Novosti
REFORMA CESTARSKOG SEKTORA

Uvest će se beskontaktni sustav naplate autocesta
Objavljeno 17. studenog, 2017.

Hrvatska je u četvrtak izdala nove međunarodne obveznice s rokom dospijeća 2030. godine kako bi refinancirala dug cestovnog sektora.

O tome što to znači za taj sektor na konferenciji za novinare govorili su u petak ministar financija Zdravko Marić i ministar prometa, pomorstva i infrastrukture Oleg Butković. Podsjetimo, ukupni dug sektora, odnosno tvrtki Hrvatske ceste (HC), Hrvatske autoceste (HAC) i Autocesta Rijeka-Zagreb (ARZ), iznosi oko 5,1 milijardu eura, a velik dio toga duga na naplatu dospijeva sljedeće dvije do tri godine.

Restrukturiranje cestovnog sektora napravljeno je u suradnji s Ministarstvom financija i sa Svjetskom bankom. Odlučeno je da se autoceste neće prodavati nego će se sustav učiniti održivim, a do kraja ove godine 200 zaposlenih odlazi iz Hrvatskih autocesta i smanjuju se troškovi održavanja.

Ministar Marić rekao je kako je izdavanjem euroobveznice završen prvi korak financijskog restrukturiranja cestarskog sektora te najavio da će se s konzorcijem domaćih banaka najkasnije do kraja prvog kvartala 2018. godine pokušati dogovoriti refinanciranje još 2,5 do 3 milijarde eura duga cestarskih poduzeća.

Republika Hrvatska izdala je 1,275 milijardi eura vrijedne obveznice, dospijeća 2030. godine, uz prinos od 2,953 posto i kupon od 2,75 posto, a Marić ističe da je to izdanje s najduljom ročnošću od kad Hrvatska izdaje vrijednosnice na međunarodnim tržištima, ali i najjeftinije izdanje euroobveznica do sada. Novo će zaduženje, istaknuo je ministar financija, u odnosu na javni dug biti neutralno, jer će se sredstva u cijelosti iskoristiti za refinanciranje skupljih kredita cestarskom sektoru. Istaknuo je i da će to refinanciranje, odnosno zamjena skupih bankarskih kredita značiti najmanje 160 milijuna kuna godišnjih ušteda, odnosno oko dvije milijarde kuna u 12 godina ročnosti ove obveznice.

Dio duga neće se dirati jer u njemu sudjeluju institucije za koje država želi da zadrže svoje vlasničke udjele u cestarskim tvrtkama te koje su omogućile povoljnija zaduženja, poput EIB-a ili EBRD-a. Odgovarajući na pitanja novinara, Marić je kazao i kako partner države u ovom postupku i dalje ostaje Svjetska banka, no da njeno jamstvo, koje je bilo na raspolaganju, nije korišteno za novo izdanje obveznica, već bi se moglo koristiti za najavljeno domaće bankarsko zaduženje.

Ministar Butković izrazio je zadovoljstvo postignutim izdanjem euroobveznica u Londonu te naveo da je već poduzet niz mjera restrukturiranja, od spajanja tvrtki HAC-ONC-a u HAC, do sezonskog povećanja cestarine, čiji je efekt bio oko 300 milijuna kuna. Najavio je i da će do kraja ove godine iz sustava HAC-a otići približno 200 ljudi, prirodnim odljevom ili dobrovoljno, te da se već u ovoj godini smanjuju i troškovi održavanja ili nabave, koja se primjerice na razini županijskih uprava za ceste objedinjuje.

- Odustali smo od monetizacije, odustali smo od prodaje autocesta, odredili smo se za financijsko i poslovno restrukturiranje. Smatramo da je to održiv projekt koji će definitivno imati za cilj da autoceste ostanu u hrvatskom vlasništvu. Smatramo da je to naš veliki potencijal - ocijenio je Butković.

U nastavku restrukturiranja cestarskog sektora, najavio je, do 2020. godine iz sustava bi trebalo otići oko tisuću ljudi, a uskoro se očekuje i početak izrade stručne studije o budućim modelima naplate cestarine, pri čemu bi novi model, svakako beskontaktni, trebao biti poznat do kraja 2018., u kojoj će ponovno doći i do sezonskog poskupljenja cestarina.

Dijana PAVLOVIĆ/H
NAKON CESTA - REFORMA ŽELJEZNICE

Ističući da je ovaj proces “jedna od najvećih reformi u Hrvatskoj danas”, ministar Butković kazao je kako očekuje da on bude dovršen do 2020. – 2021. godine, ali i da se uskoro može očekivati početak sličnog procesa restrukturiranja još jedne bolne točke iz prometnog sektora, željeznice, “gdje su problemi jako veliki.”

Možda ste propustili...