Mozaik
TOKIO FILM FESTIVAL

Obilježeno 100 godina japanske animacije
Objavljeno 2. studenog, 2017.

Međunarodni filmski festival u Tokiju slavi svoje jubilarno 30. izdanje. U tri desetljeća postojanja narastao je od lokalne filmske smotre do jednog od najvećih azijskih filmskih manifestacija koja danas uključuje filmski festival, market posvećen filmu, glazbi, televiziji i animaciji te čitav niz posebnih događanja, panela, predavanje, nagrada i gostovanja poznatih i priznatih imena s domaće i svjetske filmske scene.

U deset festivalskih dana, od 25. listopada do 3. studenoga, na više lokacija japanskog megalopolisa publika može uživati u dvjestotinjak filmova iz Azije, Japana i ostatka svijeta kroz niz programskih sekcija. Dobar dio programa posvećen je japanskoj (klasici, animacija, recentni naslovi, retrospektive, konkurencija, filmovi za mlade), i azijskoj kinematografiji (filmovi manje poznate jugoistočne azijske kinematografije te program autora koji predstavljaju budućnost azijskog filma), tu je izbor ponajboljih filmova svjetske kinematografije u programu World Focus, program za djecu, posveta mjuziklima itd. Središnji je program glavni natjecateljski čiji će peteročlani žiri, kojim predsjeda slavni američki glumac i redatelj Tommy Lee Jones, izabrati najbolje između 15 naslova iz čitavog svijeta od čak 1500 prijava.

Američki autori

Za razliku od prošle godine, kada je hrvatsku kinematografiju uspješno predstavljala Hana Jušić s filmom “Ne gledaj mi u pijat”, osvojivši nagradu za režiju ovaj put nemamo predstavnika ni u jednom programu. Ove je godine uveden novi program posvećen američkim autorima, a čast da bude prvi ima Steven Soderbergh koji u Tokiju osobno predstavlja četiri svoja filma: “Sex, Lies and Videotape”, koji mu je nakon osvajanja Zlatne palme 1989. godine otvorio vrata velikoj karijeri, “Ocean's Eleven” kojim je pokrenu komercijalno uspješan serijal, akcijski “Haywire” te najnoviji “Logan Lucky”, koji se trenutačno prikazuje u svjetskim kinima.

Globalno popularna japanska animacija ove godine slavi svoj 100. rođendan. U tom je stoljeću - od prvog japanskog animiranog filma “Namakura Gatana” (“Tupi mač”), dvominutnog nijemog animiranog filma koji je potpisao Jun'ichi Kouch, televizijske hiperprodukcije popularne anime te hvaljenih dugometražnih djela među kojima se ističu ona Mamoru Hosode i najvećeg japanskog animatora Hayaa Miyazakija - japanska animacija, uz Disneyevu, postala je najpopularnija u svijetu stvorivši industriju koja danas vrijedi gotovo stotinu milijardi kuna. U povodu 100. godišnjice Tokyo International Film Festival prikazuje retrospektivu anime veterana Keiichija Hare koji se proslavio megauspješnom animiranom franšizom “Doraemon”, dok su njegovi dugometražni animirani filmovi osvajali hvalospjeve i nagrade diljem svijeta, posljednji među njima hvaljeni je “Miss Hokusai” iz 2015. godine.

Samurai Award za glazbenika

Unatrag nekoliko godina TIFF dodjeljuje i Nagradu za životno djelo koju su, između ostalih, do sada dobili holivudski ekscentrik Tim Burton, hongkonški akcijski maestro John Woo i najpopularniji japanski filmaš izvan domovine Takeshi Kitano. Ove će godine nagradu nazvanu Samurai Award dobiti slavni japanski glazbenik i kompozitor 65-godišnji Ryuichi Sakamoto, koji je svoj prvi album objavio 1978., i ostvario impresivnu karijeru kao autor filmske glazbe osvojivši i pregršt nagrada, među kojima se izdvajaju Bafta za “Sretan Božić, gospodine Lawrence”, te Grammy i Oscar za originalnu glazbu u spektaklu “Posljednji kineski car” Bernarda Bertoluccija. Globalno proslavljeni kompozitor prije dvije godine uspješno se izliječio od karcinoma grla i u punoj formi nastavio rad, između ostaloga, napisao je i glazbu za trostrukog oskarovca “Povratnik” Alejandra Gonzalesa Inarritua. Na festivalu će biti prikazan i dokumentarac “Ryuichi Sakamoto: CODA”, intimni portret koji daje uvid u privatni i profesionalni život slavnog glazbenika.

Slavljeničko izdanje TIFF-a upotpunjeno je i s dvije filmofilske poslastice i za domaću kinematografiju važne povijesne momentume. U tradicionalnom japanskom kazalištu Kabuki-za (u kojem se izvodi poznati kabuki), smještenom u spektakularnoj gradskoj četvrti Ginza, najvećem svjetskom šopingholičarskom raju za one dubljih džepova u kojoj se naguravaju raskošni izlozi najpoznatijih svjetskih modnih brendova i grandiozne robne kuće, prikazan je japanski klasik iz 1953. “Vrata pakla” (“Jigokumon”), koji potpisuje Teinosuke Kinugasa. Film koji je slavni Jean Cocteau nazvao "vrhuncem filmske ljepote", osvojio je niz nagrada među kojima se izdvajaju Oscari za kostimografiju i najbolji strani film, te Grand Prix u Cannesu, a digitalno restaurirana kopija (4K) koju smo imali prilike vidjeti upravo je spektakularna ističući svu raskoš kostima i boja u filmu snimljenom prije pune šezdeset i tri godine. Druga i još spektakularnija filmska večer dogodila se 31. listopada: posebna projekcija “Godzille” iz 1954. u režiji Ishire Honde, prvog od niza filmova o slavnom japanskom čudovištu. Projekciju je oplemenio Tokijski filharmonijski orkestar koji je uživo izvodio originalan soundtrack filma.

Stjepan HUNDIĆ

žiri

PREDSJEDNIK JE TOMMY LEE JONES

Možda ste propustili...

NE ŽELE DVOSTRUKI TERET

Istraženo: Samice sretnije od samaca

JOŠ JEDNA TRADICIONALNA HRVATSKA NOĆ U FRANKFURTU

Više od 10 tisuća posjetitelja pjevalo za Olivera

ZFF - "KAKO MI TO MOŽEMO?"

Europski film - distribucija i vidljivost

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana