Ekonomija
ADDIKO BANKA: U PROCESU RESTRUKTURIRANJA PREOKRENULI TRENDOVE

Jednostavnom komunikacijom nastojimo što više privući i građanstvo i gospodarstvo
Objavljeno 21. ožujka, 2017.

Poslovanje sa stanovništvom te malo i srednje poduzetništvo u fokusu su poslovanja Addiko banke. Nakon procesa restrukturiranja i reorganizacije, tijekom kojih su, ne skrivaju to, bili prisiljeni više se baviti sobom nego klijentima, od prošle godine ponovno su vrlo aktivni u bankarsko-financijskoj utakmici u Hrvatskoj.

Kakvo je stanje u Slavoniji i Osijeku, dijelom i zbog njihova nasljeđa Slavonske banke, razgovarali smo s Marijom Jurićem, direktorom Regije za poslovne subjekte, te Martinom Župan, direktoricom Regije za poslovanje s građanstvom.

Prema nekim izvorima Addiko je na ovom području ostao bez (kvalitetnih) klijenata iz gospodarskog miljea pa se posve okrećete poslovanju s pučanstvom. Nekada je Slavonska banka bila temeljna banka gospodarstva ovog kraja.

- Strategija banke jest poslovanje sa stanovništvom te malim i srednjim poduzetništvom, što kod nas podrazumijeva mala obiteljska gospodarstva i obrtnike te tvrtke čija je razina godišnjih prihoda do 40 milijuna eura. Tako smo definitivno uključeni u lokalno gospodarstvo i aktivno ga podupiremo. Dapače, početkom 2016. fokus je ponovno stavljen na klijente – kako i treba biti. I to se odmah vidjelo po rezultatima i pozitivnim pomacima u poslovanju te smo u 2016. godini u sektoru gospodarstva plasirali 440 milijuna kuna novih kredita - to je solidan iznos potpore, što za investicijska ulaganja što za obrtna sredstva, no ono što je bitno naglasiti jest trend - to je dvostruko više nego u 2015. godini. I u prva dva mjeseca u ovoj godini to je 178 posto više nego u prva dva mjeseca prošle godine. Dakle, preokrenuli smo trendove kojih smo bili svjesni i koji su bili naša realnost u trenucima restrukturiranja banke. Regija Slavonija i Baranja po veličini portfelja, broju klijenata i zaposlenih druga je po veličini u banci, a lokalno gospodarstvo i lokalni klijenti u stalnom su fokusu svih naših aktivnosti.

U Slavoniji smo pa ne možemo zaobići pitanje vašeg odnosa prema poljoprivredi?

- Jedan od stupova naše strategije je realna ekonomija. Po vokaciji ovih slavonskih prostora profil firmi je uglavnom poljoprivreda, proizvodnja hrane, prerađivačka industrija... i imamo velikih planova za taj dio. U prošloj godini radili smo redefiniranje segmentacije poslovnih subjekata, u kojemu smo dio firmi izdvojili u mikrosegment. U njemu se našao i dobar dio OPG-ova, koje smo spojili s Poslovanjem sa stanovništvom. Ono što je prije bilo problematično u tom segmentu jest to što smo u našem kreditnom procesu podjednako tretirali i te male poljoprivrednike i zahtjeve velikih klijenata. Dakle, i mi smo detektirali naše slabe točke u tom kreditnom procesu. Sada želimo imati optimalni krediti proces s odgovarajućim setom dokumentacije i dužinom procesa u skladu sa segmentom klijenta i veličinom zahtjeva za financiranje.

A odustajete li od velikih gospodarstvenika?

- Tijekom rekonstruiranja i redefiniranja strategije primarni fokus malo se pomaknuo s velikih sustava, ali oni su i dalje bitan dio našeg poslovanja i ne namjeravamo ga se odreći. Štoviše, planiramo unaprijediti suradnju. Najveći dio velikih korporativnih klijenata smo zadržali, a s nekima i poboljšali suradnju. U posljednjem kvartalu i početkom ove godine bilježimo nove akvizicije i iznose sredstava koja smo plasirali kod, kako vi to kažete, velikih.

Hoće li i dalje rasti trend kreditiranja gospodarstva?

