Magazin
OPASNOST ISPOD RADARA - SLJEDBE PREPLAVILE HRVATSKU (II.)

Ivan Markešić: Budemo li zbog straha bježali od novoga, negdje ćemo se zaplesti i pasti!
Objavljeno 20. svibnja, 2017.

Vezani članci

OPASNOST ISPOD RADARA - SLJEDBE PREPLAVILE HRVATSKU (I.):

Što labilnije društvo to plodnije sekte

MIJO NIKIĆ:

Nisu sve sekte opasne, ali one koje ipak jesu mogu biti smrtonosne

MRAČNI KULTOVI: 10 NAJOZLOGLAŠENIJIH NA SVIJETU

Mnogi su počeli u vjeri, a završili u krvi

O novoreligioznim pokretima u svijetu, njihovom utjecaju u Hrvatskoj, kao i izazovima Novog doba kojima svednevice svjedočimo, svoje je mišljenje iznio i prof.dr.sc. Ivan Markešić, sociolog religije, znanstveni savjetnik na Institutu društvenih znanosti Ivo Pilar u Zagrebu.

Kako ispravno tumačiti, i razumijevati, pojmove sekta, kult, odnosno novoreligiozni pokreti?

- Da bi se objasnilo nove oblike socioreligijskog okupljanja građana, ali i da bi se dotadašnje pojmove sekta i kult zamijenilo novim i neutralnijim pojmom, u sociologiji religije uveden je pojam novi religiozni pokreti. Naime, zbog negativnoga značenja stečenog tijekom kršćanske povijesti pojam sekta više se ne koristi ni u crkvenome pravnom jeziku ni u modernim europskim ustavima, a slijedno tome ni u Ustavu Republike Hrvatske iz 2014. Ti pokreti su prvi dio svoga imena 'novi' dobili stoga što su nastali nakon Drugoga svjetskog rata, a drugi dio imena 'religiozni pokreti' zbog toga što, kako navodi H.Knoblauch, “nude religiozne ili filozofske svjetonazore ili sredstva kojima se može postići više ciljeve, kao primjerice transcendentno znanje, spiritualno prosvjetljenje ili samoostvarenje”. A zapravo riječ je o pokretima koji su svojim načinom djelovanja i širenja pridonijeli u mnogim zemljama, pa tako i u Hrvatskoj, novome kulturnom pluralizmu i internacionalnom umrežavanju. Uz to, sastavljeni su, kako navodi E. Barker, od mlađe populacije, raznovrsni su, okrenuti posljednjim pitanjima života na koja su do sada odgovore davale tradicionalne vjerske organizacije i vjerski sustavi i karakterizira ih entuzijazam i neposrednost, a na čelu većine njih nalaze se karizmatični vođe čija karizma s vremenom gubi na snazi, a svoje članstvo novači većinom iz privilegiranih slojeva društva.

DODIRNE TOČKE

Sličnosti i razlike, kakvo je po tom pitanju stanje?

- Potrebno je također reći da su novi religiozni pokreti različitoga podrijetla i usmjerenja i da, unatoč mnogim prividnim razlikama, posjeduju određene sličnosti, primjerice:

1. Svi teže što cjelovitijem povezivanju religioznoga vjerovanja i svjetovnoga života.

2. Kod učlanjivanja veliku važnost daju intenzivnim i novim iskustvima Svetog ili Transcendencije.

3. Spasenje se očekuje kroz tajno znanje koje zastupa grupa i koje posjeduje karizmatski vođa.

Može se reći da je pojava novih religioznih pokreta zapravo znak da postoje ljudi koji zbog različitih razloga, ali ponajviše zbog toga što ne uspijevaju u okviru svojih dotadašnjih vjerskih zajednica pronaći odgovore na pitanja koja ih muče, traže i nalaze one oblike vjerskog okupljanja i organiziranja u kojima misle da mogu to naći.

Koji su to razlozi da u modernome sekulariziranom svijetu novi religiozni pokreti imaju toliko uspjeha?

- Za to postoji više vrlo uvjerljivih razloga, od kojih neke u svojoj knjizi 'Sekte danas. Nauk, organizacija, rasprostranjenost' (Zagreb, Kršćanska sadašnjost, 1984.) navodi sam Wilhelm Bartz. To su:

a) RELIGIOZNI RAZLOZI:

- Propagandna djelatnost na koju su obvezni svi članovi: “U sljedbi je svatko misionar!”.

- Potreba za osobnom i intenzivnom pobožnošću, aktivnim sudjelovanjem u bogoslužju, podvrgavanjem zakonu i disciplini religiozne zajednice. Budući da u sljedbi ljudi traže ono što ne nalaze u “liberaliziranoj i birokratiziranoj Crkvi”, “sljedba postaje utočište za crkvene beskućnike”; traži se dušobrižnik, a ne “provjereni crkveni činovnik”.

- U sljedbi je, radi umirenja savjesti, moguće ostvariti ono što nije primjerice u Katoličkoj Crkvi - “planiranu bračnu vezu”.

- Bolesna religioznost zbog čega, prema Bartzu, postoji veza “između duševne anomalije i pripadnosti nekoj sljedbi”.

B) SOCIJALNI RAZLOZI

- Obećanje boljeg života, “vječni raj ovozemaljske sreće”.

- Obećanje jednakosti i bratstva svih.

- Mogućnost osobnih susreta u dobro organiziranim zajednicama koje pružaju pomoć u nevoljama u koje članovi zapadnu.

- Jamstvo vječnoga blaženstva.

C) MATERIJALNI RAZLOZI

- Spremnost na materijalnu pomoć, posebice nakon ratnih djelovanja.

U NOVOM DOBU

Tzv. new age promiče istočnjačke religiozne filozofije, gnosticizam, ali i okultizam, magiju..., a što je u suprotnosti s učenjima monoteističkih religija. Kako Crkva, napose Katolička, odgovara na izazove fenomena poput new agea općenito, uključujući i scijentologiju, primjerice, te raznorazne poganske kultove, istočnjačke sekte...?

- Pojavljivanje novih religioznih pokreta - što se kroz povijest Crkve (od njezinih početaka do danas) često događalo - uvijek je doživljavano kao cijepanje, odcjepljenje, otpadanje, odsijecanje (lat. secare). Stoga su tradicionalne crkve u novim religioznim pokretima, odnosno u “sektama”, kako su ih nazivali i nazivaju, vidjele veliku opasnost ponajprije za sebe i svoje vjernike, a potom i za društvo u cjelini, pa su u okviru svoga pastoralnog djelovanja počele poduzimati sve da ih ometu u njihovu djelovanju, odnosno da ih se, ako je to moguće, čak i zabrani. Da ta bojazan od tzv. sekta nije nestala ni danas pokazuje i iskaz predsjednika Papinskoga vijeća za kulturu kardinala Poul Pouparda koji je 3. veljače 2003., predstavljajući u Vatikanu novi dokument “Isus Krist donositelj vode žive. Kršćansko promišljanje o new ageu”, naveo da je fenomen new agea, zajedno s tolikim drugim vjerskim pokretima, jedan od najžurnijih izazova kršćanske vjere. Riječ je, prema njegovu mišljenju, o vjerskom i istodobno kulturalnom izazovu. Naime, ovaj pokret ne predlaže samo teorije i učenja o Bogu, čovjeku i svijetu, koji su nespojivi s kršćanskom vjerom, nego je “on ujedno simptom kulture koja je u dubokoj krizi i pogrešan odgovor na tu kriznu situaciju u kulturi: na njezine nemire i pitanja, na njezine čežnje i nade”.

S druge strane, članovi novih religioznih pokreta, željni neke nove duhovnosti, novih iskustava Nadnaravnoga, uvijek su isticali da oni uopće nisu nikakve sekte, nikakvi otpadnici ni heretici, nego da su oni nešto što je sasvim suprotno - oni su oni “pravi kršćani”, istinski i vjerodostojni tumači i propovjednici Isusova nauka.

Zapravo oni svojim odvajanjem i istupanjem iz dotadašnje kršćanske (katoličke, pravoslavne) zajednice željeli su dati svima do znanja da su nezadovoljni onim što su im pružale i što im pružaju 'njihove' tradicionalne crkve i da stoga žele krenuti “nekim novim putem”. Učinili su, zapravo, ono što im kršćanstvo kao religija slobode pruža - izvršili su izbor (grč. hairesis, hereza), i vratili se na izvore, na put istinskoga svjedočenja, življenja i propovijedanja Kristova nauka - na Bibliju.

ČEMU PANIKA?

Koliko je zapravo izraženo širenje utjecaja pojedinih sekta i kultova (organizacija) iz zapadne Europe, SAD-a, Azije... u Hrvatsku?

- Mi u Hrvatskoj uvijek smo na rubu zbivanja, pa tako i kad je riječ o širenju utjecaja iz zapadnoeuropskih zemalja. Mi ne širimo ništa osim netoleranciju, ksenofobiju, sebični nacionalistički samodostatni narcizam, svu energiju trošimo kako bismo pokazali da su drugi loši, da nisu dobrodošli na naša područja, da su religijski i nacionalni pluralizam pošasti modernoga doba i da je za nas najbolje biti u krdu, zbijenih redova, uzvikujući uvijek da smo ugroženi ponajprije od srpskih pravoslavaca, zatim muslimana (balija), židova (čifuta), masona, sekta..., i busajući se u prsa da smo mi neko 'predziđe kršćanstva', čuvari tzv. kršćanske Europe. A kako Europa više nije kršćanska Europa, nego se u njoj odvijaju novi pomaci u smjeru postkršćanske epohe, ne znam zapravo čemu tolika vika.

Koliko neke destruktivne skupine utječe na mlade, i kako ih po tom pitanju zaštititi? Što zapravo ljude tjera da se priključe nekoj sekti?

- Moderni čovjek ne želi pripadati službenim crkvenim strukturama, ali želi i hoće vjerovati. Svoju suvremenu zbilju žele živjeti u novoj duhovnosti. Sami i često bez kolektiva, brinući se ponajprije za svoje ovozemaljsko zdravlje kao uvjet bez kojeg ništa nije moguće ostvariti. Sve se čini da se izbjegne bolest, patnja, trpljenje. Zabava i uživanje u blagodatima života postaju ciljevi koje treba svakodnevno ostvarivati. Postizanje i očuvanje vlastitoga zdravog života postaje stoga najviša vrijednost, dok konfesija, nacija, rodbina, pleme, obitelj ostaju negdje postrani, kao modaliteti neobveznoga pripadanja. A to sve posebno se odnosi na mlade ljude. Oni nisu zadovoljni onim što im stariji nude u već okoštalim crkvenim institucijama. Stoga počinju tražiti nešto novo, ali ne uvijek jednoobrazno katoličko, pravoslavno, kršćansko, nego sve to pomiješano s istočnjačkim, filozofskim, magijskim, s jogom, s transcendentalnom meditacijom, kao neku vrstu novoreligijskoga koktela ufajući se da će njime može dobiti odgovore na mnoga pitanja iz područja osobnoga života.

Iako neki katolički teolozi i istraživači fenomena new agea tražeći odgovor na pitanje zašto veliko mnoštvo današnjih ljudi, pa čak i katolika u - konfesionalno gledajući - većinski 'katoličkoj' Hrvatskoj (u kojoj je prema popisu iz 2011. u odnosu na popis iz 2001. broj katolika smanjio za 205.808), doista prihvaća svjetonazor new agea, i to onako “olako i nekritički”, ističu da je tome mnoštvo razloga, od kojih oni kao prvi razlog navode zakržljalu, sterilnu, nedozrelu vjeru pojedinih vjernika katolika, vjeru koja je “lišena iskustva susreta sa živim Bogom, posebno kroz sakramente”, dok drugi razlog vide, što je već postalo hrvatska katolička mantra, “u nedavno minuloj materijalističkoj prošlosti koja je ignorirala čovjekovu duhovnu dimenziju, i u skladu s tim potiskivala čovjekovu duhovnu glad”.

Dakle, krivci su uvijek obični vjernici laici i, naravno, bivši komunistički materijalistički sustav, jer istraživanja pokazuju da je najveći broj pripadnika novih religioznih pokreta upravo u zemljama bivšega socijalističkog sustava. Međutim, u traženju 'krivaca', ako ih uopće treba tražiti, oni rijetko kada navode odgovornost kršćana, posebice svećenika, za okretanje tolikog broja primjerice hrvatskih katolika, vrijednostima koje sa sobom donose uvijek novi i inovativniji duhovski pokreti okupljeni oko pokreta koji čine novo doba. Zapravo, nikako da prihvate činjenicu da su se u Katoličkoj Crkvi bili već 'lijepo navikli' živjeti s komunistima. Imali su svoga 'neprijatelja', a to je uvijek razlog da ne treba ništa raditi. Padom Berlinskoga zida pokazala se sva duhovna pustoš. Kršćanske crkve u istočnoj i jugoistočnoj Europi nisu imale pripremljene odgovore na nove okolnosti. Nisu bile spremne suočiti se sa slobodom, s novim i nepoznatim izazovima, s donošenjem vlastitih odluka u novoj slobodi. Odjednom su primijetili da im nedostaje taj mrski neprijatelj 'komunizam'. Čini se, međutim, da će uskoro moći opet odahnuti. U Europu je stigao novi neprijatelj - islam i muslimani.

IZBOR POJEDINCA

Jesmo li kao društvo, i u kojoj mjeri, u opasnosti od utjecaja novodobnih fenomena poput već spominjanih sekti i kultova, ili mediji o tom pitanju šire neopravdanu paniku i strah?

- Ne znam što podrazumijevate pod opasnostima? Ako smatrate da je svaka novost i svaki napredak koji negiraju staro i dotrajalo opasnost, onda smo mi uistinu u velikoj opasnosti. Međutim, danas u jednome umreženom svijetu u kojem smo svi bez razlike izloženi utjecajima koje sa sobom donosi globalizacijski, demokratski, pluralistički procesi koji idu za tim da ujednače shvaćanja i ponašanja ljudi, da se izbjegnu isključivosti koje sa sobom donose jednobožački religijski i ideološki sustavi, teško je ostati 'netaknut'. Stvar je svakoga pojedinca kako će se odnositi prema Novome koje ne mora uvijek biti bolje od Staroga - hoće li ga bespogovorno prihvaćati i prakticirati, ili će se, na temelju onoga što je primio u obitelji, u školi, u vjerskoj zajednici u obliku vjeronauka, prema tome novome odnositi kritički, uzimajući iz njega ono što nadograđuje njegova vjerska svjetonazorska uvjerenja. Bude li iz straha bježao od toga novoga, negdje će se zaplesti i pasti.

Razgovarao: Darko JERKOVIĆ
NEBOJŠA BUĐANOVAC

SCENARIJ ULASKA U SOTONISTIČKU ORGANIZACIJU

 

Mlada osoba, koja možda ima određene traume iz djetinjstva, probleme u obitelji, ili neki drugi psihološki ožiljak, postupno postaje sve više razočarana svojim roditeljima, vršnjacima, okreće se mračnim stihovima, filmovima i knjigama koji govore o besmislu života i o licemjerju svih pripadnika društva - upozorava Nebojša Buđanovac, socijalni pedagog i psihoterapeut, te dodaje:

- U tome obično nalazi jednog ili više istomišljenika, koji potom formiraju tzv. darkersku skupinu, koja se zatim priključuje darkerskoj supkulturi. Do ovoga trenutka stvari se još uvijek kreću tokom koji je relativno normalan za adolescenciju. No, neki od tih mladih ljudi susreću se s nešto starijim osobama koje su upućene u neke tajne koje ih zanimaju. Te nešto starije osobe pripadaju nižim redovima crnih loža, i zadužene su za vrbovanje mladih. Obično su u dobi od 18 do 30 godina, i ne pripadaju među glavne vođe sekti i loža. Također, u njihovim redovima kreće se i određen broj dilera drogom. Ti ljudi koji “regrutiraju” mlade počinju im pričati o mogućnosti da ostvare svoje želje, snove, o mogućnostima da iziđu iz licemjernog i pokvarenog društva u svijet pravih vrijednosti.

To je, kako kažete, prva faza scenarija, koja je sljedeća...?

- Sljedeća faza sastoji se od vezivanja mladih za sektu, a to se čini na način da se mladu osobu uključi u određene aktivnosti koje bi za nju bile vrlo sramotne ako bi šira javnost saznala za njih. Tako ih vabe na orgije i crne mise, čiji je cilj “oslobađanje zvijeri u sebi”, ali koje su isto tako brižljivo dokumentirane i kasnije postaju sredstvo ucjene. Neke druge mlade ucjenjuju drogom, neke treće životima njihovih najmilijih, i tome slično.

