Mozaik
STEVEN SODERBERGH, NA TOKIO FILM FESTIVALU

Filmska industrija ultimativna je igra virtualne stvarnosti
Objavljeno 4. studenog, 2017.

Posljednji sam put u Japanu bio prije šest godina kada sam gledao “Oceanovih jedanaest”, ali to je bio jedan posve drukčiji “Ocanovih jedanaest” - izjavio je Steven Soderbergh na čuđenje prisutnih nakon projekcije spomenuta filma, a onda dodao: “Gledao sam mjuzikl ženske skupine Tarakuza Revue, i to je bila jedna od najgenijalnijih stvari koje sam u životu vidio u kazalištu: grandiozno, zabavno, raskošno. Apsolutno briljantno!”

Cijenjeni američki filmaš prvi put gostuje na filmskom festivalu u Tokiju, a povod je njegova miniretrospektiva nazvana “The World Of Steven Soderbergh”. Riječ je zapravo o novom festivalskom programu posvećenom poznatim i uspješnim američkim autorima, a čast da bude prvi pripala je upravo Stevenu Soderberghu, čija se tri naslova prikazuju u sklopu spomenuta programa: “Sex, laži i videovrpce” kojim je nakon osvajanja Zlatne palme 1989. napravio prvi korak prema velikoj karijeri; akcijski hit “Izdaja” (“Haywire”) iz 2011. te blockubuster “Oceanovih jedanaest” koji je pretvorio u komercijalno uspješnu trilogiju dokazavši da nije samo art-autor niskobudžetnih nezavisnih filmova.

Prestrašen izazovima

- To je senzacionalan prikaz vizualne kulture jednog ikonografskog vremena, film je zapravo popularan više zbog glumačke ekipe i ikonografije nego svoje kvaliete i smatrao sam da je bilo dosta prostora za poboljšanje priče i zapleta - rekao nam je Soderbergh zašto se 2001. godine odlučio na remake istoimena klasika iz 1960. godine s legendarnim holivudskim rat pack triom Frankom Sinatrom, Deanom Martinom i Sammyjem Davisom, Jr.

- Nisam se bojao kritika i napada zbog odluke da napravim remake voljenog klasika, ali sam zato bio prestrašen izazovima jedne tako velike produkcije i s takvom zvjezdanom glumačkom ekipom, što je za mene bilo jedno posve novo poglavlje u karijeri. Iz današnje perspektive shvaćam da je to moja trilogija sa superjunacima, ili bar najbliže što ću ikada doći tom popularnom trendu, Oceanovih jedanest, dvanaest i trinaest su zapravo čisti fantasy - kaže redatelj.

Soderbergh pripada među najzanimljivije i najpopularnije američke filmaše srednje generacije koji uživa naklonost i publike i kritike, a njegova je karijera prožeta uspješnim filmova kojima je koketirao s različitim žanrovima, temama i autorskim preokupacijama. Između više od četrdeset režiranih filmova uz ranije spomenute naslove svakako treba izdvojiti i krimić “Daleko od očiju”, dramu “Erin Brockovich”, istoimeni remake “Solarisa” Andreja Tarkovskog, dvodijelni biografski ep “Che” te “Traffic” koji je, bar što se nagrada tiče, vrhunac njegove dosadašnje karijere.

- U Hollywoodu vam nagrade dođu nešto kao 'djelatnik mjeseca' u nekoj tvrtki i osobno mislim da se previše pozornosti i značaja pridaje filmskim nagradama. Bio sam uvjeren da neću osvojiti nagradu jer su mi svi govorili da će se glasovi članova Akademije podijeliti između moja dva filma, pa nisam pripremio govor i do proglašenja najboljeg redatelja sam se dobro napio. Nisam sudjelovao ni u oskarovskoj kampanji jer sam već snimao 'Oceanovih jedanaest', tako da je moje prvo oskarovsko iskustvo bilo savršeno: nisam ništa očekivao, nisam se pripremao i otišao sam kao pobjednik! Ipak, nemam želju ponovno sve to proći - priznaje nam Soderbergh podsjećajući nas da je te iste godine u istoj kategoriji bio nominiran i za dramu “Erin Brockovich”, što je valjda jedinstven slučaj u povijesti nagrada Američke akademije. Oscar za režiju filma “Traffic” osvojen 2000. za sada mu je jedini.

Virtualna serija

Iako se vratio velikom platnu (nakon “Logana Luckyja” sljedeće godine nas očekuje horor-drama “Unsane”), slavni je redatelj 2013. najavio svoje povlačenje s filmske scene okrenuvši se televiziji, pa je za HBO realizirao vrlo dobru kostimiranu dramsku seriju “Kirurg” koja je (za sada) doživjela dvije sezone, a njegov najnoviji televizijski projekt je miniserija “Mosaic”, čije emitiranje započinje 8. studenoga na HBO-u. Zanimljivo je da je riječ o interaktivnoj seriji u kojoj će moći sudjelovati i gledatelji.

- Ne radi se o videoigri u kojoj igrač potpuno kontrolira razvoj događaja, već o mogućnosti da gledatelj sam odluči iz perspektive kojega lika će pratiti priču. Gledatelj nema utjecaja na radnju i zaplet, ali će moći birati 'osobno' iskustvo, tj. 'kut' gledanja. Drugim riječima ja kao redatelj zadržavam kontrolu, dok se gledatelj ako to želi može uključiti u jednom posve organskom obliku koji ne ometa normalnu konzumaciju serije. Veseli me ova nova tehnološka novotarija, mislim da ima veliki potencijal i nadam se da će se i ostali filmaši oprobati u tome. Ja sam sretan i zadovoljan čovjek, jer imam najbolji posao na svijetu. Filmska industrija zapravo je ultimativna igra virtualne stvarnosti koja uključuje vojsku intrigantnih ljudi, velik novac, ideje, kreativno razmišljanje, velike izazove i suočavanje s vlastitim slabostima i snagama. Obožavam to! - objašnjava nam Soderbergh.

Stjepan HUNDIĆ

nagrade

KAO “DJELATNIK MJESECA” U NEKOJ TVRTKI

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana