Tehno
INTERVJU: SUZANA VEZILIĆ, TRGOVINSKI URED AMERIČKOG VELEPOSLANSTVA

Jednostavno na CES 2018.
Objavljeno 24. studenog, 2017.

Planirate li putovanje na Consumer Electronic Show (CES) 2018. u Las Vegas - registrirajte se preko Trgovinskog ureda američkog veleposlanstva, a u povodu toga razgovarali smo sa Suzanom Vezilić, specijalisticom za informacijske i komunikacijske tehnologije, Trgovinskog ureda američkog veleposlanstva.

Recite mi malo o Vama i Vašem uredu unutar američkog veleposlanstva?

- Trgovinski ured američkog veleposlanstva postoji već nekoliko desetljeća u Zagrebu, a postoje i slični trgovinski uredi smješteni u američkim veleposlanstvima i konzulatima u gotovo 80 zemalja svijeta. Svim uredima je ista zadaća, a to je da olakšavaju i potiču trgovinsku suradnju između SAD-a i tih zemalja. Konkretno, naš ured pomaže tvrtkama iz SAD-a pri uspostavljanju poslovnih kontakata s hrvatskim poduzećima. Pomažemo i hrvatskim tvrtkama koje žele stupiti u kontakt s američkim dobavljačima roba i usluga, kao i poduzetnicima koji svoj kapital žele ulagati u SAD-u. Ja radim za Trgovinski ured već 20 godina. Svakako bih savjetovala hrvatskim tvrtkama da nam se obrate za pomoć pri potrazi za američkim dobavljačima proizvoda i usluga, kao i pri uspostavi kontakata s njima. Naš ured ima pristup najboljim bazama podataka o poduzećima u SAD-u preko kojih možemo lako pronaći potencijalne dobavljače. Također, većina američkih tvrtki vidi Hrvatsku kao malo i nepoznato tržište, pa su često vrlo rezervirane kad prime upit od ovdašnjeg kupca. Daleko su spremnije na suradnju ako im taj upit stigne preko američkog veleposlanstva u koje imaju puno povjerenje. Sva je naša pomoć hrvatskim tvrtkama besplatna, mislim da nemaju što izgubiti ako nam se obrate.

Procjena tržišta

U fokusu Vam je tehnologija i tehnološki sektor, zastupate interese američkih tvrtki u Hrvatskoj, pa koliko njih doista koristi vaše usluge?

- U fokusu su nam svi najveći sektori pa tako i tehnološki sektor. Američke tvrtke zainteresirane za izvoz na hrvatsko tržište kontaktiraju naš ured kako bi prikupile informacije potrebne za procjenu tržišnog potencijala i poslovnog rizika, te kako bi uz našu pomoć pronašle i kontaktirale kupce i poslovne partnere u Hrvatskoj. Također nam se obraćaju za pomoć kad se susretnu s kakvom administrativnom zaprekom i preko američkog Advocacy centra ostvaruju našu pomoć. Često se naš angažman svodi na pružanje jednostavne informacije, ali za mnoge tvrtke tjednima izrađujemo analize tržišta, posebno za njihov proizvod ili uslugu, te dogovaramo sastanke i prezentacije. Tvrtka kojoj posvećujemo značajnu količinu svog radnog vremena dužna je pokriti troškove našeg angažmana prema standardnom cjeniku američkog ministarstva trgovine. Tijekom godine, naš ured na ovaj ili onaj način opsluži više stotina američkih tvrtki.

Na koje načine američkim kompanijama pronalazite partnere u Hrvatskoj? Organizirate li kakve skupove, susrete, prezentacije…?

- Naš ured nudi širok spektar usluga američkim kompanijama. Osim prikupljanja tržišnih i poslovnih informacija, većinom organiziramo prezentacije njihovih proizvoda u prostorijama veleposlanstva ili im pak pronalazimo potencijalne partnere i dogovaramo sastanke s njima. Jedna od naših usluga za američke tvrtke je i izrada izvješća o hrvatskim tvrtkama s kojima se želi potpisati ugovor o dugoročnoj suradnji. Na zahtjev američke tvrtke osobno posjećujemo odabranog potencijalnog partnera i uz njegovu privolu prikupljamo detaljne informacije o djelatnosti tvrtke, njezinoj reputaciji te financijskoj uspješnosti. Prikupljene podatke i reference provjeravamo preko nezavisnih izvora, te američkom klijentu šaljemo izvješće na temelju kojeg može znatno lakše donijeti konačnu odluku o odabiru partnera. Američke tvrtke su vrlo zadovoljne ovim uslugama i često nam se vraćaju po dodatnu pomoć.

