Ekonomija
APLICIRANJE NA EU FONDOVE PREPUNO ZAMKI

Stapić: Projektna logika drukčija je od poduzetničke
Objavljeno 19. veljače, 2018.
Natječaji često nisu prilagođeni poduzetnicima i njihovim potrebama, kaže Barbarić

Poduzetnici iz Osječko-baranjske županije od 2015. godine povukli su gotovo 140 milijuna kuna nepovratnih sredstava iz Europskog fonda za regionalni razvoj. Kroz poticaje Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta u tom je razdoblju financirano ukupno 115 projekata za poboljšanje konkurentnosti, podršku razvoju malog i srednjeg poduzetništva u turizmu, razvoj poslovne infrastrukture, inovacije, kompetentnost i razvoj te razvoj poslovne infrastrukture.

No, slično kao i u većini životno realnih situacija, najteže je kada se nešto radi prvi put, odnosno dok se prvi put ne dođe do željenog cilja. Ništa drukčije nije ni iskustvo onih tvrtki, posebice u segmentu srednjih i malih, koje su se odlučile aplicirati na EU fondove. Mnogi od njih do prvih su subvencija prije toga došli kao bosi po trnju.

Danas, kada je do subvencija i nepovratnih sredstava znatno lakše doći, jer se ona realiziraju preko nacionalnih posredničkih tijela - najčešće ministarstava, a potom i potpornih institucija, donosimo razmišljanja onih koji su uspjeli. Neki su uspjeli do novca doći i kroz dva i više projekata. A u kategoriji su srednjih, malih pa i mikropoduzetnika.

Težak početak

Primjerice, u osječkoj tvtrki SLink njezin osnivač i vlasnik Vedran Stapić ne skriva kako je bio težak početak, ali i kazuje što je tome razlog.

- Možemo reći da smo tek u posljednje dvije godine uspješni u povlačenju EU sredstava. Unatrag pet godina aplicirali smo na različite natječaje, uglavnom za razvoj naših proizvoda i usluga, međutim u prvim pokušajima nismo bili efikasni. Mišljenja sam da nam je trebalo vremena da prihvatimo projektnu logiku koja je ipak malo drukčija od poduzetničke. Da uvidimo gdje griješimo kod prijava, a upravo na temelju negativnih povratnih informacija stečenih na natječajima na kojima nismo prolazili - kazuje Stapić. Valjalo je u tome vremenu naučiti i razlikovati konzultante od “Konzultanata”.

Trenutno imaju dva veća projekta, tj. veća u odnosu prema gabaritima njihova poslovanja. Puno očekuju i od prijave na BLight natječaj u kojemu su trenutno prošli prvu stepenicu i ušli u drugi krug. Ovdje se radi o zajedničkoj prijavi s partnerima iz Mađarske.

Tvrtka Agroklub, također sa sjedištem u Osijeku, bavi se razvojem informacijskih sustava u poljoprivredi i vodi najposjećeniji agroportal u regiji. Projekt pod nazivom “Internacionalizacijom do regionalnog lidera” vrijedan je 240 tisuća kuna, a tvrtka je osvojila nepovratna sredstva u vrijednosti od 193 tisuća kuna. Ovim projektom žele ubrzati rast tvrtke, znatno podići udio prihoda od izvoza u ukupnim prihodima te nastaviti zacrtani put regionalnog lidera kada su u pitanju informacijski sustavi u poljoprivredi.

- Što se tiče našeg dosadašnjeg iskustva s natječajima i njihovim propozicijama, smatram da bi ih se u perspektivi, gledano kroz prizmu prihvatljivih troškova, trebalo više prilagođavati suvremenim načinima poslovanja i specifičnim djelatnostima poput IT sektora. Primjerice, možda bi tvrtke iz tog sektora odabrale neki drugi način internacionalizacije poslovanja ili neke druge aktivnosti osim sajmova. Na aktualnim natječajima su upravo nastupi na sajmovima okosnica mogućih aktivnosti, odnosno prihvatljivih troškova - kaže Mario Relatić u ime Agrokluba.

Kada je u pitanju sam proces prijave, ugovaranja i provedbe projekta, smatra da je tvrtki prijavitelju važno imati na raspolaganju konzultanta koji zna svoj posao i predan je onome što radi.

Pomoć poduzetnicima

- Procedure, pravila i administracija vrlo su zahtjevni, teško mi je zamisliti da to radimo bez podrške, pogotovo uz pregršt drugih obaveza i rokova - kazuje naš sugovornik.

Izvrstan primjer uspješnog korištenja sredstava iz EU fondova je i Vinarija Pinkert iz baranjskog mjesta Suza.

Oni su u suradnji s konzultantskom kućom “Uspješan korak” aplicirali na četiri projekta. Svi su odobreni za financiranje te su na taj način obnovili svoja postrojenja za obradu grožđa, preradu i skladištenje vina, uredili i obnovili nasade vinove loze te naposljetku uveli najnoviju tehnologiju za praćenje stanja u vinogradu.

U tijeku je i peti projekt, s pomoću kojega će ova vinarija nastaviti preko EU fondova financirati razvoj svoje tvrtke.

Osječki Centar za poduzetništvo već dugi niz godina pomaže poduzetnicima u prijavi i provedbi EU projekata. Jedan od primjera suradnje s poduzetnicima je i spomenuta tvrtka Agroklub.

- Nažalost, sredstva iz EU fondova ne koriste se koliko bismo svi mi željeli. Natječaji često nisu prilagođeni poduzetnicima i njihovim potrebama. Nedavno otvoreni natječaj Izgradnja i opremanje proizvodnih kapaciteta MSP definira minimalnu potporu u iznosu od 500 tisuća kuna, uz intenzitet potpore od 45 posto za male poduzetnike. To znači kako je minimalna ukupna vrijednost projekta 1,1 milijun kuna, a poduzetnik sam mora osigurati ostatak od 611 tisuća kuna. Nažalost, nema puno poduzetnika koji imaju potrebu za tolikim ulaganjem - kazuje Tomislav Barbarić, voditelj Centra za poduzetništvo Osijek.

Dario KUŠTRO/ Zdenka RUPČIĆ
VEĆINA MALIH PODUZETNIKA TREBA POTPORE OD 100 DO 400 TISUĆA KUNA

- Iz iskustva je poznato da većina malih poduzetnika treba potpore od 100 do 400 tisuća kuna i zbog toga je natječaj poput E-impulsa bio izvrstan, ali on je bio prije dvije godine, a trenutno nije u najavi za ovu godinu. Smatramo kako je potrebna kvalitetnija komunikacija između ugovornih tijela zaduženih za raspisivanje natječaja i nas koji radimo s poduzetnicima na terenu u oblikovanju samih natječaja, a sve s ciljem veće apsorpcije sredstava - kazuje naposljetku Barbarić.

Možda ste propustili...