- Iako smo trenutno u razdoblju rekordno niskih kamata, a likvidnost je dobra, još uvijek je na tržištu ograničen broj odličnih kompanija i dobrih projekata, pri čemu je pojačana upravo atraktivnost malih i srednjih poduzeća. Činjenica jest da bi svi željeli vidjeti više kreditiranja, mi kao banka prvi, ali jače kreditiranje je izravno i neizbježno povezano s troškovima financiranja, rejtingom i rizičnošću zemlje i na tom se planu cjelokupna “krvna slika” mora još malo popraviti. Iz naše perspektive, zadatak banke je poboljšati razinu usluge koja se nudi klijentima, prije svega skraćivanjem kreditnog procesa. U optimizaciju kreditnog procesa krenuli smo u četvrtom kvartalu 2015. godine i prvi rezultati već su vidljivi. Određenom segmentu klijenata ponudili smo usmjereniju paletu proizvoda, bitno skratili vrijeme obrade i iznijeli im odluku o financiranju u vrlo kratkom roku. Raduje nas što smo, uz postojeće klijente, dobili vrlo pozitivan feedback i od novih klijenata.

Kakvi su trendovi u segmentu poslovanja s građanstvom?

- Kada govorimo o ovoj i prošloj godini, definitivno bilježimo porast i u segmentu stanovništva, dakle i u broju tekućih računa i plasmana, kao i u štednji. Sportskim rječnikom rekla bih kako smo, s novim procesima koje smo razvili, ponovno u igri i imamo dobru povratnu informaciju od klijenata. Pri tome smo ostvarili i akvizicije klijenata drugih banaka, a prije dvije godine proces je bio obrnut. Sada smo mi ti koji svojim proizvodima, bržim procesima i kvalitetnijom uslugom uspijevamo dobiti klijente, koji nas ponovno prepoznaju kao banku partnera. Koncentrirali smo se na pružanje ključnih proizvoda, uz znatno skraćivanje vremena potrebnog za plasman proizvoda na tržište, kao i vremena potrebnog za odobrenje. To je dovelo do željenih rezultata u obliku većih volumena, rasta novih kredita od 91 posto, pri čemu su plasmani svaki mjesec u 2016. nadmašivali rezultate za odgovarajuće mjesece u 2015. godini, a to prati i 200-postotni rast štednje.

Ipak, u javnosti, posebice u Osijeku, percepcija je da smanjujete broj poslovnica i reducirate njihovo radno vrijeme.

- Što se tiče poslovnica, na nivou cijele Hrvatske rađeno je revidiranje njihova broja, odnosno aktivnosti koje se odvijaju u njima, a samim time i profitabilnosti, jer moramo biti odgovorni prema vlasnicima i klijentima, koji nam u konačnici svoja sredstva predaju radi profitabilnosti. No od ukupnog broja poslovnica koje imamo u ovoj regiji, u posljednje dvije godine jedina koju smo zatvorili je poslovnica u Višnjevcu, koju smo spojili s poslovnicom u Retfali, tako da sada imamo 21 poslovnicu. Spajanje pojedinih poslovnica poslovno je uvjetovano, a vjerujte kako odluke o zatvaranjima nekih poslovnica nisu olako donesene, nego se radilo o objektivnoj poslovnoj odluci, na temelju dužeg praćenja aktivnosti klijenata u samoj poslovnici i tako da oni ne budu zakinuti. U ovom slučaju klijentima je na raspolaganju poslovnica u Retfali, koja je točno na tramvajskoj liniji. U toj poslovnici radimo cijeli dan, radimo i subotom, ondje imamo i više djelatnika. Sve to se ne bi trebalo bitno odraziti na kvalitetu usluge koju pružamo klijentima koji gravitiraju tom dijelu grada. Što se tiče ostalih poslovnica, u posljednje dvije godine nismo mijenjali ni njihovo radno vrijeme. U samom centru Osijeka imamo dvije poslovnice, ona okrenuta prema Trgu slobode radi jednu smjenu, no zato poslovnica u Kapucinskoj, fizički udaljena samo 50 metara, radi cijeli dan, a subotom do 12 sati. Svjesni smo da dio naših klijenata, pogotovo onih zrelije dobi, drži do dostupnosti poslovnica, ali velika većina njih danas želi imati banku odmah pokraj sebe i stalno dostupnu - 24 sata u danu, sedam dana u tjednu, a takva usluga moguća je samo na digitalnim kanalima. Mi se trudimo pronaći ravnotežu između fizičkog postojanja poslovnice i bankomata dostupnošću usluge internetskog i mobilnog bankarstva.