Oni koji nastave djelovati u sekti kasnije dolaze na više položaje, uče neke druge tehnike i metode utjecaja na druge ljude i manipuliranja te žive u iluziji da napreduju. Međutim, svi oni žive u strogo hijerarhijskom sustavu, i jedino vrhovni vođa sekte, koji se u nekim ložama naziva “Princ tame”, raspolaže njihovim životima.

Posljedice svega ovoga na živote mladih ljudi, kao što smo rekli, mogu biti razorne. Vađenje mladih iz takvih sekti i loža dugotrajan je i složen proces. Ako je već došlo do težih psihičkih problema, bit će potrebne i specifične stručne intervencije. Mladim ljudima potrebno je pružiti nadu i mogućnost izlaska iz takvog svjetonazora, mogućnost promjene paradigme i mogućnost samoostvarenja. Potrebno ih je preusmjeriti i na filozofskoj razini, jer obične sociopedagoške metode najčešće same za sebe nisu dovoljne za izvlačenje iz crnih loža i njihovih filozofija.

Kako prepoznati sektu crnog puta, tj. sektu sotonističke orijentacije?

- Djeluju iz potaje, vrlo rijetko pričaju o onome čime se bave, čak i najboljim prijateljima, a svoju filozofiju počinju otkrivati samo potencijalnim žrtvama. Ne karakterizira ih nikakvo posebno odijevanje niti znakovi, osim možda pokojeg sitnog detalja. Često fanatično vjeruju u svoje ideje, i vrlo su osjetljivi na njih ako se njihovo učenje dovede u pitanje. Najčešće je riječ o ljudima koji i sami u sebi nose duboku patologiju, ili neki oblik traume, ili pak o ljudima koji imaju psihopatska obilježja ličnosti, i koji su u ovakvom svjetonazoru pronašli opravdanje za svoje amoralne porive nanošenja boli i patnje drugima.

Postoji i određeni broj čistih hedonista i/ili seksualnih pervertita kojima su ovakve sekte prilika za upražnjavanje određenih aktivnosti koje se u normalnim okolnostima smatraju zabranjenima.

Pitanje moći i dominacije vrlo im je važno, budući da se na tome temelji cijela njihova filozofija. U sebi grade sustav vrijednosti koji im opravdava uspostavu dominacije nad drugima. To je, naravno, povezano s gore spomenutim egocentrizmom na koji se nadovezuje i određena doza megalomanije.

Takve osobe kao svoje žrtve prije svega biraju mlade ljude, budući da je većina odraslih ipak premalo podložna njihovim sugestijama da bi ovi ozbiljno mogli zagospodariti njihovim životima.

Kao što je već spomenuto, žrtve crnih sekti često završavaju kao psihički bolesnici, ovisnici, ili pak pokušavaju i/ili uspijevaju u izvršenju suicida. U slučaju crnih sekti najčešće se prijeti životom ili životima njihovih najbližih; osim toga, sljedbenici tih sekti uvjereni su da ih njihovi vođe mogu pratiti i telepatskim putem, da ih na taj način kontroliraju, pa čak i da im mogu usaditi svoje vlastite misli. To je jedan od načina na koje dolazi do sloma ličnosti i psihičkih poremećaja.

Kako prepoznati one, posebno mlade, koji su izloženiji utjecaju sekti?

- Ukratko, obilježja koja, ako se javljaju kumulativno, mogu ukazivati na potpadanje pod utjecaj sekte, jesu:

1. Depresivne, mračne misli.

2. Suicidalne ideje, pokušaji suicida

3. Sklonost samoozljeđivanju, najčešće rezanju žiletima.

4. Crna odjeća, simboli povezani sa sotonizmom (tri šestice, obrnuti pentagram, glave jarca, mrtvačke lubanje, obrnuti križevi itd.).

5. Slušanje glazbe sotonističkog sadržaja.

6. Osjećaj alijenacije, udaljavanje od prijatelja i obitelji.

7. Pisanje dnevnika morbidnog sadržaja.

8. Osjećaj paranoje, tuđe kontrole nad sobom.

9. Sastanci s nepoznatim ljudima u kasne večernje sate, odbijanje odgovora na pitanje “Kamo ideš i što ćete raditi?”, ili laganje u svezi toga.

