Mozaik
TOKIO FILM FESTIVAL

Glavna nagrada žirija turskoj SF drami o žitu
Objavljeno 7. studenog, 2017.
Najboljom glumicom proglašena je Adleline D'Hermy, a glumcem Duan Yihong

Jubilarno, 30. izdanje međunarodnog filmskog festivala u Tokiju (Tokyo International Film Festival) završilo je svečanom dodjelom nagrada, o kojima je odlučio žiri na čelu s Tommyjem Leejem Jonesom.

Pokraj holivudskog glumačkog veterana, redatelja i producenta u žiriju su sjedili iranski filmaš Reza Mirkarimi, francuski redatelj Martin Provost, kineska glumica i redateljica Chao Wei te japanski glumac Masatoshi Nagase.

- Nakon deset dana rada i suradnje s kolegama iz žirija osjećam se kao da sam upravo završio snimanje filma, a to je jako dobar osjećaj. Filmski festivali su platforma posvećena autorskim i umjetničkim težnjama oslobođena komercijalnih okova, to ne podrazumijeva da su filmovi sa superjunacima, krvavim akcijskim prizorima i damama u opasnosti isključivo loši, no festivali su tu da publici i filmašima otkriju i drugu stranu kinematografije, u kakvoj smo uživali ovih deset dana gledajući petnaest zanimljivih filmova - izjavio je Jones na medijskoj konferenciji proglašenja pobjednika.

Film s naturščicima

Od tih 15 naslova prikazanih u konkurenciji turski film “Bugday” (“Zrno”) Semiha Kaplanoglua najviše se dojmio žirija, osvojivši glavnu nagradu Tokyo Grand Prix i 50.000 dolara.

- Kompletan žiri bio je impresioniran načinom na koji se film bavi mitologijom i stvarnošću pa je odluka bila jednoglasna - kratko je obrazložio odluku žirija Tommy Lee Jones da najboljim filmom proglasi tu sjajno režiranu, vizualno poetičnu, promišljenu i vrlo aktualnu crno-bijelu distopijsku SF dramu o potrazi za žitom u namjeri da se spasi čovječanstvo. Autorski koncept je (između ostalog) inspiriran i filmovima Tarkovskog i Kubricka, a film je snimljen u produkciji Turske, Švedske, Njemačke, Katara i Francuske. Posebna Nagrada žirija i 20.000 dolara pripali su talijanskom filmu “Crater”, koji potpisuje redateljski dvojac Silvia Luzi i Luca Bellino, a riječ je o obiteljskoj socijalnoj drami koja egzistira u svijetu siromašnih radničkih slojeva napuljske periferije i snova o boljem životu koji nude supertalent reality show programi. Radi se o gotovo eksperimentalnom filmu u kojem dvoje redatelja čini kompletnu filmsku ekipu a svi su glumci naturščici, što filmu daje specifičan, realističan ton i dokumentaristički koncept.

Najboljim redateljem proglašen je malezijski filmaš Edmund Yeo za “Aqerat” (“Zagrobni život”), dramu koja uspješno spaja elemente ljubavne priče i politički angažirane drame koja progovora o genocidu muslimana Rohindža u Mjanmaru i općenito izbjegličkoj i humanitarnoj krizi u Maleziji, na Tajlandu i u jugoistočnoj Aziji. Nagradu za najbolji scenarij dobio je finski producent i scenarist Jani Poso za nasilni triler “Euthanizer”, koji kreativnu energiju crpi iz kultnih akcijskih filmova 70-ih i 80-ih. Glavni lik filma koji redatelj Teemu Nikki opisuje kao “Prljavog Harryja sa životinjima” 50-godišnji je mehaničar koji u fušu eutanazira bolesne kućne ljubimce, no kad ista sudbina zadesi njegova psa, stvari se otmu kontrolu.

Nagrada publike

Najboljom glumicom proglašena je francuska glumica Adleline D'Hermy za ulogu u drami “Maryline”, koja preispituje “glumu” u stvarnim životnim situacijama, a nagradu za najboljeg glumca osvojio je Duan Yihong za ulogu tvorničkog radnika opsjednutog slučajem neriješenog ubojstva u filmu “The Looming Storm”. Nagradu publike osvojila je japanska romantična komedija “Tremble All You Want”, koju potpisuje Akiko Oouku, a govori o 24-godišnjakinji koja je deset godina zaljubljena u bivšeg školskog kolegu i nikada nije bila u vezi. Još prije je nagradu za životno djelo Samurai Award dobio slavni japanski glazbenik i kompozitor, 65-godišnji Ryuichi Sakamoto. Glazbenik koji je svoj prvi album objavio 1978. ostvario je impresivnu karijeru kao autor filmske glazbe, osvojivši i pregršt nagrada, među kojima se izdvajaju BAFTA za “Sretan Božić, gospodine Lawrence” te Grammy i Oscar za originalnu glazbu u spektaklu “Posljednji kineski car” Bernarda Bertoluccija. Na festivalu je prikazan i dokumentarac “Ryuichi Sakamoto: CODA”, intimni portret koji daje uvid u privatni i profesionalni život slavnog glazbenika. Jubilarni, 30. TIFF zatvoren je projekcijom dokumentarca “An Inconvenient Sequel: Truth to Power”, nastavkom hvaljena dokumentarca Ala Gorea o klimatskim promjenama, a bivši američki potpredsjednik i nobelovac, koji je danas jedan od najglasnijih i najaktivnijih boraca protiv zagađivanja prirode i klimatskih promjena, osobno se pojavio na pozornici kako bi pozdravio publiku i goste na svečanom zatvaranju. Na ovogodišnjem TIFF-u prikazan je 231 film, a organizatori su nas japanski precizno obavijestili da je ukupan broj prodanih ulaznica 63.679.

Stjepan HUNDIĆ

“Euthanizer”

“PRLJAVI HARRY SA ŽIVOTINJIMA”

Možda ste propustili...

MONOGRAFIJA VREMENA

Knjiga o TBF-u i devedesetima

JOŠ JEDNA TRADICIONALNA HRVATSKA NOĆ U FRANKFURTU

Više od 10 tisuća posjetitelja pjevalo za Olivera