Zdravlje
PREHRANA

Žitarice nisu zlo
Objavljeno 25. rujna, 2017.
Jedemo žitarice u obliku pahuljica, kruha, tjestenine, kao komponentu u mnogim procesiranim namirnicama

Unazad godinu dana kroz razgovore s klijentima prečesto čujem da su se zbog ovog ili onog razloga odrekli žitarica u potpunosti. Isto tako primjećujem da velika većina ljudi nije uopće upoznata sa zaboravljenim žitaricama kao sto je kamut, pir, heljda ili tef.

Kratak pregled zaboravljenih žitarica:

KAMUT – najstarija žitarica, sadrži 30 % više bjelančevina, masnoća, aminokiselina, vitamina i minerala od obične pšenice. Okus mu je bogat i slatkast. Sadrži gluten, ali istraživanja pokazuju mnogo manju osjetljivost na kamut u odnosu na pšenicu.

PIR - sadrži vrijedne aminokiseline, ugljikohidrate, masti, vitamine B skupine te vitamine E i K. Lako je probavljiv te kao takav pogodan za prehranu bolesnika. Sadrži „slabiju“ verziju glutena, te osobe koje su inače intolerantne na gluten, nerijetko podnose pir bez problema.

HELJDA - bogata je vitaminima B i E, esencijalnim kiselinama, proteinima te ugljikohidratima. Sadrži i sporo probavljiv škrob koji nas čini duže sitima. Ne sadrži gluten, ali sadrži vrlo sličan protein te je za osobe intolerantne na gluten stvar ista kao kod pira i kamuta.

TEF - gotovo nepoznata žitarica. Nutritivno vrlo bogata, sadrži osam esencijalnih aminokiselina, kalcij i vitamin C. Odličan je izvor proteina. Povoljno djeluje na probavni sustav. Ne sadrži gluten. Niskog je glikemijskog indeksa, što ga čini pogodnim za dijabetičare.

PROSO - lako probavljiva žitarica, bogata proteinima, željezom, magnezijem, kalcijem, fosforom, cinkom, niklom, vitaminom E i vitaminima B kompleksa. Ne sadrži gluten. Lako probavljiva žitarica, pomaže u regeneraciji crijevne flore.

ZOB - pripada u najhranjivije žitarice. Bogata je vlaknima, obiluje mineralima, sadrži vitamine B skupine te vitamin E i folnu kiselinu koja je posebice važna u prehrani trudnica. Jedan je od najboljih izvora kalcija, kalijevih soli, škroba i šećera. Ugljikohidrati iz zobi lako su probavljivi i sporo ulaze u krvotok zbog čega osiguravaju stalan izvor energije bez naglih promjena šećera.

Ako netko piše ili govori o žitaricama u 2017., vjerojatno će vam reći da ih ne jedete.

Žitarice su danas hit-tema u prehrani. I to s pravom. Jedemo žitarice u obliku pahuljica, kruha, tjestenine, pečenih proizvoda, kao komponentu u mnogim procesiranim namirnicama, i, naravno, konzumiramo ih u izvornom obliku.

Mnogo se toga može reći kako za tako i protiv žitarica kao sastavnog dijela naše prehrane. Izbjegavanjem, a osobito potpunom apstinencijom od žitarica, gubimo mnogo hranjivih sastojaka koje one sadrže.

Zašto ih je IPAK potrebno uvrstiti u prehranu:

1. Da, neki su ljudi intolerantni na žitarice.

Žitarice sadrže kemikalije koje mogu izazvati različite zdravstvene probleme za osjetljive ljude.

Gluten, koji se nalazi u pšenici, naročito je uobičajen problem kod mnogih osoba. Međutim, druge žitarice kao što su zob, raž, ječam i kukuruz, također mogu izazvati slične negativne zdravstvene učinke za pojedine osobe. Ali, intolerantni smo na mnogo različitih namirnica, a ne samo žitarice. Ako vam određena hrana ili piće čini da se osjećate loše, nemojte je konzumirati. Bila to pšenica, kelj, borovnica ili sveta voda - slušajte svoje tijelo.

2. Žitarice u prehrani ne utječu na zdravlje ili tjelesnu masu osobe.

Poznajem ljude koji ne jedu žitarice i oni su mišićavi, fit i zdravi. Također znam ljude koji jedu žitarice i oni su mišićavi, fit i zdravi. Drugim riječima, kao nutricionist, osobno sam radila s povećim brojem klijenata. Još ne vidim smislene korelacije između odgovarajuće potrošnje žitarica i lošeg zdravlja.

3. Kada uklonimo žitarice, jedemo više povrća, voća, orašastih plodova i drugih namirnica.

Iako to u početku može zvučati kao dobra stvar, uvjeravam vas da to nije. Zapravo, kada uklonim žitarice, prebacujemo se na drugu hranu. To dovodi do povećanja tjelesne mase i letargije nakon jela. Manje žitarica znači više mesa, oraha i voća, što rezultira s većom količinom masnog tkiva.

4. Žitarice sadrže toksine.

Velik dio sve prirodne hrane sadrži toksine. Svakog dana unosimo toksine u niskim dozama od svake namirnice pomalo. Posebice ako jedemo biljnu hranu; oni su jednostavno dio većine obrambenih sustava biljaka. Dovoljno je samo obratiti pozornost na alge koje su hit zadnjih godina.

Što je samo s prehranom životinja? Pa, ako te životinje jedu biljnu hranu, toksini se nakupljaju u njihovim tkivima. Dakle, da, čak i životinjska hrana sadrži te iste prirodne toksine. Ne možemo se udaljiti od njih bez obzira na to koju hranu odaberemo.

Zvuči zastrašujuće. Ali...

Pravo pitanje nije hoće li hrana sadržavati toksine. Pitanje je koliko je toksična kemikalija u hrani. Nikad ne zaboravite: Glavni "toksini" koji dokazano pospješuju bolesti i štete našem zdravlju jesu prekomjerna količina hrane, prerađene masti, šećeri i prerađeno meso.

5. Naši preci vjerojatno su jeli bar neke žitarice.

Davno, u nekoj dalekoj zemlji, tvrdi teorija, prehrana je bila jednostavna i žitarice se nisu jele.

Nisu postojali ni proteini konoplje, čips od kelja i energetske pločice od meda i sezama. Drugim riječima, samo zato što se nešto nije jelo, ne znači da sada ne možemo, ili ne smijemo konzumirati. Žitarice mogu pružiti ključne hranjive tvari (pomažu spriječiti neishranjenost). Sadrže malo kalorija (pomažu spriječiti višak tjelesne masti), mogu pomoći smanjiti rizik od kroničnih bolesti (raka, bolesti srca, dijabetesa).

Naravno, ako ne možete podnijeti žitarice, ili bilo koju drugu hranu koja vam čini da se osjećate loše, prestanite ih jesti! Međutim, ako ih možete podnijeti, nemojte ih zanemariti. Žitarice nisu zlo. Višak hrane, tj. kalorija, prerađenih masti, šećera i prerađeno meso, ono su s čim se trebamo pozabaviti.

Ana TOMŠIĆ BLAŽAN, Nutricionist

Ako vam određena hrana ili piće čini da se osjećate loše, nemojte je konzumirati

Možda ste propustili...

OPTICAL EXPRESS VAS VODI U LONDON ZA NOVU GODINU

Božićni popust na lasersku korekciju vida

LJEKOVITO BILJE (CUCURBITA PEPO L.)

Bundeva je idealna za dijetu

Najčitanije iz rubrike