Kultura
SVEČANO PREDSTAVLJENA RESTAURIRANA SLIKA

Dar iločkog kneza Odescalchija Strossmayeru nakon više od 60 godina opet dostupan javnosti
Objavljeno 29. studenog, 2017.
Susret pape Lava I. Velikog s Atilom, kopija je Rafaelove freske iz Vatikana

ZAGREB - U Zagrebu su Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti i Hrvatski restauratorski zavod svečano predstavili restauriranu sliku “Susret pape Lava I. Velikog s Atilom”, koja je nakon više od 60 godina ponovno dostupna javnosti. Ovaj izniman događaj za hrvatsku likovnu baštinu trenutak je da se podsjetimo na velikog Slavonca, biskupa Josipa Jurja Strossmayera (1815. – 1905.), utemeljitelja Strossmayerove galerije starih majstora HAZU, u čijem se bogatom fundusu čuvaju i dvije kopije znamenitih Rafaelovih fresaka iz Vatikanske palače u Rimu. Jedna od tih slika je spomenuto djelo, a druga je “Parnas”.

Iako postoji veliki broj baroknih kopija Rafaelovih djela, ove se zagrebačke slike izdvajaju iznimno velikim dimenzijama platna, jer je riječ o slikama dugima više od sedam, a visokima gotovo 4,5 metara!

- Ove su slike za kulturnu baštinu istočne Hrvatske važne ne samo zbog Strossmayera nego i zbog činjenice da ih je za njegovu zbirku slika u Zagrebu darovao knez Baltazar III. Odescalchi (1844. – 1909.), vlasnik velikoga srijemskoga imanja sa sjedištem u Iloku - pojašnjava dr. sc. Jasminka Najcer Sabljak, danas docentica Umjetničke akademije u Osijeku, nekoć članica kustoskog tima MLU-a, koja je nazočila svečanom predstavljanju u Zagrebu, a o tim je slikama u kontekstu svoje doktorske disertacije prvi put u novijoj povijesti 2012. detaljno pisala.

Njezina su istraživanja o zanimljivoj provenijenciji ovih važnih djela nastavljena i potom publicirana 2015. u knjizi “Likovna baština kneževa Odescalchi - od Lombardije i Rima do Iloka”, u izdanju MLU-a u Osijeku, Društva povjesničara umjetnosti Hrvatske i Muzeja Grada Iloka.

Maratteove kopije

Upravo se očekuje i njezin tekst o toj temi, koji će izići u zborniku simpozija održanoga u Đakovu, prigodom 200. obljetnice Strossmayerova rođenja.

Dr. sc. Najcer Sabljak istražila je, uz pomoć dr. sc. Ljerke Dulibić, više znanstvene suradnice Strossmayerove galerije, korespondenciju između biskupa Strossmayera, iločkog kneza Odescalchija i Franje Račkog. Iz tih je dokumenata razvidno da je u travnju 1888. knez Odescalchi u svom rimskom domu ugostio biskupa Strossmayera, iskazavši tom prigodom namjeru “skromno posvetiti hrvatskomu narodu, a posebice gradu Zagrebu, dvije velike stare kopije slavnih Rafaelovih freski koje posjeduje”.

S obzirom na to da su kneževi Odescalchi bili srijemski vojvode i posjednici iločkog vlastelinstva, slike su bile ne samo poklonjene već i na njihov trošak poslane u Zagreb, gdje su odmah prepoznate kao djela glasovitoga rimskoga slikara Carla Maratte (1625. – 1713.).

Njemu je papa Inocent XI. (iz obitelji Odescalchi) povjerio zaštitu i obnovu Rafaelovih fresaka, a tom su prilikom i nastale kopije tih slika, koje su dospjele u bogatu zbirku obitelji Odescalchi u Rimu. Slike su bile izložene u predvorju akademijine palače sve do 1956. godine, kada je odlučeno da se uklone iz stalnog postava s namjerom da se restauriraju i potom smjeste u primjereniji prostor.

Desetljeća čekanja

No, do toga se trenutka čekalo nekoliko desetljeća. Konzervatorsko-restauratorski radovi na slikama su započeli 2013. na Odjelu za štafelajno slikarstvo Hrvatskoga restauratorskog zavoda u Zagrebu pod vodstvom Slobodana Radića. Na objema su slikama izravnani nabori platna te je oslabljeno tkanje podstavljeno novim platnom. U 2015. nastavljeni su restauratorski radovi na slici „Susret pape Lava I. Velikog s Atilom”, pri čemu su uklonjeni požutjeli lakovi i stari retuši. Rekonstruirana su brojna oštećenja te je tijekom gotovo tri godine na slici kontinuirano radio cijeli tim restauratora. Uz potporu Međunarodne zaklade za hrvatske spomenike organizirana je i jednotjedna radionica sa svrhom upoznavanja novih materijala i tehnika retuša koji su se primijenili u postupku obnove slike.

Radovi na slici dovršeni su u studenom 2017. godine te je slika dobila svoj novi „dom“, postavljanjem u svečanu dvoranu Knjižnice HAZU. Vjerojatno je da će i druga slika istih dimenzija „ Parnas“ biti obnovljena u sljedećih nekoliko godina, možda bi ona mogla svoj stalni smještaj naći u iločkom dvorcu kneževa Odescalchi, koji je obnovljen u projektu Istraživanje obnova i revitalizacija kulturne baštine Ilok-Vukovar-Vučedol uz pomoć europskih fondova nastojanjima Ministarstva kulture RH, a posebno gospođe Branke Šulc, tadašnje pomoćnice ministra kulture Bože Biskupića.

Parnas

JE NAZIV DRUGE RAFAELOVE FRESKE

Strossmayerova galerija starih majstora HAZU čuva kopije fresaka iz Vatikanske palače u Rimu.

NA SVEČANOM PREDSTAVLJANJU

Zagrebačko predstavljanje vodio je akad. Vladimir Neidhardt, koji je nakon uvodnog svečanog otkrivanja zastora sa slike najavio predsjednika HAZU-a, akad. Zvonka Kusića. Potom je riječi zahvale i potpore nastojanjima obnove kulturne baštine uputila ministrica kulture, dr. sc. Nina Obuljen Koržinek. Uzvanicima su se obratili i tajnik Razreda za likovne umjetnosti, akad. Vladimir Marković, ravnateljica Hrvatskog restauratorskog zavoda, dr. sc. Tajana Pleše, pomoćnica ravnateljice Hrvatskog restauratorskog zavoda za pokretnu baštinu, dr. sc. Višnja Bralić i voditelj Odjela za štafelajno slikarstvo Hrvatskog restauratorskog zavoda Slobodan Radić.

Možda ste propustili...

3. NATJECANJE MLADIH OPERNIH PJEVAČA "ZINKA MILANOV"

Pobjednik je Slawomir Kowalewski

VINKOVAČKI UMJETNIK DEJAN DURAKOVIĆ

Retrospektivna izložba "Osvrti"

Najčitanije iz rubrike