Novosti
POSEBNA PRAVILA

Ostavite li napojnicu radniku u naplatnoj kućici, ona ide - HAC-u
Objavljeno 31. srpnja, 2017.

Napojnica koju date konobaru, završit će u njegovu džepu, no ostavite li “kusur” radniku na naplati cestarine na naplatnim postajama na autocestama upravitelja Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka - Zagreb (ARZ) – neće.

Prema Pravilniku o obavljanju naplate cestarine djelatnik ga nema pravo zadržati iako je to u prijašnjim vremenima bila praksa. Stoga, želite li za ljubaznost i uslužnost “tringeltom” nagraditi HAC-ovca ili ARZ-ovca na naplati cestarine, znajte – taj novac ide u blagajnu poduzeća, a što su nam potvrdili i u HAC-ONC-u. Tako svojim “kusurom” (pri)pomažete boljoj financijskoj slici tog državnog poduzeća, a time i njegovoj borbi kako da servisira goleme kreditne obveze. S gubitkom tog prava ne slažu se u Nezavisnom cestarskom sindikattu čiji predsjednik Mijat Stanić kaže kako bi po prirodi stvari “tringelt” koji je ostavljen nekomu zbog njegove uslužnosti trebao pripasti toj osobi.

– Ako ja time želim nagraditi osobu za njegovu uslugu, onda to treba pripasti upravo njoj. Trenira se strogoća na “tringeltu” u slučaju radnika na naplatnim kućicama i od toga pravi neki misterij u državi opljačkanoj do kože - oštar je Stanić.

Korisnici uglavnom ne znaju da HAC-ovci nemaju pravo na zadržavanje “kusura”.

– Nisam to znao niti razmišljao o tome - kaže Josip Ciganović iz Budrovaca, koji zbog posla često prometuje autocestama, pogotovo A3, Zagreb - Lipovac. Spremnost da ostave “bakšiš” korisnici najčešće pokazuju na izlaznim naplatnim postajama iz države.

– Turisti radnike na naplatnim kućicama često pitaju za smjer, za preporuku kakvog dobrog restorana, smještaja i slično pa zauzvrat žele ostaviti koji euro. Kako onda regulirati situacije kada korisnik usluge radniku na naplati cestarine želi ostaviti, primjerice, sok jer je vani vruće?! - pita Stanić.

- Državna poduzeća oduvijek su bila poduzeća gdje su se ljudi zapošljavali preko debelih veza. Nerijetko su tako zaposleni, svjesni svog debelog zaleđa, imali grozno ponašanje prema korisnicima, pa je tako na naplati radio i jedan dobro “zaštićeni”, zaposlen preko utjecajne osobe iz politike, koji je u svom ponašanju prešao svaku granicu. Na njemu se “prelomilo”, pa je potom odlučeno da nitko na naplati cestarine više ne može uzimati bakšiš - pojašnjava “povijest bolesti” napojnica na naplatnim kućicama Stanić. Kaže kako je reklamacija na rad radnika na naplati cestarina malo, a za što je na raspolaganju i poseban telefon. Ljudi su duboko svjesni ozbiljnosti svoga rada, ali i sustava kontrola i ne žele se zbog napojnica i sličnog igrati svojim radnim mjestom. U naplatnim kućicama postavljen je videonadzor, panoramske kamere, uvedena je analitika za posebnu službu koja kontrolira sve transakcije i drugo. Tu su i tajni kupci u obilasku naplatnih postaja pa se nikada ne zna uslužujete li “pravog” ili tajnog kupca - kaže Stanić.

- Kada već pričamo o ovome, spomenimo i radnika na Lipovcu koji je već šest puta pronašao i vratio novčanike s tisućama eura - dodaje Stanić.

Suzana ŽUPAN
SUSTAVNA KONTROLA RADNIKA

U HAC-ONC-u ističu da u slučaju da korisnik prilikom plaćanja cestarine povratno ne uzme višak novca od naplaćene cestarine, taj se iznos evidentira u PC blagajnu za to predviđenom opcijom. “Sva sredstva koja je blagajnik za vrijeme rada zaprimio, predaje u postupak obračuna, a on se uplaćuje na račun upravitelja HAC-a i ARZ-a”, kažu u HAC-ONC-u. Kontrolu rada blagajnika sustavno obavlja Samostalni odjel za unutarnju kontrolu i nepravilnosti društva i ako se ustanove nepravilnosti u radu radnika, dodaju u HAC-ONC-u, pokreće se postupak utvrđivanja odgovornosti te se eventualno izriče adekvatna stegovna mjera.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike