Kultura
BURE BARUTA 7 U GALERIJI KAZAMAT DO 18. VELJAČE

Manje je uvijek - više!
Objavljeno 1. veljače, 2018.
Odabrana trojka: Luka Petrak, Mirna Pokorić, Dorian Trepić

Vezani članci

IZLOŽBA U OSJEČKOJ GALERIJI KAZAMAT

“Bure baruta” otkrilo još troje mladih umjetnika

U GALERIJI KAZAMAT

Izložba “Bure baruta”

BURE BARUTA 5 U GALERIJI KAZAMAT

Umjetnici intuitivno osjećaju prostor

Luka Petrak, Mirna Pokorić, Dorian Trepić, mlada je trojka osječkih likovnih umjetnika koja se našla u fokusu sedme skupne izložbe Bure baruta u Galeriji Kazamat, koja se može pogledati do 18. veljače.

Luka Petrak već duže vrijeme pokušava ovladati imaginarnim prostorom slikarskoga platna. Pritom mu polazište nije vidljivi prostor koji bi jednostavno preslikao u zadani okvir slike, nego mu je zadatak istražiti kako s najmanjim brojem kompozicijskih elemenata dubinu zamišljene mentalne slike prevesti u onu vizualnu, odnosno kako transponirati zamišljeni prostor u onaj pikturalni, istaknuo je Igor Loinjak na otvorenju.

Nekoliko idealiziranih pejzaža do sada je pojedinačno predstavljeno na raznim izložbama.

- Pri gradnji slikarskog platna autor koristi model superponiranja kolorističkih registara koje slaže jedan iznad drugog kako bi otvorio horizont pikturalnog prostora. Inspiraciju je za to nalazio u vizualnom kodu računalnih igara - ističe Loinjak. Kolorizam je zamijenio jednobojnom pozadinom s crnim zastavama.

Petrak je izostavio slike i izložio samo video “Waypoint”.

- Video daje zbir cijelog slikarskog ciklusa te se u njemu izgubljeni/reducirani pejzaž zamjenjuje tek kretnjom onog/onih aktera koji su taj pejzaž uništili - pojašnjava povjesničar umjetnosti, a za djela Doriana Trepića kaže da su oblikovana redukcijom, koja je u ovom slučaju kreativni proces “jer oko je autora oštrica kojom se dijeli bitno od suvišnog.”

- Nemogućnošću potpune realizacije likovnog pothvata (proces) dolazim do otkrivanja osobnog, unutarnjeg, kodiranog prostora - kaže sam Trepić.

- Koliko se god rezultati redukcije razlikovali, uvijek su odraz varijacije početne situacije, a proces variranja ludička osnova ovih djela. Izlažući jedan od radova iz ove serije na izložbi “Greška”, Trepić je naveo kako je za misao o greški potrebna “spoznaja koja dovodi do nečega nepotpunoga, nesavršenoga i nepoznatoga. Prihvaćanjem greške nastaje mir, onaj kratkotrajni dio realizacije sebstva, svakog udisaja i izdisaja u kojemu nemamo potrebu za kretanjem, možda čak dio u kojemu prestajemo tragati za ičim.” Trepić svojim minimalnim intervencijama još jednom potvrđuje da je manje - više - kaže Loinjak.

Jedina dama među njima, Mirna Pokorić, (poza)bavila se tragovima sjećanja.

- Radi se o otiscima predmeta koji su ispunjeni privatnim sjećanjima, a koje Pokorić – nakon što ih otkriva – uvodi u proces destruktivne reinterpretacije kako bi poništila njihovo trenutno značenje. To je osobito vidljivo u njezinu pristupu albumima jedne osječke obitelji. Ona fotografije iz albuma koristi kao matricu koju boji jajčanom temperom i otiskuje na papir – iz jednog albuma u crno, a iz drugog u bijelo. “Crni” album arheološki rekonstruira slažući njegov negativ slijedeći pri apliciranju crnih otisaka fotografija raspored koji su one zauzimale u postojećem albumu. Kod “bijelog” otiskuje cijele stranice fotoalbuma koje potom stavlja u okvire za fotografije, čime aludira na izvornu funkciju otisnutog materijala. Jedan je oblik kolektivnog sjećanja upisan i u životinjske kosti koje je prije izlaganja obojila. Međutim, kosti su isto tako i trag autoričina osobnog sjećanja jer svaka od njih ima svoju priču u kontekstu autoričine memorije - dodaje Igor Loinjak.

Na nasuprotnim panoima jednog prostora galerije su murali koji svojim dimenzijama ponavljaju dimenzije ulaznih vrata Galerije Kazamat. Za izvedbu jednog murala autorica koristi prašinu skupljenu s poda, s nečistoćama i pomiješanu sa žumanjkom, a kod drugog izostavlja prašinu u korist pigmenta.

- Goethe, a shodno njemu i Kandinski, plavu boju vežu uz beskraj te nadčulnu i nebesku dimenziju, što u odnosu na prvi mural pokazuje uspostavu dihotomijskoga odnosa zemaljske dimenzije i onoga iznad. I ovom simbolikom autorica progovara u prvom licu povezujući prostor Kazamata u kojemu ima atelje – svoj prostor slobode – i svega onog što se nalazi s vanjske strane vrata – grube i prljave realnosti. Oblici oblikovani iz dijelova ljuski jajeta te postavljeni ispod kružnog otvora na stropu prostora kroz koji prilikom jačih kiša prodire voda nagovještaj su potencijalne oplodnje svih onih mogućnosti koje se mogu izleći iz prostora slobode koji Kazamat daje, iako je i taj prostor nabijen sjećanjima ljudi i odnosa koji su ga nekada činili živim i koji, možda, također vapi za svojom resemantizacijom - zaključuje Loinjak.

Jedina zamjerka posjetitelja izložbe ide na račun Mirne Pokorić čiji je postav nesustavan i bez legendi na kojima se spominje od kojeg je materijala sve radila, što je, složite ćemo se, vrlo važno.

Narcisa VEKIĆ
AUTOR NA PRVOM MJESTU

HDLU Osijek sedmu godinu zaredom organizira skupnu izložbu Bure baruta, namijenjenu mladim, neafirmiranim umjetnicima, odabranima preko natječaja. Troje se umjetnika predstavlja samostalnim i odvojenim umjetničkim konceptima, čime naglasak ostaje isključivo na umjetnicima, bez obzira na to što su okupljeni pod jednom skupnom izložbom. Izložbi je svrha ukazati na postojanje mladih, kvalitetnih i školovanih umjetnika izvan etablirane kulturno-umjetničke scene i služi kao platforma za upoznavanje javnosti i struke s njihovim radom i djelovanjem - kažu organizatori.

samostalni

I ODVOJENI UMJETNIČKI KONCEPTI

Možda ste propustili...

DO 22. VELJAČE - PORTRETI U KINU TUŠKANAC

Celuloidna putovanja Wima Wendersa

MINISTRICA KULTURE OTVORILA 14. VIROVITIČKE KAZALIŠNE SUSRETE

“Svatković” pred prepunim kazalištem

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

MEĐUNARODNI DAN MATERINSKOG JEZIKA, 21. VELJAČE

Nije hrvatski jezik otok u sred nijemoga mora

2

NOVI USPJESI U KRIŽEVCIMA I VELIKOJ GORICI

Uz dozu dječje razigranosti, lepršavosti, treme i smijeha

3

LUKAVA UDOVICA - PREMIJERA GOLDONIJEVE KOMEDIJE 23. VELJAČE

Vožnja vremeplovom u vrijeme bez Agrokora i svađa u Saboru