Umirovljenici (91) “uvalili” neograničen internet iako nema ni mobitel ni računalo
Objavljeno 26. siječnja, 2018.
Zdenka Rešetar žrtva je zavaravajuće poslovne prakse. Na žalost, ne i jedina
Osječanka Zdenka Rešetar u mirovinu je otišla prije 35 godina, u vrijeme kada je za široku primjenu vrhunac telekomunikacijske tehnologije bio faks-uređaj. Ujedno je to bio i posljednji uređaj tog tipa kojim je u životu rukovala. No, unatoč tomu, u svome dome, u 91. godini života, danas ima i uredno plaća “Ultra Max 2 L non-stop turbo 100” neograničeni internet, i to 225 kuna mjesečno. Potpisala je ugovor koji joj je ljubazna žena ponudila kao rješenje problema za smanjenjene telefonskih računa.
“Bit će vam jeftinije”
Gospođa Zdenka, umirovljena učiteljica, u životu nije upalila računalo, a kada se s njezina fiksnog telefona bira bilo koji broj, u slušalici za svaku znamenku još uvijek odzvanja zvuk okretanja brojčanika. No, kako, unatoč svojim godinama, i dalje samostalno vodi brigu o financijama i kućnom budžetu, primamljiva joj je bila ponuda da jednim potpisom smanji svoje izdatke.
- Mlađa je žena došla, pozvonila, ušla, ugodno smo razgovarale i rekla mi je da moram potpisati novi ugovor za telefon i da ću ako potpišem ugovor koji mi nudi manje plaćati za telefoniranje. U to vrijeme svi smo u dvorištu dobivali nove instalacije za telefon, pa mi se činilo logičnim da mi pristupe iz HT-a s nekom novom ponudom. I potpisala sam. Neko su mi vrijeme stizali nešto manji računi. Iako tu nije bilo značajne uštede, nisam imala pritužbe. No, onda su se odjednom računi udvostručili i shvatila sam da sam prevarena - prepričava nam gospođa Rešetar. Kaže, potom je, posramljena, potražila pomoć članova obitelji. Ubrzo su zajedno shvatili da je postala samo još jedna žrtva zavaravajuće poslovne prakse prodavača telekomunikacijskih usluga koji zarađuju od provizije. Naime, kako drukčije objasniti suludu situaciju u kojoj lucidna i poslovno sposobna 91-godišnjakinja koja iz objektivnih razloga ne zna što je internet ugovara paket-uslugu koja bi bez problema zadovoljila potrebe modernog poslovanja manje tvrtke.
U dobroj vjeri, obitelj se HT-u obratila za pomoć, misleći da je za sve kriv netko tko je na račun ugleda njihove tvrtke i na štetu starice htio zaraditi (s obzirom na to da se prodavačica na ugovoru potpisala tek tiskanom slovima “DAVID K.”). No, tu su doživjeli još veći šok - rekli su im, nitko im ne može pomoći.
Zašto, upitali smo ih.
Što kažu u HT-u
Odgovaraju kako je Zdenka Rešetar korisnik njihovih usluga za interet i duže nego što je to sama mislila - od kolovoza 2016., kada je, navodno, s njima potpisala svoj prvi ugovor za brzi internet, a da su njezini trenutni računi u visini od 225 kuna rezultat tek produljenja ugovora na koji je ona pristala.
- Korisnica od 17. kolovoza 2016. koristi Ultra MAX2 paket u koji je uključen popust za prvih godinu dana korištenja. U sklopu tog paketa korisnica ima na raspolaganju glasovnu uslugu s neograničenim razgovorima te neograničen internet. Za prvih 12 mjeseci račun je iznosio 90 kuna s PDV-om, dok drugih 12 mjeseci (od kolovoza 2017.) više nema popusta te je iznos paketa 180 kuna s PDV-om. Prosjek računa kroz 24 mjeseca je 135 kuna, što je niže od računa koje je korisnica plaćala prije nego što se odlučila na ovaj paket koji, za razliku od prijašnjeg, uključuje i neograničen internet. Budući da nam je zadovoljstvo korisnika iznimno važno, naši su djelatnici kontaktirali korisnicu i pojasnili sve detalje vezane uz uslugu te su ponudili i povratak na paket koji je koristila ranije, na što je korisnica pristala, kažu iz HT-a.
