TvObzor
JON HENDRICKS

Čovjek koji je promijenio shvaćanje vokalnog jazza
Objavljeno 1. prosinca, 2017.

Kao i mnogi njegovi afroamerički sunarodnjaci, Jon Hendricks (1921.-2017.) sebe je pronašao u glazbi zahvaljujući činjenici da je odrastao uz oca metodističkog pastora i majku koja je vodila župni zbor. Pjevanje u crkvi bila izvrsna lekcija iz glazbe mnogima koji su kasnije ostvarili karijeru u jazzu. Ipak, na njega će odlučujući utjecaj izvršiti pijanist Art Tatum i saksofonist Charlie “Bird” Parker.

Već kao dijete bio je velika zvijezda u Toledu, u saveznoj državi Ohio, a kao tinejdžer nastupa na mjesnom radiju zajedno s Artom Tatumom koji se kasnije proslavio kao veliki pijanist. Ostvario je zapaženu karijeru kao pjevač jazza i autor stihova, a ono po čemu je bio poznat bilo je pisanje stihova za vokalize kojima je domišljato i znalački nadomještao instrumentalne dionice brojnih standarda jazza iz pera Counta Basieja, Dukea Ellingtona i Horacea Silvera. Njegova popularnost bila je na vrhuncu 50-ih i početkom 60-ih godina, u vrijeme dok je predvodio vokalni trio Lambert, Hendricks & Ross, a nije se predavao ni kasnije kada su planetarnu popularnost jazza zamijenili rock i drugi žanrovi popularne glazbe. Preminuo je ovih dana u 95. godini života u bolnici na Manhattanu. Upravo će njegova suradnja s vokalnom skupinom Manhattan Transfer biti okrunjena čak s dvanaest nominacija i tri nagrade Grammy za album “Vocalise” iz 1985. godine. Hendricks je autor svih stihova na ovome albumu koji sadrži vokalne obrade poznatih instrumentalnih skladbi Bennyja Golsona, J. J. Johnsona, Sonnyja Rollinsa, Thada Jonesa, Quincyja Jonesa, Dizzy Gillespieja, Raya Charlesa, Counta Basieja i Clifforda Browna. U najdojmljivijoj skladbi s albuma Gillespiejevoj “Another Night in Tunisia”, Hendricks se u vokalnoj izvedbi udružio zajedno s Bobbyjem McFerrinom koji je kasnije također ostvario zapaženu karijeru. Hendricksov rukopis prepoznatljiv je i u skladbi “Birdland” Joea Zawinula, velikoj uspješnici Weather Reporta, koja je u novome ruhu izišla na albumu “Extensions” Manhattan Transfera iz 1979.

Ipak, Jon Hendricks ostao je upamćen po svome autorskom i pjevačkom udjelu na albumima koje je snimio zajedno sa svojim triom Lambert, Hendricks & Ross, koji je djelovao od 1957. do 1962. Britansku pjevačicu Annie Ross je 1962. zamijenila Yolande Bavan, pjevačica rodom s Cejlona. Bavan će zapjevati i na albumu “I Sing the Body Electric”, skupine Weather Report iz 1972., a Ross je nakon izlaska iz Hendricksova trija napravila samostalnu karijeru. Najgore je prošao David Lambert koji je 1966. izgubio život u prometnoj nesreći. Jon Hendricks objavio je cijeli niz albuma od kojih su najcjenjeniji oni koje je snimio u spomenutom triju koji je 1962. preimenovan u Lambert, Hendricks & Bavan. Na albumu Theloniousa Monka “Underground” otpjevao je njegovu pjesmu “In Walked Bud”. U velikom stilu ponovno se pojavljuje 1997., u oratoriju “Blood On The Fields” Wyntona Marsalisa, zajedno s Cassandrom Wilson i Milesom Griffithom koji je bio ovjenčan Pulitzerovom nagradom. Netom prije smrti napisao je stihove za skladbe s albuma “Miles Ahead” Milesa Davisa, uključujući i Milesova sola i orkestracije Gila Evansa. U New Yorku je izvedena premijera kojoj je nazočio i Jon Hendricks, a u skorije vrijeme očekuje se snimanje albuma u kome će sudjelovati britanski zbor London Vocal Project. Hendricks je veliko ime vokalnog jazza. Ostavio je snažan utjecaj na naraštaje pjevača jazza. Njega Kurt Elling rado spominje kao svoga uzora. Zanimljivo, ključni trenutak u Hendricksovoj karijeri bio je susret s velikim saksfonistom Charliejem “Birdom” Parkerom 1950., u Toledu, koji ga je nagovorio da postane profesionalni pjevač jazza, nakon čega se preselio u New York napustivši studij prava.

Piše: Draško CELING
Možda ste propustili...

MICHAEL HIRST, PISAC SERIJE “VIKINZI”

Kao jedinom scenaristu teško mi je ubiti nekog lika

NATIONAL GEOGRAPHIC: DVA NOVA DOKUMENTARCA O TITANICU

Novi dokazi u velikoj istrazi potonuća slavnog broda