Osijek
GRAFOMOTORIČKA NERAZVIJENOST

Zbog pretjerane uporabe računala, tableta i mobitela sve više djece ne može se upisati u prvi razred!
Objavljeno 24. lipnja, 2017.

Upisi djece u prvi razred za novu školsku godinu su završili. Svaki roditelj ili skrbnik dužan je u skladu sa Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi upisati dijete u prvi razred osnovne škole ako ono do 1. travnja tekuće godine navrši šest godina. Dijete prije upisa mora proći pregled kojim će stručno povjerenstvo utvrditi njegovo psihofizičko stanje i dati potvrdu o spremnosti djeteta za školu. Ako se na pregledu utvrdi da dijete nije postiglo stupanj zrelosti koji mu je potreban za praćenje i izvršenje školskih obveza, stručno povjerenstvo može predložiti da se dijete ne upiše u toj školskoj godini.

- Svake godine od sve pregledane djece na području čitave Osječko-baranjske županije za njih dvjestotinjak odgodimo upis u prvi razred, takav je broj i ove godine. Najčešći razlog odgode ove i unatrag nekoliko godina su teškoće u jezično-govornom razvoju, nedovoljna emocionalna i socijalna zrelost djeteta, teškoće u grafomotoričkom razvoju, zaostatak u tjelesnoj težini ili visini, pervazivni razvojni poremećaji – najčešće autizam, Downov sindrom i zdravstvene tegobe djece, poput kompliciranih srčanih greški – objašnjava Vesna Buljan, dr. med. specijalist školske medicine u Službi za školsku medicinu Zavoda za javno zdravstvo Osječko-baranjske županije.

Ako tijekom sistematskog pregleda liječnik ili psiholog, pedagog ili defektolog u školi utvrdi da postoji opravdani razlog za odgodu upisa te da bi ona pozitivno utjecala na djetetov psihofizički razvoj, tada se prijedlog za odgodu daje roditeljima. Dr. Buljan kaže da su najčešće roditelji ti koji traže odgodu, jer sami vide i znaju procijeniti stvarno stanje svoga djeteta.

- Primjerice, roditelji djece sa zdravstvenim teškoćama i pervazivnim razvojnim poremećajima su realni i već znaju da za dijete treba napraviti odgodu, jer takvoj djeci godina dana rehabilitacije puno znači. Međutim, ima roditelja koji bez obzira na predloženu odgodu zahtijevaju upis djeteta – objašnjava dr. Buljan i ističe da se obično nikada ne radi protiv volje roditelja.

- U slučaju da bez obzira na prijedlog stručnjaka oni i dalje žele upisati dijete u prvi razred, tada ih upozoravamo da ako dijete krene u školu, naročito ako nije dovoljno emotivno zrelo i socijalizirano, može imati određenih poteškoća – kaže dr. Buljan.

Djeca koja su emotivno i socijalno nezrela previše su zaigrana, bebasta, nezainteresirana i treba im još godina dana da sazriju, objasnila je. Grafomotorička nerazvijenost najčešće je vezana uz pretjerano korištenje računala, tableta i mobitela te nekorištenje ruku.

- Djeca sve manje pišu i crtaju. Svaki će se stručnjak složiti da odmalena moraju imati olovke i bojice kojima će crtati i koristiti svoje ručice. Također, djeci možete preporučiti da slažu kockice i koriste didaktičke igračke – kaže dr. Buljan.

Teškoće u jezično-govornom razvoju prisutne su kada dijete potpuno ili djelomično nerazumljivo govori, kada ima velik broj artikulacijskih pogrešaka, nedovoljno razvijen govor ili pervazivni razvojni poremećaj. Kod takvih teškoća stručnjaci upozoravaju da je od ključne važnosti od trenutka čim se one uoče, dakle od najranije dobi, a preporuka je već od treće godine života, dijete voditi k logopedu, defektologu ili fonetičaru.

Jasenka PEJAKOVIĆ
KOD LOGOPEDA ŠTO PRIJE

- Ako se u slučaju teškoća u jezično-govornom razvoju čeka na pregled za upis u prvi razred, nažalost, tada je već prekasno, jer se na vježbe kod logopeda nakon prvog pregleda čeka i po godinu dana, krenulo dijete u školu ili ne. Roditelji često misle da oni mogu ispraviti te poteškoće i da stručna pomoć djetetu nije potrebna. Događa se da takvo dijete krene u školu, druga djeca ga ne razumiju i smiju mu se, što u konačnici dovodi do toga da dijete na samom početku razvije odbojnost prema školi i svemu što se tiče škole – upozorava dr. Vesna Buljan.

Najčitanije iz rubrike