Novosti
RIGOROZNE KONTROLE NA GRANICI

Prijevoznici trpe velike troškove, putnici očajni
Objavljeno 22. travnja, 2017.
Duge kolone su problem za putnike koji imaju rezervirani vezani prijevoz

Goleme gužve koje nastaju posebice na granici Hrvatske i Slovenije, na najvećem cestovnom prijelazu Bregana, izazvane strožim kontrolama ulaska u šengensku Europsku uniju, definitivno nanose velike štete.

Upravo suprotno svim onim pozitivnim promjenama vezanima uz prelazak granice roba i ljudi, čiji smo bili svjedoci prije nešto manje od četiri godine, kada je Hrvatska ulazila u EU.

Ovaj put nećemo o uzrocima uvođenja ovih strogih kontrola, jer su oni i tako prema mišljenju mnogih sigurnosnih stručnjaka prilično neopravdani, s obzirom na to da terorističku prijetnju zemljama EU-a i tako predstavljaju teroristi koji su već u tim zemljama, a ne oni koje će otkriti granične kontrole. Više ćemo se, dakle, posvetiti posljedicama. A one su za izvoznike, cestovne robne prijevoznike ili prijevoznike putnika itekako negativne.

Problemi u radu

Osječki prijevoznik Panturist, koji je dio Arriva Deutsche Bahn grupacije, održava redovite međunarodne linije ili Arriva Express linije.

- Gužve na granici, posebice sa Slovenijom, s obzirom na to da su međunarodne autobusne linije koje vozimo usmjerene na granice sa Slovenijom, stvaraju velike probleme u radu, organizaciji prometnog dijela poslovanja, izazivaju kašnjenja koja pak iniciraju u konačnici dodatne troškove. Zastoji i čekanja najveći su na graničnim prijelazima Bregana i Macelj, bar što se tiče našeg poslovanja, s obzirom na to da su nam linije uglavnom usmjerene na te prijelaze. Čekanja se kreću od sat i pol do četiri sata, s tim da nam je najveće čekanje, odnosno kašnjenje bilo šest sati - kaže nam Lana Gubić Kučan, voditeljica projekata Panturista.

Pojašnjava kako su linije tog prijevoznika organizirane kao povratne, primjerice iz Zagreba za München dnevno prometuju tri linije, kao i iz Münchena za Zagreb. Vraćaju se u istom danu, u skladu sa svim zakonskim propisima i dozvolom za prometovanje.

- Čekanja, odnosno kašnjenja, remete cjelokupnu organizaciju i mogućnost obrta, odnosno povrata, što pak inicira angažman dodatnih autobusa, potom dodatnih posada vozača, što naravno izaziva dodatne troškove. Nadalje, duge kolone predstavljaju problem za putnike koji imaju rezervirani vezani prijevoz, primjerice nastavak putovanja avionom iz neke zračne luke. Ako se provedba nadzora na ovaj način nastavi te produži i do ljetne sezone, troškovi organizacije ovakvog prometovanja još više će se produbiti na štetu nas prijevoznika - naglašava Lana Gubić Kučan.

I u Čazmatransu kažu kako zbog otežanog prelaska hrvatsko-slovenske granice trpe neplanirane povećane troškove. Član uprave te tvrtke Dražen Pavlović za naš je list ispričao kako Čazmatrans ima svakodnevne linije prema Njemačkoj iz Slavonije, Podravine, Zagreba...

Dodatni vozači

- Suočeni smo s ozbiljnim problemima, najviše na graničnom prijelazu Bregana. Naši autobusi s putnicima čekaju nerijetko i po tri ili četiri sata. U tim autobusima putuju ljudi i možete misliti kako je tim ljudima dok na granici stoje u koloni nekoliko sati. Problem je s vodom, toaletom... Ništa nam manji problem nisu i nepredviđeni troškovi. U skladu sa zakonom o mobilnim radnicima naše su linije isprojektirane tako da je optimalno usklađeno vrijeme putovanja, odnosno vožnje s radnim vremenom vozača. Sada naši planovi ne funkcioniraju i imamo dodatne troškove zbog angažiranja novih vozača. Recimo na liniji koju su u skladu sa zakonom bez problema mogla odraditi dva vozača, sada je potrebno angažirati i trećeg vozača. Ovaj vikend upravo očekujemo strašnu gužvu u smjeru Njemačke jer se velik broj građana nakon uskrsnih blagdana provedenih u Hrvatskoj vraća na posao - kaže Pavlović.

On napominje kako takvih gužvi nema na granici s Mađarskom, pa čak ni na svim prijelazima sa Slovenijom.

Požeški APP, iako nema redovitih autobusnih linija prema zapadnoj Europi, također osjeća probleme zbog granice, jer ima povremene prijevoze poput turističkih izleta ili ekskurzija. Kako nam je potvrdio Igor Krpan, direktor putničkog prometa u APP-u, programi tih ekskurzija došli su u pitanje zbog stajanja autobusa na granici. Također su za te autobuse morali slati dodatne vozače, kako bi se poštovale zakonske odredbe o njihovu radnom vremenu.

Igor MIKULIĆ
Roba zaustavljena na granici

Osječkoj Saponiji, koja je veliki izvoznik, Slovenija nije najvažnije izvozno tržište, ali u svakom slučaju velik dio proizvoda završava u trgovinama susjedne zemlje te čekanja kamiona s robom na hrvatsko-slovenskoj granici stvaraju nepotrebne troškove. “Zbog efikasnosti svaki nam je sat važan i normalno je da stajanje naše robe na granici stvara poteškoće. Ne samo nama i našim kupcima nego i prijevoznicima. Bit će to velik problem ako se do početka turističke sezone ne promijeni odnos prema prelascima granice”, kaže nam predsjednik uprave Saponije Damir Skender.

Lana Gubić Kučan

voditeljica projekata Panturista

Čekanja, odnosno kašnjenja, remete cjelokupnu organizaciju i mogućnost obrta, odnosno povrata, što pak inicira angažman dodatnih autobusa, potom dodatnih posada vozača, što naravno izaziva dodatne troškove.

strah

BIT ĆE JOŠ GORE KAD POČNE TURISTIČKA SEZONA

Možda ste propustili...

NOVA PRAVILA O RADU PREKO DIGITALNIH PLATFORMI

Nema više lažne samozaposlenosti