Autoglas
HAK-OV TEST:

Provjerite koje vam gume odgovaraju
Objavljeno 28. ožujka, 2017.
Testirane su dvije verzi je guma, 195/65 R15 V i 215/65 R16 H, ponovno nema odlikaša, a samo jedna guma je neupotrebljiva

Kako nam se bliži 15. travnja, Hrvatski autoklub tradicionalno je testirao ljetne guma. Testiranje je i ovaj put napravljeno u dvije dimenzije, 195/65 R15 V i 215/65 R16 H. Ocjenjivale su se performanse na suhoj (20 % ocjene) i mokroj (40 %) podlozi, buka (10 %), utjecaj na potrošnju goriva (10 %) i trajnost (20 %).

Manja dimenzija, 195/65 R15 V, jedna od najprodavanijih u svijetu jer se postavlja na automobile kompaktne klase, poput Ford Focusa, Mazde 3, Opel Astre, Renault Meganea ili VW Golfa, na kojem je i obavljeno testiranje. Testirano je 16 predstavnika, izvrsnih ocjena nije bilo, no čak pet proizvoda vrlo je preporučljivo, deset ih je prošlo s trojkom ili ocjenom preporučuje se, dok je samo jedan proizvod zaslužio ocjenu djelomično se preporučuje.

Kod najbolje ocijenjenih guma ove sezone prisutno je i jedno ugodno iznenađenje. Uz dobro poznate i cijenjene brendove, kao što su Pirelli, Bridgestone, Continental i Goodyear, među najkvalitetnije proizvode ugurao se i manje poznati brend Esa-Tecar svojim pneumatikom Spirit 5 HP. Svaki od proizvoda iz skupine najboljih vrlo se preporučuje i ne pokazuje slabosti ni u jednom od testnih kriterija. Ipak, pogleda li se ukupni rezultat, tad za dlaku pobjeda odlazi gumi Pirelli Cinturato P1 Verde, koja ne dominira ni u jednom posebnom segmentu, ali sveukupno ostavlja najbolji dojam i može se proglasiti pobjednikom u ovoj dimenziji.

Deset preporuka

Međutim, riječ je o nijansama i teško da će vozači pogriješiti odluče li se za bilo koji od pet spomenutih proizvoda. Možda je najbolje voditi se vlastitim afinitetima i odlučiti koji je od pojedinih testnih kriterija najpresudniji. Primjerice, voze li na području gdje tijekom godine ima mnogo kišnih dana, trebali bi izabrati Continental ContiPremiumContact 5, koji je u ovom testiranju pokazao najviše kad je riječ o karakteristikama na mokroj cesti. Ako su im važnije karakteristike na suhom, tada među najbolje ocijenjenim gumama izbor pada na Goodyear EfficientGrip Performance. Ako pak prelaze mnogo kilometara, trebali bi izabrati Pirelli Cinturato P1 Verde, a traže li ujednačenost u svim kriterijima, neka razmisle o Bridgestone Turanzi T001 ili Esa-Tecar Spiritu 5 HP.

Čak deset guma u ovoj dimenziji nakon testiranja može se preporučiti. Tih deset kandidata može se razvrstati u čak četiri skupine. U prvoj su Aelous PrecisionAce 2 AH03 i Maxxis Premitra HP5, dva manje poznata branda, koja pokazuju vrlo preporučljive osobine na suhoj i mokroj podlozi, no padaju na trajnosti koja nije na razini dovoljnoj da se uvrste među najbolje. Ono što je kod Maxxisa najbolje, jest najkraći zaustavni put našeg testiranja na suhoj cesti pa će se automobil opremljen Maxxis Premitrom HP5 zaustaviti otprilike pet metara prije od onoga na Semperitu Comfort-Life 2 s najdužim putem zaustavljanja. Druga dva proizvoda, Nokian Line i Dunlop Sport BluResponse, padaju na mokroj podlozi, dok sljedeći kandidat, Kumho Ecowing ES01 KH27, ima određenih nedostataka na mokroj cesti, ali i dodatne slabosti u pogledu trajnosti.

Očajna na mokrom

Vredestein Sportrac 5 i Semperit Comfort-Life 2 imaju manjih ili većih slabosti na suhoj i mokroj podlozi, dok je četvrta skupina rezervirana za proizvode Michelin Energy Saver+, Savu Intensa HP i Hankook Ventus Prime 3 K125, kod kojih su značajniji nedostatci primijećeni na mokroj cesti, posebice u pogledu lateralnoga gripa, koji njihovu ukupnu ocjenu smanjuje na tek preporučljivu. Zanimljivo, gume koje pokazuju najviše u pogledu trajnosti, poput primjerice Michelin Energy Savera+, na testiranju padaju na mokrom, a to znači da su ova dva testna kriterija teško pomirljiva i uskladiti ih uspijevaju samo oni najbolji.

Na samom začelju u dimenziji 195/65 R15 V s ocjenom djelomično se preporučuje smjestio se GT Radial Champiro FE1, koji je jedva dovoljnu ocjenu za prolazak zaslužio očajnim rezultatom na mokrom, i to u svim pojedinačnim kriterijima, posebno u hidroplaningu i gripu. Testiranje je pokazalo i da se prosječna trajnost svih proizvoda u usporedbi s testiranjima iz 2015. i 2016. smanjila za više od 10 %, pa manje od polovice testiranih proizvoda može prijeći više od 30.000 kilometara.

Pripremio: Milan BUGARIĆ
DVA POBJEDNIKA u VEĆOJ DIMENZIJI

Veća dimenzija, 215/55 R16 H, najprodavanija u segmentu SUV automobila, namijenjena je vozilima poput Audija Q3, Ford Kuge, Hyundai Tucsona, Nissan Qasqaija, Opel Mokke, Renault Kadjara ili VW Tiguana. Dvije gume zaslužile su ocjenu vrlo preporučljivo. Riječ je o gumama Goodyear EfficientGrip SUV i Cooper Zeon 4XS Sport. Oba proizvoda nemaju apsolutno nikakvih nedostataka, a Goodyear je pritom i najbolje ocijenjena guma na mokroj cesti te se uz ukupnu ocjenu od 2,1 može smatrati i ukupnim pobjednikom u ovoj dimenziji. S druge strane, Cooper Zeon 4xS Sport ima najkraći zaustavni put na suhoj cesti i treba mu otprilike šest metara manje da se zaustavi od, primjerice, Michelinova ili Yokohamina proizvoda s najgorim putem zaustavljanja.

OČAJNA VOŽNJA NA MOKROM

Najgore ocijenjena guma u dimenziji 215/55 R16 H je Yokohamin Geolandar SUV koji uopće nije prošao test zbog očajnog rezultata na mokrom, pri čemu doslovno svi kriteriji na toj podlozi dobivaju neprolaznu ocjenu. Tako će se, primjerice, na mokroj cesti automobil na Yokohaminu proizvodu, ovisno o podlozi, zaustaviti između deset i 17 metara kasnije od najbolje gume u ovom segmentu. Michelin i Yokohama odlikuju se najvećom trajnošću i na njima će se napraviti najveći broj kilometara, no zato je danak i ovdje plaćen lošim performansama na mokrom.