Novosti
POČELA UTRKA ZA JEFTINIJIM PROIZVODIMA

Manje sredine gotovo ne osjete sezonska sniženja
Objavljeno 28. prosinca, 2017.
Istraživanja govore da se na sniženjima proda i 70 posto roba

Prvi radni dan nakon Božića, 27. prosinca, u Hrvatskoj su počela zimska sezonska sniženja, koja najviše mogu trajati 60 dana.

U Hrvatskoj gospodarskoj komori procjenjuju da će se u trgovinama naći popusti i veći od 50 posto. Istraživanja govore da se na sniženjima proda i 70 posto roba, a pridonosi tome i ovogodišnja rekordna potrošnja u blagdanskom prosincu od čak 12,5 milijardi kuna, za pola milijarde kuna veća nego lani. Iako se potrošilo za Božić, a trgovine sve ranije mame građane na blagdansku potrošnju, u Savjetovalištu za potrošače u Osijeku kažu kako domaći kupac ciljano ostavlja novac za sezonsko sniženje i da je sve svjesniji prednosti takve kupnje.

– Znaju datume kada počinju i u velikom broju im se odazovu, a toj informiranosti pridonose i mediji - kaže pravna savjetnica u Savjetovalištu Dunja Mak. No, u manjim sredinama, poput đakovačke, atmosfere kupovne groznice tijekom sniženja zbog velikih popusta i izloga koji “vrište” natpisima o sniženjima nema, tu su ona tek simbolična – 10, 20 do najviše 30 posto, u tek manjem broju prodavaonica, pa kupci poput Đakovčana, žele li biti dijelom ugođaja takve kupnje, moraju potegnuti i četrdesetak kilometara, do Osijeka i njegovih velikih centara. Prvoga dana zimskog sezonskog sniženja 2017./2018. u Đakovu smo zapazili samo stidljive natpise na dućanu sportske i druge odjeće “20 % na rublje”, na prodavaonici obuće plakat s popustom od 30 do 50 posto, no u njoj pojašnjenje kako je to popust koji nema veze sa sezonskim sniženjem, da vrijedi još od 15. prosinca. Na korzu oznaku za popuste istaknula je prodavaonica “Black & White”. No, kaže vlasnica Gordana Serdarušić, njihov popust samo se vremenski poklapa sa zimskim sezonskim sniženjem. Popust je to proizvođača njezina prodajnog asortimana, a on je isključivo domaći odjevni program.

– Kuće s kojima radim, Srnec i Marijana Čakovec, i ove godine u ovo vrijeme dale su popuste na dijelove svojih programa. Kupci koriste prigodu i kupuju. No, uglavnom, kupuje se po jedan odjevni predmet, malo tko će kupiti odjeću za cijelu novu sezonu - kaže Serdarušić. Dodaje kako u manjim sredinama trgovine nisu u mogućnosti da u vrijeme sezonskih sniženja izađu s velikim popustima kao one u velikim centrima.

– Potonji raspolažu velikim količinama robe, ona je izvana, nema tu odjeće domaćih proizvođača koja drži kvalitetu, a što je i cjenovno usklađeno, pa si mogu dopustiti velike popuste, imaju računicu, dok si male prodavaonice po manjim sredinama to ne mogu dopustiti - kaže Serdarušić.

Raspitali smo se i ima li sezonskog sniženja među obrtima s prodajom odjeće na tržnici. Tamošnji prodavači kažu kako i oni mogu posegnuti za sezonskim sniženjem, ali to ne čine.

- Naša roba ionako je već jeftinija od one u trgovinama, bar za 20 posto, i to cijele godine, pa bi (sezonsko) sniženje na to bilo stvarno suvišno. S obzirom na naše ionako niske cijene, mi smo sniženi cijele godine. Prošla su vremena kada je u robi koja se prodaje na tržnici i u trgovini bilo razlike. Toga više nema, dapače! Mi znamo imati i daleko kvalitetnije stvari od onih u šoping-centrima - kaže Neda Mustapić, vlasnica obrta “Tiko” sa štandom odjeće i donjeg rublja na đakovačkoj tržnici.

