OSJEČKA KOMPA PLOVI OD 1916.
Objavljeno 23. svibnja, 2017.
Unatrag 10 godina kompom upravljaju Mario Rak i Mato Ormanac * Današnja je sagrađena 1972. u Apatinu
Na mjestu na kojem je i danas, kompa, još jedna od prepoznajnica Osijeka, plovi više od sto godna, točnije 101 godinu. Prema podatcima koje je objavila povjesničarka, dr. sc. Zlata Živaković-Kerže, kompa je počela ploviti u listopadu 1916. godine. Putnici su se kompom prevozili sve do prosinca 1932., kada je prestala ploviti. Prometovanje je kompom obnovljeno 1948. godine.
Današnje je plovilo sagrađeno 1972. godine u apatinskom brodogradilištu, a unatrag deset godine njime upravljaju Mario Rak i Mato Ormanac. Obojica su djelatnici Unikoma, a za upravljanje kompom pohađali su Brodarsko učilište u Sisku. No, zanimljivo, oni se na svome radnom mjestu gotovo nikada ne susretnu - svaki sam upravlja kompom cijela dva dana zaredom, a onda se zamijene.
Pa, ipak, koliko je kompa za Osječane normalna pojava, za sve ostale, posebice strance, intrigantno je plovilo. Prvo zato što plovi usred prirodnog toka vode “okačena” o čelično uže, a drugo - jer je vožnja besplatna.
- Tomu se nikako ne mogu načuditi stranci, koji uživaju u ovoj vožnji koja od obale do obale traje od četiri do deset minuta, što ovisi o protoku vode. Što je Drava brža, odnosno što Dunav prima više Drave, brža je i vožnja. Ako nam se ne suprotstavi istočni vjetar - kaže nam Rak, koji nam je bio domaćin na kompi.
Radni dan kompe počinje i završava na lijevoj obali, gdje kompa uvijek i prenoći. Nakon jutarnjeg dolaska na plovilo kapetan, mornar i mali od palube, dakako sve to u trostrukoj ulozi Raka ili Ormanca, pregladaju i očiste plovilo i pontone te ju prevezu na drugu obalu, odakle od 9 sati počinje redovita plovidba. Ujutro se iz Tvrđavice put “centra” voze učenici ili mještani tog mjesnog odbora koji idu u Osijek poslom ili u kupnju.
- Tijekom prijepodneva najčešći su nam putnici djeca iz vrtića i osnovnih škola koja idu u obilazak ZOO vrta - pojašnjava Rak. Poslijepodne je povratak zaposlenih u Tvrđavicu, ali ponajviše su to i dalje turističke vožnje. Nedjelja je dan kada se preveze najviše putnika - i do dvije tisuće. A pojedinačni datum kada se najviše ljudi preveze kompom definitivno je 1. svibnja. Što zbog praznika, a što zbog toga jer je to početak sezone vožnje, pa se ljudi zažele kompe.
Kompa nakon zimske stanke (a prezimi u luci Neptun) počinje voziti tjedan dana prije Uskrsa, u pravilu ne prije 15. ožujka. Jedne je godine u ožujku napadao snijeg, pa si je Rak napravio snjegovića na kompi da se ne vozi sam...
Kompa ima vozni red, isplovljavanje je svakih 20 minuta s obale na obalu. I još jednom ćemo podsjetiti - vožnja kompom je besplatna!
Dario KUŠTRO
JESTE LI ZNALI O KOMPI...
l dimenzije 14x7 metara
l čelične je konstrukcije, ukupne težine 19 tona
l sajla koja spaja dvije obale dugačka je 250 metara
l čelično uže kojim je kompa okačena o sajlu dugačko je 40 metara
l kompa se svakih pet godina izvlači “na suho” radi tehničkog progleda podvozja, a to će biti dogodine
l prošle je godine promijenjeno čelično uže koje vodi do sajle
l od ove godine kompa ima novi pod
KOGA SMO ZATEKLI MEĐU PUTNICIMA
Na kompi smo zatekli rođenog Osječanina Tomislava koji sada živi u Zadru. U društvu sestrične doveo je svoje dvije kćeri, Manuelu i Mihaelu, da se upoznaju s “brodom” kojim se on prevozio kada je bio mali.
Nasuprot njima sjeo je Igor, rođeni Splićanin koji živi u Osijeku. Sa suprugom i djecom, na izlet po gradu i obilazak ZOO vrta poveli su goste iz Zagreba. Igorova supruga Maja upozorila nas je kako do podataka o redoslijedu vožnje kompe ipak nije jednostavno doći...
Naposljetku, Osječanin Krunoslav priredio je prvi put plovidbu Dravom za svog četveronožnog prijatelja Dodija, koji je mirno sjedio očito uživajući u dravskom povjetarcu.
ZAŠTO KOMPA, A NE SKELA
Ovakva se vrsta plovila uobičajeno naziva skelom. Posvuda dalje na Dravi, Savi i Dunavu, ali ne i u Osijeku, gdje se uvriježio naziv kompa. Poznavatelji kažu da taj naziv zapravo potječe od mađarskog naziva na brod, odnosno skelu - komp.