Kultura
IZLOŽBA U GALERIJI WALDINGER - “SKICE” MARIJA ČAUŠIĆA

Prva ideja zadržava svježinu
Objavljeno 23. prosinca, 2017.
Izazov maštanja o mogućim oblicima početna je točka izazova od koje kreće

Na izložbi “Skice” u Galeriji Waldinge, Mario je Čaušić izložio crteže nastale u posljednje dvije godine. U rujnu je ove godine dio ovih radova bio predstavljen u dubrovačkim Lazaretima. U Galeriji Waldinger (gdje se izložba može pogledati do 21. siječnja) postav je obilniji, a uz crteže mogu se vidjeti i izloženi levitirajući objekt te prošireni video u kojem umjetnik kombinira pozadinski snimak ravničarskoga pejzaža sa sjenom kubusa koje stojeći između izvora svjetlosti i zida na projekciji “crta” levitirajući objekt.

- “Skice” nam predstavljaju imaginarne konstrukcije ili objekte na tragu nadrealističkih iskustava kojima je Čaušić stvorio stvarnost ispunjenu oblicima koji zasigurno nikada ne će doživjeti svoje ozbiljenje u materijalnoj stvarnosti, no ono je u ovom slučaju uopće nevažno. Čaušića ne zanima graditeljstvo, nego arhitektura. Izazov maštanja o mogućim oblicima početna je točka izazova od koje je umjetnik krenuo. Sve te skice bilježe tek imaginarne objekte postavljene u jedan nestvarani prostor iz kojeg ne žele izaći jer papir je posve dovoljan prostor njihove opstojnosti - kaže povjesničar umjetnosti Igor Loinjak.

Kako ističe autor, crteži su to koji su nastajali prošle i ove godine u njegovu intimnom okruženju i uopće nisu bili namijenjeni izlaganju. Nešto od toga objavio je na društvenim mrežama, reakcije su bile vrlo pozitivne pa je Mario počeo mijenjati svoj stav i (srećom) popustio nagovorima. Polovicu je prvo vidjela publika u Lazaretima (na skupnoj izložbi s još trojicom osječkih autora: Domagojem Sušcem, Robertom Fisherom i Vladimirom Frelihom).

- Ovi crteži jesu skice, kao što naziv izložbe kaže, ali nisu predradnja realizaciji jer mi to trenutačno nije namjera, a ne mislim ni da su izvedive, barem ne meni. Doista sam si dao mašti na volju - kaže autor. Radeći na crtežima razmišljao je o njima kao o svojevrsnom hommageu njegovim junacima, koji su ostavili traga na njegovu životu.

- Referirajući se na naziv Skice, Mario Čaušić, kaže da se iza toga krije svježina početne ideje koju je na taj način želio zadržati.

- Kada krenem u realizaciju i razradu, dosta se odmaknem od prve misli, a upravo na toj nabačenoj skici ostaje svježina i stoga se nisam htio micati od nje. Naizgled jednostavne, ove skice kriju više slojeva o kojima bi se moglo razmišljati - otkriva Čaušić, zadovoljan reakcijama publike na otvorenju, koje su mu potvrdile da je uspio u namjeri.

S obzirom na dugi period u kojem su nastajali crteži, mnogo je veći broj od onoga koji je izložen, no ovo se nekako samo profiliralo, kaže Mario Čaušić (od 2017. u zvanju izv. prof. na Umjetničkoj akademiji u Osijeku), a dodao im je jedan - kako sam kaže - prošireni video (kadar slavonske ravnice iznad koje je smirujuće meditativno nebo, miran poput fotografije, na koji je sjenom 'aplicirao' objekt koji lagano rotira), te levitirajući mali objekt (aluminijski, koji dva magneta drže u levitaciji).

Narcisa VEKIĆ

do 21. siječnja

MOŽE SE POGLEDATI IZLOŽBA

“RUŠEVINE” U EDICIJI HAZU

U okviru izdavačkoga projekta edicije Argola Kabinet grafike HAZU predstavio je koncem studenoga 12. grafičku mapu pod nazivom “Ruševine” autora Marija Čaušića, istaknutog suvremenog umjetnika i izvanrednog profesora na Umjetničkoj akademiji u Osijeku. Serija radova “Ruševine” kvintet je matričnih kompozicija na granici stvarne i umjetničke perspektive. Ta znalačka ostvarenja u mediju dubokog tiska, prožeta literarnim nadahnućem, osobnim promišljanjima te tehnološkim eksperimentima razotkrivaju se promatraču u punini slojevitih oblika od figuralne do fine apstraktne razradbe. Motiviran kompleksnim pitanjem percepcije prostora kojem se u svojim radovima uvijek iznova vraća, umjetnik promišlja grad kroz uobičajeni i svakodnevni urbani pejzaž kojim smo okruženi, a čijih dijelova u propadanju možda nismo ni svjesni. Iz urbane svakodnevice odabire i izdvaja detalje pojedinih građevina koji uvećanjem i različitim osvjetljenjem dobivaju sasvim novu dimenziju i karakter. Zapušteni i zanemareni zidovi građevina tako postaju isječci vremena i svjedoci prolaznosti, ali istodobno i raskošne, žive likovne kreacije koje razotkrivaju unutarnju apstraktnu ljepotu oblika.

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana