Kultura
GUGGENHEIMOV MUZEJ U BILBAU

Transformacijska moć umjetnosti
Objavljeno 19. listopada, 2017.

Bilbao je prije 20 godina nosio ožiljke terorizma i gašenja industrije, no dva desetljeća nakon gradnje Guggenheimova muzeja grad pokazuje svijetu transformacijsku moć umjetnosti.

Nastao na čeliku i brodogradnji, baskijski grad na sjeveru Španjolske preživio je odumiranje stare industrije te se s pomoću umjetničke galerije pretvorio u visokotehnološki centar. Guggenheim, kanadsko-američkog arhitekta Franka Gehrija, stilski je jednak originalnom Guggenheimovu muzeju u New Yorku. Nered zakrivljenog metala, koji izgleda više kao skulptura nego arhitektura, ostavlja upečatljiv dojam. Pa ipak, to nije samo hir arhitekture već velika arena s izloženom umjetnošću.

Veliki kipovi Louise Bourgeois, Jeffa Koonsa i Anisha Kapoora čuvaju ulaz. Unutra se nalazi futuristički labirint stakla, titanija i vapnenca. Izložbeni prostor je, pak, neortodoksan, no posjetiteljima to nije problem. Zabavljaju se pokušavajući se snaći, tražeći put od prostorije do prostorije. Gehrijeva zgrada stajala je 84 milijuna eura, a dodatnih 36 milijuna eura potrošeno je na nova umjetnička djela, što je velik novac, posebno u vrijeme recesije. Stoga ne iznenađuje što je ideja bila naišla na oštru kritiku, i s ljevice i desnice. Pa ipak, od otvorenja 1997. do danas muzej je privukao 19 milijuna posjetitelja, od čega ih je 70 posto stiglo izvan Španjolske.

Većina stranih posjetitelja prespava u Bilbau jednu noć, a mnogi i proputuju Baskijom. To je dalo snažan poticaj tamošnjem gospodarstvu, no najveća je korist samo preoblikovanje grada. Nekada grad uz prljavu riječnu obalu danas je turistički privlačan.

Ideja da umjetnost može pogurati gospodarstvo bila je 1997. još uvijek relativno neispitana, međutim, kako su građani Londona i Liverpoola mogli vidjeti u svojim sredinama, ta ideja funkcionira. Muzeji Tate Modern i Tate Liverpool preobrazili su njihove riječne obale. U Bilbau je tranformacija još vidljivija. Te 1997. grad je bio upleten u krvavi sukob u kojem je baskijska separatistička skupina ETA vodila bombašku kampanju protiv španjolske države. ETA-ino primirje 2006. bilo je ključno za renesansu Bilbaa.

Direktor Guggenheima, Juan Ignacio Vidarte, na čelnom je mjestu od početka. Bilbao, u kojem se rodio i odrastao, bio je bitno drukčiji u odnosu prema onom što je danas. "Vijesti su uvijek bile loše. Opet nova tvornica koja se zatvara, opet novi nasilni potez ETA-e", kaže. Smatra kako je muzej zaustavio taj trend. "Bio je to jako kontroverzan projekt. Uključivao je javni novac, pa je politički bio osuđivan. No i birači su bili skeptični", kaže Vidarte. Unatoč tome, on i njegov tim ustrajali su na skupom projektu koji bi zapao za oko.

- Smatrali smo da je važno da lice zgrade prenese svijetu ambiciju projekta. Bilbao nije London, ni Pariz, a ni New York - napominje Vidarte dodajući kako je Gehry to postigao svojom arhitekturom. Tvrdi da muzej svake godine generira 400 milijuna eura, a da su tu i nemjerljive koristi poput reklame za grad, ali i samog ponosa što ondje imaju takvu građevinu. "Grad je postao otvoreniji, kozmopolitskiji i suvremeniji", smatra Vidarte.H

MUZEJ DIO ŠIREG PLANA

Guggenheim nije sagrađen kao izolirana građevina, već je bio dio šireg programa. Rijeka je očišćena, a obližnji centar grada uređen. Kanal uz rijeku sada je popularno šetalište. Vidarte napominje da to može biti primjer za druge zemlje. "No ključno je imati na umu da je muzej samo dio šireg plana", zaključuje.

Možda ste propustili...

MBP PREDSTAVLJA KATALOG IZLOŽBE “USPOMENE NA DJETINJSTVO”

16 priča o djetinjstvu i odrastanju

3. FORUM JULIJA KNIFERA NA AUKOS-u

Znamo li zašto je Knifer veliki umjetnik?

Najčitanije iz rubrike