Kultura
PERFORMANS I IZLOŽBA U EURODOMU

Školica u kojoj igra prestaje kada završava i sam život
Objavljeno 12. srpnja, 2017.
Ne predstavlja dječju igru, već traumatičan put unutrašnjeg odrastanja čovjeka

Održani su i posljednji programi OLJK-a vezani uz područje likovnosti. U dvorištu je Kulturnog centra Eurodoma Ljiljana Mihaljević izvela videoperformance The Route/Put. Ispred umjetnice se nalazi crtež dječje igre školice na tlu u formi zatvorenog kruga u kojem se ponavljaju polja označena brojevima od 1 do 7. Školicu umjetnica osobno prolazi, pozicionirajući svoje tijelo u središte djela te ga kroz slijed igre dovodi do krajnjih fizičkih granica izdržljivosti. Ova školica nema polukružnog polja “neba” kao nagrade za uloženi napor i vještinu igrača, umjesto toga magičan broj od sedam polja ponavlja se u neprekidnom kruženju. Školica ovdje ne predstavlja dječju igru, već traumatičan put unutrašnjeg odrastanja čovjeka, biografski vertigo u kojem igra prestaje kada završava i sam život.

Akustika prostora u kojem je performans snimljen potencira disanje i ritmične udarce stopala o tlo dok skačem iz polja u polje, a ritam koraka evocira ritam udaraca ljudskog srca - u početku snažan, brz i ujednačen, taj ritam postaje sve sporiji, isprekidaniji postupnim zamaranjem igrača.

Pokušaji i pogrješke

- Postupak vrtoglave cirkularnosti centrifugalne sile u koju umjetnica uvlači promatrača ponavljanjem pokušaja i pogrješaka dodatno je naglašen upravo načinom medijske reprezentacije i reprodukcije djela: rad se podjednako odvija na nekoliko razina – u realnom galerijskom prostoru u trenutku izvođenja i kao videozapis u medijatiziranom prostoru. Radi se o krugu koji uspostavlja grafički prikaz igre na podu, o umjetnici koja izvodi performance i o njegovoj medijatizaciji putem videa, koji je pak također cirkularan na razini vlastite medijske reprezentacije, a ona podrazumijeva loop/petlju... - piše Branka Benčić.

Izložba Story of the “I” mlade umjetnice Andree Knezović otvorena je u sklopu 34. POPUP projekta te kao dio programa Osječkoga ljeta kulture. Izložba je njezin dugogodišnji diplomski projekt kroz koji umjetnica traga za onim aspektima sebe u kojima također može pronaći osobine utkane u dimenziju kolektivne svijesti. Njezini su radovi ispričani u prvom licu i oslanjaju se na model autoreprezentacije. Autoreprezentacija ili samoprezentacija nerijetko je služila suvremenim umjetnicima kako bi predstavili sebe, ali i više od toga, kako bi kroz sebe kao odabrani primjer prezentirali širi sklop individualnih i kolektivnim (među)odnosa. Neki umjetnici koriste prikaze sebe kao izvor invencije, kreacije, istraživanja različitih uloga, pokazivanja kako ta reprezentacija može biti obmanjujuća i u službi proizvodnje „nove“ osobnosti bilo kroz mentalnu bilo kroz fizičku manifestaciju. Za ovakav su oblik prezentacije jako pogodni mediji videa i fotografije.

Element kontrole

U fotografiji koja se bavi autoreprezentacijom postoji esencijalni element kontrole. Umjetnik kontrolira sve što je uključeno u tu reprezentaciju, imajući potpunu kontrolu nad materijalom koji se podastire publici. Autoreprezentacija je usko povezana s identitetom. Umjetnik kroz nju postaje reprezentativna figura rada te simbol stvarnoga i stvorenog identiteta koji pokušava reproducirarati. Veliki dio suvremene fotografije koristi indikatore identiteta – one intimne ili osobne, rodne, rasne ili klasno specifične, a sve u svrhu intelektualnog diskursa. Dokumentacija postaje esencijalni dio umjetnosti. Iako fotografiju smatramo medijem koji zrcali stvarnost precizno i točno, umjetnici su svjesni da ona također ima moć oblikovaja jedne nove razine percepcije. Njezina realistična priroda često je korištena za prikazivanje fikcija koje su stvorene unutar fotografije te tako kritiziraju stigmu o fotografiji kao pukom uređaju za prikazivanje stvarnosti.

Kao i u stvarnosti, nema samo jedne istine te ono što netko doživljava kao fikciju može sadržavati i elemente istine, doduše, često skrivene. Svojim radovima prikazanima na ovoj izložbi Andrea Knezović u centar svoga interesa stavlja sebe i svoj identitet propitujući ga kao konstrukciju individualno-kolektivnih te osobno-društvenih silnica koje oblikuju osobu kao individualnu cjelinu uklopljenu u sociopolitički totalitat stvarnosti koju nosi u sebi i sa sobom.

Narcisa VEKIĆ

Story of the “I”

OTVORENA JE U SKLOPU 34. POPUP PROJEKTA

PROGRAM POSLJEDNJEGA DANA NA OLJK-u

Spektaklom otvoreno, Osječko će ljeto kulture u svom 17. izdanju na isti način biti i zatvoreno. U osječkom će HNK-u (12. srpnja, u 21 sat - umjesto u prvotno predviđenom dvorištu Rektorata) nastupiti violončelistica Ana Rucner uz pratnju HKUD-a “Osijek 1862”.

Svojim radovima Andrea Knezović u centar svoga interesa stavlja sebe i svoj identitet.

Možda ste propustili...

ZAGREBAČKI SOLISTI S DVOJCEM 2CELLOS

Bukurešt za kraj velike europske turneje

GRADSKA KNJIŽNICA VUKOVAR

Promocija strip-albuma za 70. rođendan

OSJEČKA GLAZBENA SRIJEDA ZA DAN GRADA

Iznimno zanimanje publike za večer mjuzikla i operete

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

ZAGREBAČKI SOLISTI S DVOJCEM 2CELLOS

Bukurešt za kraj velike europske turneje

2

GRADSKA KNJIŽNICA VUKOVAR

Promocija strip-albuma za 70. rođendan

3

OSJEČKA GLAZBENA SRIJEDA ZA DAN GRADA

Iznimno zanimanje publike za večer mjuzikla i operete