10. Naizmjenično odbijanje i traženje pomoći od okoline.

11. Nagle promjene raspoloženja.

12. Tetoviranje sotonističkih simbola.

13. Čitanje knjiga povezanih sa sotonizmom.

14. Opći gubitak interesa za sve “prizemne” stvari poput škole, posla i sl.

15. Bezvoljnost, ponekad u kombinaciji s izrazitom agresivnošću.(D.J.)

Nebojša Buđanovac socijalni je pedagog, psihoterapeut, praktičar iz Varaždina

JOSIP BLAŽEVIĆ

U POZADINI STOJI BOG NOVCA

 

Vrlo se malo u našoj javnosti govori o new ageu i parareligijskim pokretima s financijske strane. Koliko tu priču o new ageu i razvodnjavanju nosi korporativni sektor?

- Bez korporativnoga sektora teško da se išta može razumjeti, pa i sam new age. Postoje četiri razine new agea. Najrasprostranjeniji su konzumenti new agea. To su osobe koje bi se čak i uvrijedile da ih netko svrsta u svijet new agea. One nesvjesno pokazuju afinitet prema tomu svjetonazoru kroz newageovske romane i filmove čiji su autori Paulo Coelho, James Redfield, Donald Walsch, Rhonda Byrne, Lorna Byrne, Jim Murphy... Najrizičnija su skupina jer nemaju razvijenu kritičku svijest prema tome fenomenu. Klijenti new agea druga su kategorija, koriste se bioenergijom, reikijem, jogom, transcendentalnom meditacijom, oni će platiti uslugu, a ako su njome zadovoljni, vratit će se, ako nisu, tražit će dalje. Treća su kategorija najmalobrojniji, a to su oni koji su upućeni u ideologiju new agea, a nazivaju se djeca Vodenjaka. Obično žive u komunama, ili su vanjski suradnici newageovskih komuna. Ideologiju new agea šire preko radionica i tečajeva. Najsnažnije uporište new agea, međutim, četvrta je kategorija, profiteri new agea. Oni su prodavači svetoga, kršćanskoga, poganskoga, magijskoga, njih zanima isključivo profit. U tom smislu u pozadini stoji bog novca. Profiteri ne prave razliku među religijama, sektama, poganskim strujama, ili new ageu, njih samo i jedno zanima profit. Oni podilaze zahtjevima tržišta.

Vrijedno je spomenuti i problem fleksibilnoga shvaćanja braka kod nekih komuna new agea. O čemu je riječ?

- Jedna od njih, Damanhur, promovira standardne i ezoterijske brakove koji se sklapaju na jednu do tri godine, s mogućnošću produljenja. Ezoterijski su superiorniji zbog magijskoga obreda i zahtijevaju seksualnu vjernost, a standardni ne zahtijevaju. Zbog katoličke tradicije mnogi od njih pristupaju i obredu vjenčanja u Katoličkoj Crkvi, ali njihova percepcija braka ne odgovara njegovu kršćanskomu poimanju. U tom smislu mislim da ne treba zanemariti ni problem tzv. ispiranja mozga u pojedinim sektama koje brak paraliziraju i dovedu do apsurda, posebice ako neka od osoba kasnije “progleda”. Crkva ujedinjenja, Bahai, mormoni, i neki drugi suvremeni religijski pokreti, na braku temelje svoja učenja, ali suprotna katoličkom poimanju braka.

Intervju Ivana Taševa s dr. Josipom Blaževićem, čiji dio prenosimo, objavljen je 7. prosinca 2016., u Glasu Koncila br. 48/2016.)

okvir 3
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

USUSRET SEZONI EVENATA: GORAN ŠIMIĆ, PODUZETNIK - NJEGOVA PRIČA

Ja sam dijete Slavonije, tamo sam naučio većinu toga što znam i radim

2

KAMPANJA - ZAVRŠNI KRUG

Mate Mijić: Velika dosada
koja srećom kratko traje

3

HRVATSKE POETSKE PERSPEKTIVE: IVANA LULIĆ, O SEBI I SVOJOJ KNJIZI PJESAMA..

U danu uvijek pronađem vremena da stanem, da se isključim i osjetim