Osim tvrtki, zastupate i interese velikih američkih tech sajmova, poput Consumer Electronic Showa (CES-a) u Las Vegasu. Kakve prednosti može posjetitelj, odnosno izlagač iz Hrvatske dobiti od sajma, ako svoj posjet organizira preko vašeg ureda?

- Naš ured zastupa CES u Hrvatskoj, usko surađujući s kolegama u američkim veleposlanstvima u susjednih desetak zemalja jugoistočne Europe. Preko našeg ureda posjetitelji se mogu registrirati čak i par dana prije sajma potpuno besplatno i tako uštedjeti nekoliko stotina dolara. Sljedeći sajam je od 9. do 12. siječnja 2018. i registracija je već počela. Ostale pogodnosti su što delegati koje mi registriramo dobiju pozivnicu na domjenak koji se zove Global Matchmaking and International Reception na koji budu pozvani svi delegati ostalih veleposlanstava širom svijeta, kao i izlagači. To je odlična prilika za druženje i razmjenu kontakata. Naši delegati dobiju i besplatan pristup International Commerce Centru (ICC) gdje mogu koristiti besplatan internet, piće i privatne prostorije za sastanke i eventualne prevodilačke usluge. Općenito, ako idete prvi put na tako veliki sajam, dobro je da ste dio neke grupe radi lakšega snalaženja i da postoji mjesto gdje pripadate i gdje se možete odmoriti. Za one koji ne znaju, želim malo reći o CES-u. CES je najveći svjetski sajam potrošačke elektronike, gadgeta, IT-ja i novih tehnologija. Prostire se na više od dva milijuna metara kvadratnih izlagačkog prostora na kojem izlaže više od 3800 izlagača iz više od 150 zemalja svijeta, a na njemu se prezentira svake godine više od 20.000 novih proizvoda i inovativnih tehnologija. Na samom sajmu predaje oko 1000 predavača, pomno odabranih stručnjaka koji na dinamičan način prezentiraju najnovije elektroničke trendove i tehnologije. Svake godine ga posjeti više od 165.000 posjetitelja koji žele upoznati najbolje i najprihvaćenije svjetske proizvođače, distributere, stručne analitičare, uvoznike i izvoznike. Osobno smatram da je to jedan od najvećih i najboljih sajmova inovativnih tehnologija u svijetu i pozivam sve koji to mogu da ga bar jednom u životu posjete.

Popis sajmova

Osim planetarno popularnog CES-a, jesu li u fokusu još neke konferencije, ako da, koje su to?

- Svake godine dobijemo od američkog ministarstva trgovine popis sajmova koji te godine sudjeluju u promotivnom programu ministarstva. Te sajmove promoviramo na sličan način, kao i CES i oni nude slične pogodnosti za posjetitelje koji se registriraju preko američkog veleposlanstva. Neću sve nabrajati, ali ću spomenuti par poznatih sajmova poput National Association of Broadcasters Show (NAB Show), InfoComm, National Restaurant Association Show (NRA), Summer Fancy Food Show, Greater New York Dental Meeting i ostali.

Kakva je vaša suradnja s gospodarskim organizacijama u Hrvatskoj?

- Zadovoljna sam suradnjom sa svim gospodarskim organizacijama. Posebno mogu istaknuti suradnju s Udruženjem za informacijske tehnologije pri HGK-u koje mi svake godine jako pomaže pri promociji sajma CES, obavještavajući svoje članove o pogodnostima koje nudi prijava na sajam preko našeg ureda. Isto tako, imamo lijepu suradnju sa CISEX-om, i oni nam pomažu oko promocije sajmova, a i nekada oni nas savjetuju. Postoji još dosta dobrih suradnji s drugim gospodarskim organizacijama ili udruženjima koje sada ne bih spominjala jer bi se ovaj razgovor jako odužio. Voljela bih uspostaviti kontakt i s drugim ICT udruženjima u Hrvatskoj koje na bilo koji način dotiče suradnja s američkim tvrtkama i bit će mi drago da mi se jave.

CroPC je CES posjetio 2016. godine, a 2018. godine ponovno ćemo izvještavati s lica mjesta.

Marin REŽIĆ
Najčitanije iz rubrike