Kultura
UVOD U NOĆ MUZEJA - VIII. DANI GRAFIKE U MLU

Ekskluzivan uvid u rad zatvorene japanske umjetničke skupine
Objavljeno 23. siječnja, 2018.

Dane grafike Muzej likovnih umjetnosti u Osijeku organizira osmi put, kako bi javnosti približio i ovaj umjetnički medij, daleko manje popularan i poznat od klasičnog slikarstva i kiparstva. Gotovo da joj se i ne pridaje umjetnička oznaka.

Prvi su Dani održani 2003., i sve ih je ove godine vodila Jasminka Najcer Sabljak, nakon čijeg je odlaska kustoski zadatak preuzeo Ivan Roth, kojemu je suautor ovaj put Leon Zakrajšek.

- U ovih 14 godina bilo je svega, izlagali su se klasični, ali i moderni radovi, no u početku je naglasak uvijek bio na osječkoj sceni. Najveći koncepcijski iskorak bili su 6. dani, jer su predstavljali grafike 18. st. u Italiji te prošli, u čijem su fokusu bili bakrorezi i bakropisi iz plemićkih zbirki - pojašnjava Roth. Upravo radni posjet Japanu Ivana Rotha i kolegice Valentine Radoš, u rujnu prošle godine, bio je glavni 'okidač' inicijative Jasminke Mesarić da japanska grafika bude središte ovogodišnjih Dana grafike.

Čak će dvije izložbe suvremene japanske grafike, škole generalno nepoznate u Europi, ali od velike važnosti i utjecaja na svjetskoj likovnoj sceni, ugostiti MLU. Izložba se ostvaruje posredovanjem Veleposlanstva Japana u Republici Hrvatskoj i početak je proslave 25. godišnjice uspostave diplomatskih odnosa Japana i Hrvatske, manifestacije koja se obilježava tijekom cijele godine. Na otvorenje će doći sedemero japanskih umjetnika, od kojih je petero članova udruge HAN 17. Na žalost, ne će se zadržati do Noći muzeja.

- U Japanu je grafika vrlo cijenjena i drvorez im je vrlo poznat izvozni proizvod, još od Hokusaija Katsushike i Ukiyo-e škole 18. i 19. st., kada su postali poznati na Zapadu, a bilo je to - slučajno. Naime, trgovci su pamuk umatali u grafike i prvi su kolekcionari japanskih grafika na zapadu bili trgovci - kaže Roth, kojega osobno fascinira uronjenost Japana i japanske umjetnosti u tradiciju. U tom se očituje specifičnost japanske grafičke škole – njegovanje tradicije duboko je ukorijenjeno u likovnoj umjetnosti, kulturi uopće. Ipak, u suvremenom likovnom jeziku japanske grafike osjetan je utjecaj zapadnjačke grafike. Taj utjecaj jest osjetan, ali nije sveobuhvatan, budući da su svi umjetnici izrasli na duboko ukorijenjenim temeljima tradicionalne japanske grafike. Gotovo svi članovi skupine HAN 17 obrazovali su se u Francuskoj, SAD-u i u Španjolskoj. Prije svega Japanci se razlikuju u bogatom koloritu i motivici, te u principima i metodi izrade samih grafika, onim nevidljivim postupcima koji prethode konačnom umjetničkom djelu.

Kako kaže kustos Ivan Roth, dugo su recepti za boje japanskih grafičara bili tajni.

Dani grafike obiluju popratnim sadržajem. Dan nakon otvorenja, 26. siječnja, obilježava se Noć muzeja, tradicionalna manifestacija koja će ove godine u MLU biti u znaku Japana i japanske kulture. Tijekom prijepodneva Yoshikatsu Tamekane demonstrirat će tehniku izrade japanskog drvoreza, izrađujući jedan svoj i jedan Hokusaijev, jer on ima ekskluzivnu licencu za to. Istoga dana, u podne, bit će predstavljena grafička mapa autora Krunoslava Dundovića.

Tijekom veljače također su planirani popratni događaji, svi s ciljem popularizacije medija grafike. Svakoga utorka u veljači bit će predavanja pod vodstvom profesora UAOS-a (Stanislav Marijanović i Mario Čaušić), i kustosa MLU-a (Vlastimir Kusik). Veliki segment ovogodišnjih Dana grafike jesu edukativno-pedagoške radionice koje će se održavati svake srijede u MLU, osmišljene u suradnji s Lanom Skender. Voditelji radionica bit će studenti diplomskoga studija UAOS-a koji će time steći i pedagoška iskustva prijeko potrebna za njihovo pedagoško usmjerenje. Svakoga četvrtka u veljači bit će održana vodstva kroz postav izložbe, u čemu će se izmjenjivati Roth i Zakrajšek (autor izložbe i počasni član udruge HAN 17).

- Prilično je ekskluzivna ovo prigoda da Slavonci vide umjetnost koju ne mogu baš često vidjeti. Bit će izloženi i vrlo zanimljivi radovi kod kojih je i način izrade neuobičajen. Zanimljivo je da japanski grafičari u procesu nastanka grafike tek pripremaju skicu i otiskuju autorske primjerke, sve ostale etape radi netko drugi, dok naši umjetnici sami odrađuju sve - poziva Roth na otvorenje i Dane grafike.

Narcisa VEKIĆ

8. ožujka

DATUM JE DO KOJEG TRAJU AKTIVNOSTI DANA GRAFIKE

SAMOSTALNA IZLOŽBA HARUMIJA SONOYAME

Harumi Sonoyama (1954.), svjetski poznati litograf, pedagog, tiskar, nakladnik i promotor grafičkog jezika. U radu se najviše bavi litografijom, poznat prema svojim serijama grafika Signe, Sortie de Couleur i d'encres. Serija Signe je niz od nekolicine grafika na kojima bijelo platno različitim nabiranjem stvara odnose svjetla i sjene. U ostatku svoga rada Sonoyama prenosi na grafičke listove instalacijske objekte koji nastaju kao takvi, prije reproduciranja u grafički medij. Izlagao je na brojnim izložbama u svijetu gdje osvaja i nagrade, a njegovi radovi pohranjeni su u nekoliko svjetskih muzeja. Hrvatskoj se publici predstavio dvaput - 2015. u Dubrovniku i 2017. u Zagrebu, na izložbi “Suvremena japanska grafika - 50 umjetnika”, na kojoj su u spoju modernog i drevnog predstavljeni različiti naraštaji japanskih grafičara, u Gliptoteci HAZU. Samostalna izložba Harumija Sonoyame održat će se u sklopu Dana grafike u prizemlju MLU-a.

ČLANSTVO SAMO NA POZIV

HAN17 tokijska je udruga grafičara s ograničenim brojem članova koji to mogu postati isključivo putem poziva ili natječaja. Svaki član bavi se jednom grafičkom tehnikom. Cilj udruženja je popularizacija i prezentacija suvremenih strujanja u umjetničkoj grafici i očuvanje tradicionalnih tehnika koje se prenose generacijama još od vremena Hokusaija i tradicionalne Ukiyo-e škole, preko pokreta shin-hanga i sosaku-hanga do suvremenih metoda tiska.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike