Osijek
“CRNI PETAK” - DAN ZA KUPNJU

Uz nekoliko iznimaka, u Osijeku pompozne najave tek sramežljivih popusta
Objavljeno 23. studenog, 2017.

Kvalitetni brendirani madrac u pola cijene, ženske platnene čizmice za 17 kuna i popust od 20 posto na čitav asortiman u poznatom trgovačkom lancu odjećom - pozitivno je iskustvo kojim Osječanka Valerija opisuje kupnju i ostvarenu veliku uštedu kada se lani, posljednji petak u studenome, prvi put u osječkim trgovinama susrela s Crnim petkom, odnosno Black Friday “praznikom” za potrošače.

I dok je naša sugovornica, priznaje, na sve navedeno kupljeno 2016. naletjela slučajno, ove je godine situacija bitno drukčija. Crni petak već je danima crveno označen u kalendarima Osječana s obzirom na to da gotovo i nema trgovaca koji su odlučili i ovaj djelić američke kulture ponuditi kupcima kao savršenu priliku za ranu blagdansku kupnju, kao i planiranu kupnju skupljih artikala po pristupačnijim cijenama. Tako je posljednjih dana reklame i pozive na kupnju 24. studenoga nemoguće ignorirati. Vrište iz svih izloga u trgovačkim centrima oglašavajući, primjerice, popust na skijašku opremu od 60 posto ili 50 posto na određene marke televizora.

No, može se primijetiti kako su kod nas Crni petak popusti i dalje sramežljivi u odnosu na one u inozemstvu. Većina trgovaca u prosjeku nudi popuste od 30 posto, uz napomenu kako popust vrijedi “samo na određene artikle” ili prilikom kupnje više artikala. Drugi su se pak odlučili tek za simboličnu gestu pa uz regularnu kupnju kupcima poklanjaju svoj promotivni materijal poput šalica, torbi, majica...

Na to upozoravaju i iz “Potrošačkog foruma”.

- Black Friday hrvatskim je potrošačima još uvijek relativna novost, ali rekla bih da je prilično dobro prihvaćena. Dio građana, doduše, negoduje da je riječ o još jednom amerikaniziranom običaju smišljenom da izmami dodatne novčane iznose iz ionako praznih novčanika. Drugi se dio građana veseli popustima, ali negoduje jer drži da se hrvatski popusti ni pod koju cijenu ne mogu mjeriti s onima na Zapadu, jer su, uz nekoliko iznimaka, tek simbolični. Istu smo pojavu primijetili i u Savjetovalištu za potrošače - trgovci na hrvatskom tržištu pompozno najavljuju Black Friday i navodno sjajne popuste, a u praksi to budu prilično niski postotci koji ne dovode do osobite uštede, čime se na neki način potrošače vuče za nos, namamljujući ih da posjete prodavaonice u kojima zapravo i neće obaviti tako izvrsnu kupnju - kaže Dunja Mak iz “Potrošačkog foruma”.

Najveće popuste, nalik na one kakvi se susreću samo u američkim trgovačkim centrima, pak najavljuju internetske stranice. Tako jedna od njih poziva kupce na kupnju po čak 80 posto sniženim cijenama, i to cijeli vikend, odnosno od 24. do 27. studenoga! Uz to, valja napomenuti kako brojni trgovci Crni petak akcije nisu rezervirali samo za 24. studenoga, već građanima popularne popuste nude i u danima uoči te nakon ovoga datuma. I. Solar

NAJVEĆI POTROŠAČKI BLAGDAN

Crni petak dan je nakon američkog Dana zahvalnosti (četvrti četvrtak u studenome) koji je od 1952. godine u SAD-u poznat kao dan kada se započinje s blagdanskom kupnjom. Od 2005. godine i službeno se bilježi kao dan kada se u cijeloj godinu najviše kupuje. U tome smjeru, neke ga američke države tretirju gotovo kao blagdan s obzirom na to da, primjerice u Kaliforniji, državni službenici ne rade, te im se, u kombinaciji s Danom zahvalnosti, ostavlja čitav produženi vikend na raspolaganju za kupnju.

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana