Novosti
NIŠTA OD OČEKIVANOG POJEFTINJENJA

Vozačke će škole biti još skuplje!
Objavljeno 5. siječnja, 2018.

Dragi polaznici, u novu godinu ulazimo s novim cijenama zbog zakonskih promjena. Iskoristite posljednju priliku da vozačku dozvolu B kategorije dobijete po onim starim.

Rečenice su to koje su se posljednjih tjedana sada već prošle godine mogle pročitati na facebook-profilima i službenim stranicama nekih autoškola, kojih je trenutno u Hrvatskoj oko 350. Naime, s početkom 2018. godine na snagu je stupio novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama, kojim je između ostalog ukinuta propisana minimalna cijena ospobljavanja kandidata za vozače, zbog čega se proteklih mjeseci govorilo o pojeftinjenju vozačkih ispita, do čega, čini se, ipak neće doći. Vlasnici autoškola kažu kako im nije jasno otkuda fama oko pojeftinjenja, kad im, kažu, u poslovanju ništa nije pojeftinilo – ni PDV, doprinosi, vozila, kao ni servisi. Jedino što mogu učiniti, a što ne žele, jest smanjiti plaće instruktorima.

Oko tisuću eura

Za polaganje vozačkog ispita B kategorije trebalo je do sada imati i oko tisuću eura. Samo za osposobljavanje u autoškoli platit ćete 5695 kuna, a uz ostale troškove i ispite, ako položite “iz prve”, taj se iznos penje do oko 7500 kuna. Iako mnoge autoškole nude kartično ili beskamatno gotovinsko plaćanje na obroke, ali i popuste ako se odlučite za gotovinu, za standard u Hrvatskoj ta je cijena visoka. Međutim, prema stavovima vlasnika autoškola iz svih krajeva Hrvatske s kojima smo razgovarali o ovoj temi, bez obzira na to što im država više ne određuju minimalnu cijenu, ipak ju neće spuštati. Dapače, cijena će ili ostati ista ili će doći do poskupljenja. Cijenu obuke od 5990 kuna, kao i druge njegove kolege s kojima smo razgovarali, neće spuštati Mato Stojanović, vlasnik Autoškole Poligon iz Županje, koji ima podružnicu i u Iloku.

- Autoškole danas rade na granici rentabilnosti. Ispod te cijene koju imamo ne može se raditi. Možemo ju jedino povisiti, a sve ovisi o ulaznim troškovima. Trebali su se smanjiti drugi troškovi vezani uz polaganje, koji će nam dati mogućnost spuštanja cijene. Ako cijene i budu padale, u tom će trenutku biti problema s mladim vozačima koje će obučavati nekvalitetni instruktori kojima će se morati smanjiti plaće, a šačica dobrih koja je ostala, kao i vozači kamiona, otići će u Njemačku. Bit će sive ekonomije i vratit ćemo se na ono što je bilo prije 10 - 15 godina. Sve će se poslije pokazati u broju nesreća i lošim vozačima – upozorava Stojanović.

Nikola Pavić, vlasnik Autoškole Zeleni Val iz Valpova, također ne namjerava spustiti cijenu od 5706 kuna.

- Trenutno još ništa nismo poduzeli, no realno je očekivati da će cijene ići gore. U nas u Valpovu cijena je prije tri godina iznosila 6300 kuna, pa je pala na 5706. Taj iznos daje minimalnu zaradu za tvrtku, točno da se pokriju troškovi i isplate plaće. Razmišljamo o vraćanju te stare cijene, a o spuštanju nikako, jer se ispod te cijene ne može normalno funkcionirati pod uvjetom da se radi korektno i prema zakonu - ističe Pavić.

Sve autoškole u Požegi na zajedničkom su sastanku odlučile da cijene za gotovinsko plaćanje neće povećati, dok će cijena ako se plaća na rate ići gore za 10 posto. Tako će, primjerice, kandidati koji polažu u požeškoj Autoškoli Duga u gotovini i dalje platiti 5706 kuna, a ako se odluče na plaćanje na rate, izdvojit će 6363 kune.

Veliki troškovi

- Kako možemo pojeftiniti ako se ništa nije smanjilo? Nije se smanjio PDV, gorivo, nemamo poticaja – jedino se može smanjiti plaća zaposlenicima, a to ne želimo. Davat će se jeftinije, radit će se lošije, moguće i "na crno" i onda će se kandidate nagovarati na dopunske sate, čime će u konačnici više platiti – ističe Bernard Valdin, vlasnik Autoškole Duga.

Autoškola Tratinčica iz Osijeka povisila je cijenu obuke za nekoliko stotina kuna - s dosadašnjih 5750 kuna na 6510 kuna, a za plaćanje od 7 do 12 rata kandidati će platiti 6850 kuna. Zbog čega su se odlučili na poskupljenje, objasnila nam je vlasnica autoškole, Jasminka Beck.

- Autoškola, istina, nije jeftina, ali problem je u tome što su u Hrvatskoj male plaće te proizlazi da smo mi skupi, dok smo, uspoređujući se s cijenama u Europi, jeftini. Mi u autoškolama se ne žalimo, šutimo i zbog toga ljudi misle da nam je dobro, a zapravo, iako imamo posla, teško nam je. Plaćamo leasinge za automobile, kredit za poslovni prostor, održavanje automobila, naši auti se kvare brže i češće od drugih vozila, tu je gorivo, ali i “sitnice” kao što je radijska frekvencija od nekoliko stotina kuna mjesečno i, naravno, plaće zaposlenika. Svaki mjesec molimo Boga da uspijemo izgurati – objašnjava Beck. Iako je zadovoljna obujmom posla u autoškoli, ipak, kako većina kandidata plaća karticama, i zbog toga gube velik dio novca.

