripreme učitelja i nastavnika informatike za uvođenje novih kurikuluma. Edukacija učitelja i nastavnika informatike odvijat će se cijele ove godine, a prema potrebi i nastaviti u 2019. Obuhvatit će oko 1300 polaznika. Učitelje i nastavnike informatike očekuje niz različitih oblika edukacije: webinari, online i offline radionice, projektni rad, problemski zadatci, predavanja domaćih i stranih stručnjaka, mentorsko vođenje, e-tečajevi i slično, a njihov rad i napredak pratit će se kvalitativno i kvantitativno uporabom različitih metoda vrednovanja.

udžbenici

UČENICI ĆE UČITI IZ NOVIH NASTAVNIH MATERIJALA

ŠTO ĆE SE UČITI OD OVE JESENI

PRVI RAZRED

Prvašiće će se poticati na čitanje, a pisana će slova učiti tek u drugom razredu. U okviru prirode i društva izvodit će eksperimente. Na satu glazbene kulture upoznat će se s tradicijskom, klasičnom, filmskom i jazz glazbom, ali i pop i rock žanrom. U matematiku se uvodi primijenjena statistika pa će tako, primjerice, izrađivati grafički prikaz onog što jedu, a u okviru financijske pismenosti računat će u kunama.

PETI RAZRED

Na hrvatskom jeziku petaši će, uz ostalo, proučavati tekstove koji nisu isključivo književna djela, razvijat će medijsku i informacijsku pismenost. Na povijesti se reducira broj pojmova, imena i godina, primjenjuje se tematsko-kronološki pristup - u sklopu učenja o antičkim ratovima moći će se napraviti poveznica sa suvremenim ratovima, pa i Domovinskim. U geografiji će učiti od lokalnog prema širem području, prvi put se kreće od Hrvatske.

SEDMI RAZRED

U prirodoslovnim predmetima kemiji i fizici više će biti praktične i istraživačke nastave, pokusa i korištenja digitalnih sadržaja u nastavi. Broj pojmova u biologiji znatno je smanjen, pa djeca više neće učiti, primjerice, referentne vrijednosti krvnog nalaza.

PRVI RAZRED SREDNJE ŠKOLE

U hrvatskom jeziku težište je na razvijanju komunikacijskih vještina, primjeni jezičnih i književnih znanja u svakodnevnoj komunikaciji te jezičnog bontona, kao i na razvoju strategije slušanja. Čitat će se osam cjelovitih književnih tekstova (lektira) godišnje, od kojih četiri obavezna. U nastavi povijesti umjesto kronološkog zastupljen je tematski pristup, a nastavnici povijesti moći će samostalno oblikovati teme za obradu.

Možda ste propustili...