To što su sezonska sniženja zakonom vremenski uokvirena i točno su utvrđena njihova pravila, to ne znači da su ona zakonska obveza.

“Sezonsko sniženje je dva puta godišnje”, stoji među pravilima o njemu, a što znači da ono “ne mora započeti...” No, uđe li prodavaonica u nj, tada se, ističe Dunja Mak, mora pridržavati pravila. Dodaje kako su najčešće pritužbe kupaca na sniženju da natpis o njemu nije transparentno istaknut, da nije odvojena roba koja mu podliježe ili da na blagajni vrijedi posve druga cijena od one za koju se u prodajnom prostoru mislilo da je snižena.

– Cijena koja je istaknuta na proizvodu je cijena koja treba biti naplaćena na blagajni. Ako je na proizvodu istaknuta niža cijena od one na blagajni, tada potrošaču mora biti naplaćena niža cijena - ističe Mak. Za sezonska sniženja u manjim sredinama kaže – što je trgovina lokalnija, to su i sniženja manja, dok su veliki trgovački centri, donijevši globalno zapadnjački duh kupovanja, taj “štih” unijeli i u kupnje tijekom sezonskih sniženja.

Kupci popuste od 10, 20 posto tijekom sezonskog sniženja nazivaju trgovačkim licemjerjem, očekujući da ona budu daleko veća. Na upit ima li u Hrvatskoj u jeku sezonskih sniženja vrtoglavih popusta i od 90 posto, Dunja Mak kaže da je očekivanje takvog popusta u hrvatskim trgovinama utopija.

– Pojedine trgovine navedu popust 80 ili “do 80 %”, a ispostavi se da se on odnosi tek na nekoliko (uglavnom neatraktivnih) proizvoda. To nije fer praksa, to je zavaravanje potrošača - kaže Dunja Mak.

Suzana ŽUPAN
KUPNJA U SECOND HAND DUĆANIMA

U Savjetovalištu za potrošače u Osijeku ističu da kupnja u second hand dućanima više nije tabu. “Ondje kupuju osobe i veće i manje platežne moći jer ponuda je raznovrsna te se nerijetko mogu pronaći i daleko kvalitetniji odjevni komadi iz skupljih trgovina ili čak dizajnerski od onih poliesterskih koje nameću mainstream trgovine, pa tako nisu rijetkost svila, kašmir, fini pamuk i vuna, dakako, tko to zna prepoznati”, kažu u Savjetovalištu. I nisu to samo vintage komadi koji podsjećaju na modu iz nekih prijašnjih razdoblja, već i komadi iz najnovijih kolekcija poznatih dućana s kojih nerijetko visi original deklaracija jer su nenošeni, ističu u Savjetovalištu.

KADA REKLAMACIJE I ZAMJENE

Kupite li na sniženju neki proizvod i predomislite se – ne možete ga reklamirati ili vraćati. “Građani su stekli dojam da im je trgovac dužan vratiti novac ili zamijeniti proizvod, a on to zakonski nije dužan. Samo je dužan uvažiti reklamaciju u roku od dvije godine ako proizvod ima neki nedostatak – grešku, kvar, oštećenje. Vraća li kupac kupljenu stvar subjektivno – trgovac to nije dužan prihvatiti, bilo da je kupljeno po redovnoj ili sniženoj cijeni. Savjetujem da se kupac informira dopušta li određena trgovina zamjenu ili povrat novca, budući da većina trgovaca na to pristaje i uredno izlazi u susret kupcima. Jedina iznimka kada postoji rok od 14 dana je u slučaju online kupnje, telefonom, katalogom, prezentacijom ili na kućnom pragu. Tada je ona moguća i ako nema nedostatka na kupljenom proizvodu”, ističe Dunja Mak.

Možda ste propustili...

MUP U SPAČVI OTVORIO SMJEŠTAJNO-OBUČNI CENTAR

Pojačana sigurnost granice sa Srbijom, a policajcima bolji uvjeti

PROJEKT “U ČEM' JE PROBLEM?”

Gotovo polovina mladih želi ostati

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana