Kultura
ANĐELI BABILONA - PRVA OVOSEZONSKA PREMIJERA HNK U OSIJEKU

Tko se zadnji smije, zadnji se smije...
Objavljeno 6. studenog, 2017.

Kada je sve, ali baš sve postkatastrofično (a katastrofa je bila ni manje ni više nego nuklearna!), ne čudi ni da primjerice anđeli zaudaraju na rakiju (upravo su takvi pernati poslanici s neba u Matišićevu komadu “Anđeli Babilona”, koji je kao prvi ovosezonski premijerni naslov uprizoren na sceni osječkog HNK), da su novine radioaktivne, da su nekoć amblematski simboli danas (točnije 2041.) tek prašnjave krhotine, da nam je inteligencija na infuziji...

Već i vrapci znaju da je Vinko Brešan češće na kazališnim daskama, nego iza filmske kamere i da ima više kazališnih nego filmskih režija (vjerojatno i zato što se u nas tek pokoji film tu i tamo snimi), a ove ga je sezone na suradnju pozvao i naš HNK, tj. ravnatelj Drame Miroslav Čabraja i intendant Božidar Šnajder. Željeli su obojica da i publika i glumci dobiju svježu, drukčiju režiju, estetiku, suradnju. Svakako su to i dobili, složit će se svi koji su do sada već pogledali ovaj komad koji je prije 20 godina u Gavelli 'skinut' jer su se neke osobe iz javnoga života osjećale izravno prozvane. Tko se zadnji smije, zadnji se smije - kaže Matišićev nepismeni i bahati Gradonačelnik koji 'ljubi' jedino svoju ovcu Bilku, a kojega je vrlo tjelesno utjelovio Aleksandar Bogdanović.

Postavljan i zabranjivan prije 20 godina, dokazuje li ovaj komad da je aktualan i danas i da će uvijek biti jer mi se ne mijenjamo, povijest nam se ponavlja, čini se da više volimo šareno i smiješno i ne previše zahtjevno jer iza toga skrivamo svoju potrebu za promjenom, buntom za koji ipak treba utrošiti neku energiju (došapnula mi je ovo jedna osoba iz kazališnoga života, ali ne i iz predstave).

Publika i kritika mogla bi biti podijeljenih stavova oko ovog komada. Nekomu će to biti “janjetina humor”, a netko će u tom vidjeti puno slojevitiji humor i packu društvu jer ne podilazi ni političarima ni profesorima ni narodu. Svi smo mi ovce koje bleje tek kada ih života lišavaju, a šišaju nas uvijek isti!?

Glumci su tijekom rada na predstavi isticali kako redatelja Brešana resi sjajna radna disciplina. Koliko je, s obzirom da prvi puta surađuje s osječkim ansamblom, uspio od ove skladne sedmorke izvuči najbolje - ocijenit će svatko tko predstavu pogleda. Meni se čini da su neki dali svoj maksimu, a neki kao da nisu imali jasne upute pa se činilo da ne znaju što s ulogom.

Izbezumljen, rastesen, zanesen, ali i srčan (iako na izmaku snaga i na izdisaju, no svaki intelektualac mora barem jednom štrajkati glađu za svoje ideale?!), bio je (wanna be akademik) mladi profesor kojega ja energično razigrao Vladimir Tintor.

Uigranu sedmorku, osim Tintora i Bogdanovića, reprezentira i dokazani provokator kada je humor u pitanju, Miroslav Čabraja (ovaj puta u ulozi 'odanoga' gradonačelnikova tajnika), Sandra Lončarić kao gradonačelnikova nezadovoljna supruga, Davor Panić kao stari profesor (gradonačelnikov istomišljenik i stoga akademik, dakako) te anđeoski dvojac - Matea Grabić Ćaćić (onaj anđeo koji voli zaviriti u čašicu) te Aljoša Čepl (koji je prodefilirao i na visokim petama). I kod njih 'gore' poredak je isti kao na Zemlji: šef je uvijek u pravu.

Dramaturgija Matišićeve rustikalne travestije povjerena je Željki Udovičić Pleština, autor glazbe sam je tekstopisac Mate Matišić (jedva da smo čuli da glazbe ima, osim kad je klapa zapivala, a plesači zaplesali), sjajan posao odradio je scenograf Dragutin Broz, kao i kostimografkinja Doris Kristić te oblikovatelj svijetla Tomislav Kobia. Učinili su vizualni okvir zbog kojeg se predstava činila daleko zlokobnijom i ubojitijom nego što to jest. Ovo definitivno nije humor na koji se smijete na prvu, osmijeh će vam se tek ponekada pojaviti. Umjetnički, izvedbeni dojam nije podbacio.

Mali su obol predstavi dali i Tomislav Moržan, Tomislav Horvat i Krunoslav Tuma kao klapa te plesači Vuk Ognjenović, Danijel Novoselac, Antonio Jakić, Vanja Dušić, Boris Stjepanović.

Narcisa VEKIĆ
Možda ste propustili...

NAGRADA DOMINO OVE JE GODINE UVEDENA I PRVI PUT DODIJELJENA

“Bijeli jelen” najbolja predstava 22. revije lutkarskih kazališta

"TRI TREĆA TROMJESJEČJA" U REŽIJI FRANE MARIJE VRANKOVIĆ

Vinkovačke trudnice u Zagrebu

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana