Osijek
S PROMENADE NA LUKOBRAN

Osijek bi uskoro mogao dobiti peti most - biciklistički
Objavljeno 15. prosinca, 2017.
Kako će idejni projekt proći kod struke i građana - vidjet ćemo. U ovom su trenutku mnoga pitanja bez odgovora

Osijek bi uskoro mogao dobiti peti most preko Drave, i to u samom središtu grada. U gradskoj upravi, naime, žele sagraditi most preko Zimske luke koji bi, kažu, preusmjerio biciklistički (i pješački) promet s dijela promenade. Stvar je, naglašavaju, u tome što sada navodno biciklistička i pješačka staza na tom dijelu šetališta nisu funkcionalne, pa su krenuli u pripremu papirologije kako bi sagradili novi most.

- Mostom se premješta pješačko-biciklistička staza od Ribarske do Henglove ulice, kod spomenika Picassu. Most će, preko Zimske luke, spajati promenadu s lukobranom, gdje će se nastavljati na postojeću biciklističku i pješačku stazu na promenadi od Ribarske ulice prema zapadu.

Sada je nepraktično

Razlog je premještanja, kažu u gradskoj upravi, to što je biciklistička staza trenutačno označena na javnoj površini uz ugostiteljske objekte, a pješačka staza uz Dravu. Tako dolazi do problema, jer je nepraktično da pješaci učestalo prelaze biciklističku stazu da bi došli do lokala. Pješaci sada moraju presijecati biciklističku stazu, a biciklističku stazu nije moguće premjestiti uz Dravu. Rješenje je da staza bude na lukobranu, ali se u tu svrhu mora premostiti dio Drave - kaže Ljiljana Belajdžić, pročelnica Upravnog odjela za urbanizam i graditeljstvo, komunalno-stambeno gospodarstvo, promet i zaštitu okoliša te mjesnu samoupravu, koja je i predsjednica Odbora za arhitekturu, urbanizam i graditeljstvo Grada Osijeka.

Idejni projekt

Pročelnica dodaje kako je već izrađen idejni projekt mosta.

- Izrađen je idejni projekt mosta s dvosmjernom biciklističko-pješačkom stazom kojim će se premostiti dio kod Zimske luke. Idejno je rješenje u postupku analize, da bi se svi kojih se tiče očitovali o tome koliko je njegova gradnja prihvatljiva. Tu su, primjerice, Hrvatske vode, jer se radi o dijelu plovnog puta, kao i nasipa, te o pitanju obrane od poplave, a o svemu će se očitovati i Lučka kapetanija. Tehničko je rješenje pronađeno s aspekta struke, a sad se drugi moraju suglasiti oko gradnje mosta. Ako naše idejno rješenje bude prihvatljivo, pristupit ćemo izradi projekta i krenuti u osiguravanje financijskih sredstava, pa i iz EU fondova ako to bude moguće - rekla je Belajdžić.

No posve je logično zapitati se zašto je biciklistička staza problematična samo od spomenika Picassu prema Ribarskoj, a nije na cijelom potezu od cestovnog mosta prema središtu grada. Naime, i na tom potezu biciklističku stazu presijecaju izlazi iz Tvrđe, izlazi iz Perivoja i Iktusa te izazi kod pješačkog mosta. I tamo pješaci prelaze preko biciklističke staze kada žele ući na promenadu ili izići s nje. Dapače, svatko tko se češće vozi bicilističkom stazom na šetalištu zna da kod pješačkog mosta mora biti posebno oprezan. Dakle, biciklistički bi most prema toj logici valjalo sagraditi tako da ide iznad Drave duž cijele promenade, sve samo zato da se građani, i biciklisti i pješaci, ne moraju “opterećivati prometnom kulturom”!?

Osim toga, prije nego što se krene u skupu investiciju, trebalo bi uzeti u obzir činjenicu da je Drava hirovita što se vodostaja tiče. Nije rijetkost da se voda toliko podigne da dosegne tek nekoliko centimetara do vrha lukobrana, a krajnji dio lukobrana bude poplavljen. U tom bi slučaju biciklistima valjalo osigurati čamce kojima će sebe i svoje bicikle nakon silaska na drugu stranu mosta prevesti na suho. Eto, pada nam na pamet da bi za to Grad mogao raspisati koncesiju. Šalu na stranu, Drava nije nekakav kanal polustojeće vode, nego rijeka koja itekako zna pokazati svoju ćud.

Naime, u uvjetima visokog vodostaja ni veliki brodovi u Zimskoj luci, a trenutačno su ondje dva, ne bi mogli izići iz luke ako most ne bude dovoljno visok. U drugom slučaju, kada je vodostaj nizak, zbog plitkog gaza isti ti brodovi ne bi mogli izići iz luke ako je potreban remont i slično.

O tim i drugim pitanjima u vezi s gradnjom biciklističkog mosta trenutačno raspravljaju svi kojih se ta ideja tiče i od kojih se očekuje da kažu ZA i PROTIV. Što građani misle o gradnji, čut će se ovih dana, jer ideja dosad nije dana na sva zvona.

Stanari i ugostitelji

Dakle, biciklisti u gradu Osijeku, koji se ponosi desetcima kilometara biciklističkih staza, doduše na kojima su ponegdje po sredini bandere i semafori, koje je podiglo korijenje stabala ili su mjestimice toliko uske da ni jedan biciklist njima ne može proći, a ponegdje odjednom prestaju pa ponovno počinju za koji metar, mogli bi biti protjerani s dijela promenade. Kako doznajemo, ljetos su stanari zgrada poznatijih kao “golubinjaci”, a koje se nalaze baš na dijelu koji se planira izbjeći novim mostom, potpisivali peticiju da se biciklistima zabrani prometovanje na tom dijelu šetališta. Čini se da bi stanari tih zgrada, ali i nekolicina ugostitelja, lobiranjem ipak mogli doći na svoje. Iako se u mnogim drugim dijelovima grada biciklističke staze još bliže stambenim zgradama i ugostiteljskim terasama, ta je prometna situacija odjednom dobila novu dimenziju baš na “komadiću” promenade. A upravo su tamo i zgrade i kafići uzdignuti iznad biciklističke staze.

Sandra LACIĆ
PO UZORU NA SVJETSKE METROPOLE

Ako idejno rješenje bude prihvaćeno, Osječani će po uzoru na neke svjetske metropole dobiti most preko kojeg će, kako ne bi smetali gostima ugostiteljskih objekata, biciklima i pješice skretati na lukobran. Primjerice, u Kopenhagenu je izgrađen most iznad kanala baš za bicikliste, a u Njemačkoj se gradi dvosmjerna “autocesta” namijenjena isključivo za biciklistički promet.

cijena

GLASU NIJE POZNATO KOLIKO BI MOST KOŠTAO

Najčitanije iz rubrike