- Svake godine bankama poklonim auto. Za cijelu 2017. godinu bankama sam platila provizije na kartice 75.000 kuna, što je jedan auto bez PDV-a. Autoškole su financijski iscrpljene – upozorava Beck kako do pojeftinjenja ne može doći bez gubitka kvalitete koja će dovesti do loših vozača na cesti.

- Autoškolama novim zakonom ništa nije dano, nismo oslobođeni trošarina, plaćanja kaska... Starost vozila produžena je na deset godina, što će značiti starije vozne parkove. Dakle, možda kupite jeftinija vozila, no ona će se brže kvariti – ističe. Dodaje kako će se ipak sigurno neke od autoškola u većim gradovima koje lošije posluju odlučiti na pojeftinjenje.

- Može se dogoditi da će netko u Zagrebu raditi za tri tisuće kuna. Ako se negdje i dogodi pojeftinjenje, onda će se sigurno gubiti na kvaliteti, ali i otvoriti crno tržište, kao što je prije bilo. Mi smo to imali prije desetak godina, kada je autoškolu mogao imati bilo tko, ali od tada su uvedena stroža pravila i broj mrtvih sveli smo s oko 1300 na oko 300 – ističe Jasminka Beck. Pojeftinjenje bi kaže dovelo i do smanjenja plaća instruktorima, kojih posljednjih godina kronično nedostaje.

Više će novca kao i mnogim hrvatskim autoškolama, morati izdvojiti i kandidati Autoškole Instruktor iz Splita - umjesto 5820 kuna, sada će platiti 6620 kuna. Darije Vrankić, vlasnik Autoškole Rally iz Dubrovnika, kaže kako trenutno ne razmišlja o poskupljenju, ali ni pojeftinjenju, a za vozačku dozvolu njegovi će novi kandidati u 2018. godini platiti jednako kao i oni lanjski, točnije, 6412,50 kuna.

- Čitamo u medijima da će vozački ispit pojeftiniti, a mi vlasnici autoškola ne znamo na osnovi čega bi uopće moglo doći do pojeftinjenja, jer nije pala ni cijena rada, ni cijena goriva, ni cijena vozila. Za sada ostajemo pri istoj cijeni. Dođe li do pojeftinjenja, to će samo dovesti do nelojalne konkurencije, pada cijene rada, odlaska kvalitetnih instruktora u inozemstvo. Mi u Dubrovniku, a ima nas tri autoškole, i ovako muku mučimo s instruktorima. Ljudima je lakše raditi kao konobar za dvostruko veću plaću od one instruktora, čiji je posao iznimno težak i odgovoran – ističe Vrankić. Čak jedna četvrtina kandidata te autoškole su, kaže, Slavonci, koji su u Dubrovnik došli kao sezonci.

Cijene, kako su nam rekli, bar za sada, povisiti neće, ali ih i neće spuštati ni Autoškola Kolnik iz Otoka kraj Vinkovaca (5695 kuna), Autoškola Zadar koja ima podružnice u Biogradu, Benkovcu i na otoku Pagu (6480 kuna), Autoškola Car iz Rijeke (5724,88 kuna), Autoškola As iz Zagreba (5695 kuna)...

Jasenka PEJAKOVIĆ
ZBOG PADA NATALITETA SVE JE MANJE I KANDIDATA

Na rad autoškole, kaže, utječe natalitet, a ako ove godine budu imali manje kandidata, to neće pripisati poskupljenju. “Pretprošla, 2016. godina, što se tiče broja kandidata, bila je vrhunska, a to se tiče isključivo broja rođene djece prije 18 godina. Lani je bilo manje kandidata, a ove godine očekujem ih još manje, ali ne zbog poskupljenja, već isključivo zbog manjeg broja rođenih toga godišta. Puno je obitelji i otišlo s djecom, što će se tek osjetiti u svim sferama”, istaknula je Jasminka Beck.

AKO SMANJIMO PLAĆE, OSTAT ĆEMO BEZ KVALITETNIH INSTRUKTORA

- Troškovi poslovanja su veliki, nemamo prostora za spuštanje cijena. Za sada, nećemo ju ni podići. Ako će negdje i doći do smanjenja cijene, to neće biti dugog vijeka, jer autoškole koje će to napraviti, neće moći opstati na tržištu zbog toga što neće imati ni kvalitetan kadar koji će moći platiti – jer jedino što mogu napraviti je smanjiti plaću instruktorima, a kvalitetni ljudi tada neće ostati u tom poslu. Nama je u interesu da kandidate obučimo na kvalitetan način i da instruktori budu adekvatno plaćeni – istaknula je Jasmina Kern, vlasnica Autoškole As iz Zagreba.

cijena rada

AUTOŠKOLE ŽELE ZADRŽATI KVALITETNE INSTRUKTORE

Bernard Valdin

vlasnik Autoškole Duga

Kako možemo pojeftiniti ako se ništa nije smanjilo? Nije se smanjio PDV, gorivo, nemamo poticaja – jedino se može smanjiti plaća zaposlenicima, a to ne želimo.

Najčitanije iz rubrike