Njihov odgovor naša sugovornica - ne razumije. I ne treba ju kriviti. Ljubazna gospođa koja joj je lani u srpnju “uvalila” ugovor za ultra turbo internet očito nije prva koja je na račun njezine dobrodušnosti i poznih godina izvukla proviziju. No, to u svakom slučaju ne poništava činjenicu da je žrtva zavaravajuće poslovne prakse. I to samo zato što ima 90 godina, živi sama i ima pristojnu mirovinu te je, na žalost, kao takva idealna žrtva za one koji dobro znaju što je “navlakuša”, a svejedno joj pribjegavaju bez mrvice grizodušja.
Ivana SOLAR
HT: NAŠI DJELATNICI RADE TRANSPARENTNO!
Unatoč činjenica da je posljednji ugovor koji je Zdenka Rešetar potpisala s HT-om išao preko ženske osobe koja se, međutim, na službenom dokumentu potpisala kao “DAVID K.”, iz HT-a se kunu u profesionalnost.
“Prilikom terenske prodaje naši djelatnici, kao i djelatnici naših prodajnih partnera, na vrlo transparentan način informiraju korisnike o ponudama. Iznimno su rijetke pritužbe na rad djelatnika i način prezentacije budući da su djelatnici dužni korisniku ostaviti cjenik te na kućnu adresu dostaviti točno definirane cijene ugovora s kompletnim popisom prava i obveza te navedenim iznosima popusta i njihovim trajanjem. U slučajevima kada se radi o korisnicima starije životne dobi, informacije o ponudi dajemo mlađim ukućanima/rođacima, upravo kako bi se izbjegle potencijalne sporne situacije. U slučaju da se utvrdi agresivna ili zavaravajuća poslovna praksa, djelatnik biva odmah sankcioniran, a korisniku se stornira zahtjev na koji se žali”, kažu iz HT-a.
Dunja Mak
pravnica “Potrošačkog foruma”
STARIJE OSOBE - RANJIVI POTROŠAČI
Iz Savjetovališta za zaštitu potrošača “Potrošački forum” kažu kako se u današnje vrijeme osobe starije životne dobi ubrajaju u skupinu tzv. ranjivih potrošača jer su podložnije sugestijama i utjecaju prodajnih predstavnika. “Oni stoga ne bi smjeli iskorištavati njihove životne okolnosti kako bi došli do još jednog ugovora više, a osobito se ne bi smjeli služiti zavaravajućom ili čak agresivnom poslovnom praksom koja je ujedno i novčano kažnjiva. Na žalost, čest je slučaj da prodajni predstavnici teleoperatora dolaze u domove osoba starije životni dobi, nudeći im raznorazne tarife i pakete te ih nagovaraju da pristanu na sklapanje ugovora. Posljedično nije lako dokazati što su im točno rekli i jesu li se poslužili zavaravajućom poslovnom praksom, a s druge strane na ugovoru stoji potpis takvog potrošača koji je unatoč životnoj dobi i dalje poslovno sposobna osoba te on svojim potpisom potvrđuje da pristaje na sadržaj ugovora, uz obvezu na 12 ili 24 mjeseca”, kaže Dunja Mak, pravnica Savjetovališta.
HAKOM: PRODAJNIM PREDSTAVNICIMA PLAĆE OVISE O REZULTATU PRODAJE
“Svjesni smo da ovakvi slučajevi iskorištavanja potrošača - građana treće životne dobi postoje i prilikom prodaje usluga hrvatskih operatora 'od vrata do vrata', a najčešće se događaju kada operatori angažiraju neodgovornu osobu za prodajnog predstavnika. Prodajnim predstavnicima plaće ovise o rezultatu prodaje, pa onda neodgovoran prodavač, da ne upotrijebimo težu riječ, krivo kaže ili 'zaboravi' reći bitne informacije kako bi pod svaku cijenu uvjerio potrošača da uzme uslugu isključivo od njega i u tom trenutku. Ako korisnica smatra da je postupanjem operatora oštećena te da je od strane operatora došlo do povrede odredaba pretplatničkog ugovora, ima pravo ulaganja prigovora operatoru u roku od 15 dana od dana saznanja za radnju ili propust operatora, odnosno u roku od 30 dana od dana povrede odredaba pretplatničkog ugovora ili 30 dana od dana dospijeća računa. Postupak se pred operatorom provodi u dva stupnja te se nezadovoljan korisnik može pisanim putem obratiti HAKOM-u sa zahtjevom za rješavanje spora, i to u roku od 30 dana od dana primitka odgovora operatora. HAKOM će, u svakom slučaju, provjeriti situaciju s operatorom i pokušati pomoći korisnici”, poručuju iz HAKOM-a.