Što ćemo s famoznim Zakonom o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma, odnosno provjerom podataka vaših klijenata? To je izazvalo dosta negodovanja jer zahtijevate da u banku klijent dođe osobno bez obzira na svoju dob i zdravstveno stanje.

- Po zakonu i mi smo, kao i svaka druga banka, u obvezi to obaviti. Ako neka osoba ne može fizički doći u banku, javni bilježnik može obaviti identifikaciju, odnosno dati potrebna ovlaštenja drugim osobama, koje onda dolaze u banku. Svjesni situacije, s naše strane se, a unutar okvira zakona, trudimo koliko je moguće klijentima izići u susret.

Dakle, da budemo jasni, u slučaju bolesnika i teže pokretnih klijenata njihovi se opunomoćenici trebaju obratiti javnim bilježnicima?

- Prema našim procedurama, a da bi naši djelatnici mogli obaviti sve ispravno, u takvim slučajevima na teren može izići jedino javni bilježnik, on je jedini mjerodavan.

Kako nastojite pridobiti nove klijente?

- Banka, naravno, njeguje odnos s postojećim klijentima, ali imamo i nove akvizicijske proizvode za nove klijente. U kreditima smo napravili velik iskorak, primjerice, možete samo s osobnom iskaznicom dobiti kredit, bez dodatne papirologije, bez posebnih jamstava i bez javnog bilježnika. Proces je toliko pojednostavljen da u roku od nekoliko desetaka minuta klijent može odmah znati može li dobit kredit. To su tzv. Blic kredit i Restart kredit, koji su klijenti, posebice ovdje u Slavoniji, dobro prihvatili. To je ono što želimo s novim Addiko brendom - želimo biti jednostavni i jasni, jednostavno komunicirati te imati nekoliko proizvoda, ali da smo u njima vrhunski. Rezultat - u ovoj godini više od 40 posto novih klijenata došlo je preko takvih kredita. Bitan dio naše strategije je i novi brend – Addiko. Cilj rebrendinga bio je stvoriti vjerodostojan, relevantan i drukčiji novi brend koji utjelovljuje bankine korporativne i poslovne vrijednosti. Pritom novi brand ne znači da smo zaboravili povijest nekadašnje Slavonske banke, nego da nastavljamo graditi na njezinim dobrim karakteristikama.

Dario KUŠTRO
PITANJE ZAPUŠTENE IMOVINE

Dosta je imovine na području Osijeka koja je pod hipotekom vaše banke – odnosno sada Hete; no, budući da je ona dio javnih površina koje zjape prazne, neiskorištene, zapuštene, dovode se u negativni kontekst s vama.

- Hvala vam na tome pitanju, jer to je nešto što, nažalost, dio naših sugrađana i dalje ne razlikuje. Kako je banka dobila novog vlasnika sredinom 2015. godine, tako je i dio nekadašnjih plasmana okrupljen i također je dobio novog vlasnika - Hetu, pri čemu banka i Heta nemaju više nikakvih dodirnih točaka i radi se o dva potpuno odvojena pravna i poslovna subjekta, a samim time banka nema nikakve mogućnosti odlučivanja ili utjecaja na načine upravljanja imovinom druge tvrtke. No vjerujemo kako sve uključene strane svakodnevno rade na rješavanju nekih otvorenih pitanja i kako će se ona na obostrano zadovoljstvo riješiti.

Možda ste propustili...

POLJSKA PRIPREMA POLA MILIJARDE EURA

Kompenzacija za niže cijene žitarica

POKRENUTI STVARNU AKCIJU U BORBI PROTIV KLIMATSKE KRIZE

Zagađenje plastikom nalazi se svagdje oko nas

DODIJELJENA ZLATNA KOŠARICA 2024. ZA NAJBOLJA OSTVARENJA

Podravka najbolji proizvođač

Najčitanije iz rubrike