TvObzor
MAJKA - NOVI FILM DARRENA ARONOFSKOG

Jennifer Lawrence i Javier Bardem u najiščekivanijem filmu godine
Objavljeno 29. rujna, 2017.
Film je svjetsku premijeru doživio na 74. medunarodnom filmskom festivalu u Veneciji i našao se u konkurenciji za prestižnu nagradu Zlatni lav za najbolji film

Majka (Jennifer Lawrence) i On (Javier Bardem) žive naoko idiličnim životom u skrivenom raju. No njihova veza dolazi na kušnju kada u njihov dom nepozvani dođu muškarac (Ed Harris) i žena (Michelle Pfeiffer). Kucanje na vrata prekida njihovo spokojno postojanje i kako sve više gostiju stiže, majka je prisiljena preispitati sve što zna o ljubavi, predanosti i žrtvi.

Luda vremena za život

Ovaj triler veze nastao je kada je scenarist/redatelj Darren Aronofsky proveo pet dana za tipkovnicom zatvoren u praznoj kući. Ovaj za Oscara nominirani redatelj znao je da će se svi pitati zašto je tako mračan, a njegov odgovor je: „Pogledajte oko sebe“.

“Živimo u ludim vremenima. Dok se svjetska populacija približava brojci od osam milijardi suočeni smo s problemima koji su previše ozbiljni da bismo ih shvatili. Ekosustavi se ruše dok svjedočimo izumiranju bez presedana, migranstske krize ometaju rad država, naizgled poludjela Amerika pomaže u posredovanju važnog sporazuma o klimatskim promjenama, pa se mjesecima poslije povlači, drevni plemenski sporovi i uvjerenja nastavljaju izazivati ratove i podjele, najveći ledeni brijeg odvaja se od Antartike. Istodobno se suočavamo s problemima koji su presmiješni da bi ih shvatili – u Južnoj Americi turisti ubijaju bebe delfine, politika sve više nalikuje sportskim događanjima, ljudi još uvijek umiru od gladi dok drugi mogu naručiti meso kakvo požele. Naša vrsta je na klimavim nogama no mi i dalje živimo niječući da je život na našem planetu i naše mjesto na njemu ugroženo”.

Dok je njegovih ostalih šest filmova nastajalo godinama, ovaj je izronio iz njega u jednom dahu. Aronofsky priznaje da je njegov film Majka teško kategorizirati u neki žanr. Dvije godine nakon toga, film je doživio svjetsku premijeru na 74. međunarodnom filmskom festivalu u Veneciji i našao se u konkurenciji za prestižnu nagradu Zlatni lav za najbolji film.

Vječni kršitelj pravila

Jednom kada su Lawrence i oskarovac Javier Bardem pristali biti dio filma Aronofsky je učinio nešto što nije nikada ranije – tromjesečne probe u osamljenom brooklynskom skladištu. Producenti Ari Handel i Scott Franklin, nominirani za Oscara, pridružili su se triju, a posljednja dva tjedna timu su se pridružili i Michelle Pfeiffer, Ed Harris, Domhnall Gleeson i njegov brat Brian Gleeson. Kristen Wiig pridružila se produkciji tek kasnije. Aronofsky je nacrt kuće zalijepio na pod i zajedno sa svojim dugogodišnjim suradnikom, snimateljem Matthewjem Libatiqueom, snimio probnu verziju cijelog filma. Tijekom proba nije bilo zidova, samo ljepljiva traka na podu na mjestu gdje će biti izgrađeni.

To je bilo važno jer je Aronofsky odlučio snimiti film isključivo s gledišta majke, što je ograničavalo rad Libatiquea.

I to nije bio jedini izazov. Budući da je samo malo scena u kojima je majka sama, snimano je ili preko njezinog ramena, njezino lice ili ono u što gleda što je vrlo ograničen broj snimaka za montiranje. Od 120 minuta koliko film traje, 66 minuta je Lawrence u krupnom planu.

Tijekom proba, Aronofsky priznaje da je bio zabrinut. Lawrence se činila tako opuštena, a njezina uloga se značajno razlikovala od svega što je do tada radila i nije bio siguran hoće li moći izvesti ono što je on zamislio. Kada su započeli produkciju u Montrealu shvatio je da je za Lawrence pronalaženje svog lika bio proces koji je sazrio tek kada su kamere počele snimati i kada se pred njima pojavila u kostimu i bosonoga.

Projekt zavijen u veo misterije

Veliko pitanje koje se pojavilo bilo je glazba u filmu. Aronofsky je angažirao slavnog skladatelja Johanna Johannssona. No, kada su Aronofsky i Johannsson počeli istraživati različite mogućnosti, shvatili su da je najbolja ona najodvažnija. Aronofsky ponovno prkosi konvencijama. “Veliki izazov je bio raditi bez glazbe”, kaže Aronofsky. “Problem je što bi glazba usmjeravala priču u određenom smjeru“. Nakon mjeseci istraživanja različitih glazbenih pravaca Aronofsky i Johannsson su odlučili da će za film biti najbolje da nema glazbenu podlogu. Nakon što je godinu dana projekt bio zavijen u veo misterije, Aronofsky je predstavio plakat Lawrence umjetnika Jamesa Jeana koji je pušten na majčin dan, nakon čega je uslijedio još jedan s portretom Bardema. Aronofsky je uživao u zadirkivanju publike i postupnom dizanju vela tajne.

Njegovi filmovi nisu nikada pripadali jednom žanru. “Pi ”je trebao biti SF, “Noah” nije bio klasični biblijski film, a “Crni labud” mogao je biti i film o baletu i horor. Ovaj film pomalo je strašan i jeziv, i triler i romansa, a ima i nestvarnih dijelova. No, kako sam redatelj kaže: “Znate da su najbolji filmovi oni o kojima se ne prestaje govoriti nakon prikazivanja. A do toga dolazi jer pomiče granice”. Na pitanje zašto je tako mračan, Aronofsky odgovara: “Hubert Selby Jr. koji je napisao“Rekvijem za snove” naučio me je da gledanjem u najmračnije dijelove sebe pronalazimo svjetlo.“ (N.K.)

 
Produkcija filma

Film je režirao za Oscara nominirani Darren Aronofsky (Crni labud, Rekvijem za snove), u kojem glumi oskarovka Jennifer Lawrence (U dobru i u zlu) i oskarovac Javier Bardem (Nema zemlje za starce). Osim njih u filmu glume glume za Oscara nominirani Ed Harris (Trumanov show) i Michelle Pfeiffer (Fantastična braća Baker). Kostimograf je Danny Glicker (Milk), montažu potpisuje Andrew Weisblum (Crni labud), scenograf je Philip Messina (Igre gladi), a snimatelj Matthew Libatique koji je već surašivao sa redateljem Aronofskyem. Izvršni producenti su Jeff Waxman, Josh Stern i Mark Heyman, a produkciju potpisuju Scott Franklin i Afi Handel.