Ekonomija
BEZGOTOVINSKO PLAĆANJE

Slavonci nepovjerljiviji pri pohrani podataka kod internet-trgovanja
Objavljeno 28. listopada, 2017.
Na području Slavonije građani najčešće online kupuju odjeću, obuću i modne dodatke (71 %), te potrošačku elektroniku (53 %)

I dok se na našim prostorima još uvijek s nevjericom čita o najavama kako će Švedska u idućih pet godina odustati od uporabe novčanica i u cijelosti prijeći na plaćanje karticama, Hrvati su ipak na putu da (tada) dosegnu situaciju u kojoj će biti više bezgotovinskih transakcija od onih koje podrazumijevaju plaćanje papirnatim novcem. Hrvatska je, bar po tom pitanju, u cijelosti uhvatila europske trendove.

Strelovit rast popularnosti beskontaktnog plaćanja te rast korištenja mobilnih plaćanja i kupnje online predstavljaju presjek korištenja financijskih usluga u Hrvatskoj, a prema najnovijem izdanju istraživanja MasterIndex kompanije Mastercard. Tako čak 92 % ispitanika posjeduje bar jednu karticu, 50 % korisnika ima tri ili više kartica, dok prosječan broj kartica po osobi iznosi 2,7. Upotreba kartica raste sa stupnjem obrazovanja i platežne moći, a najčešće ih koriste ispitanici iznad 40 godina, češće muškarci. Na prodajnim mjestima 95 % ispitanika kartice koristi redovito – preciznije, 84 % korisnika kartica to čini bar jednom tjedno, a njih čak 28 % svakodnevno. Kod korisnika kreditnih kartica ili kartica s odgodom plaćanja ovi brojevi rastu pa ih 90 % karticu na prodajnom mjestu koristi bar jednom tjedno. Zanimljivo je i da tek dva posto korisnika ovih kartica gotovo nikada, ili nikada ne koristi kartice na prodajnom mjestu.

- Kartice su uobičajeno, čak i preferirano sredstvo plaćanja među hrvatskim građanima, a raste i kupnja online koja uvelike podrazumijeva bezgotovinsko plaćanje - istaknula je Sanja Žigić, direktorica kompanije Mastercard u Hrvatskoj. Kad je riječ o beskontaktnim plaćanjima, čak je 99 % korisnika kartica čulo za taj način plaćanja, no korištenje ovog oblika plaćanja doživjelo je veliki skok – 68 % njih danas plaća beskontaktno, za razliku od 53 % u listopadu 2016., i 36 % u listopadu 2015. Beskontaktno plaćanje najviše koriste ispitanici s visokim primanjima, a najpopularnije je u Istri i Primorju gdje 78 % ispitanika plaća beskontaktno.

No prvi put su u ovom istraživanju dostupni i precizniji regionalni podatci, tako i oni o navikama Slavonaca i Baranjaca.

Tako na sjeveroistoku Hrvatske prosječan broj kartica po osobi iznosi 2,7, što odgovara prosjeku na razini Hrvatske. Na prodajnim mjestima u Slavoniji 92 % ispitanika kartice koristi redovito. Preciznije, 83 % korisnika kartica to čini bar jednom tjedno (u Hrvatskoj 95 %), a njih 16 % svakodnevno (u Hrvatskoj 28 %).

Gotovo svi Slavonci, anketirani korisnika kartica, čuli su za beskontaktno plaćanje (99 posto, jednako kako i na razini Hrvatske). Jedan posto više od hrvatskog prosjeka (68 %) Slavonci naposljetku i koriste beskontaktno plaćanje. Svakodnevno beskontaktno plaća 13 % ispitanika, što je za pet posto manje nego na razini Hrvatske.

Čak 79 % Slavonaca korisnika kartica kupuje online, a trećina njih to čini više puta mjesečno (na razini Hrvatske online kupuje 84 % korisnika kartica, a 34 % ih to čini više puta mjesečno). Slavonci najčešće online kupuju odjeću, obuću i modne dodatke (71 %) te potrošačku elektroniku (53 %).

Naposljetku Slavonci su među onim ispitanicma koji su pokazali najveću zabrinutost i nepovjerenje u pohranjivanju svojih podataka u internet-trgovinama.

Dario KUŠTRO
16 POSTO ANKETIRANIH - SLAVONCI

Online istraživanje MasterIndex o navikama korištenja financijskih usluga u Hrvatskoj te stavu prema platnim karticama u rujnu 2017. provela je kompanija Mastercard u suradnji s GfK – Centrom za istraživanje tržišta, na uzorku od 1020 korisnika bankarskih usluga u Hrvatskoj u dobi od 18 do 55 godina. Među njima je bilo 159 Slavonaca, odnosno 16 posto anketiranih.

36,5

posto Slavonaca u prosjeku ima dvije kartice

39,7

posto kupuje karticama tri do pet puta tjedno

68,8

posto anketiranih koristi beskontaktno plaćanje