Objavljeno 13. ožujka, 2017.
U 7. i 13. broju Sveučilišnog glasnika detaljno smo pisali o više različitih ljestvica koje rangiraju sveučilišta u svijetu prema različitim kriterijima, a posebno o ljestvici Webometrics (http://www.webometrics.info/). Tu ljestvicu, koja obuhvaća oko 25.000 institucija visokog obrazovanja diljem svijeta, izrađuje The Cybermetrics Lab (Spanish National Research Council, CSIC), a njezina je posebnost u tome što pokazuje utjecaj nekog sveučilišta na webu, odnosno mreži.
Stavljajući naglasak na internetske mrežne resurse nekog sveučilišta, ta rang-ljestvica odgovara izazovima današnjeg vremena u informacijskom, rekli bismo, i internetskom, dobu te promovira otvoreni pristup svim obrazovnim i znanstvenim informacijama. Na taj način ona prati trendove u transformaciji obrazovanja uz potporu informacijsko-komunikacijske tehnologije. Rezultati rangiranja na Webometricsu objavljuju se dva puta godišnje: u siječnju i srpnju, a posljednje izdanje, za siječanj 2017., objavljeno je 31. siječnja 2017. Rezultati su za Sveučilište u Osijeku dobri: naime, od prethodnog izvješća, u srpnju 2016., Sveučilište u Osijeku na svjetskoj ljestvici popelo se za 461 mjesto. Osim našeg sveučilišta na svjetskoj ljestvici značajno se popelo i Sveučilište u Splitu (za 679 mjesta), a Sveučilište u Zagrebu i Sveučilište u Rijeci zabilježili su pad na ljestvici, čime su nastavili negativni trend u posljednja tri razdoblja praćenja.
Metodologija Webometricsa
Na poziciju nekog sveučilišta na Webometrics ljestvici 50 % utjecaja ima faktor vidljivosti, tj. utjecaja (Impact). To su vanjske poveznice koje web-domena visokoškolske ustanove prima od treće strane. Visok utjecaj, od 30 %, ima izvrsnost (Excellence), koja se definira brojem radova ustanove koji su među 10 % najcitiranijih u nekom polju prema podacima Scimago instituta. Po 10% utjecaja ima prisutnost (Presence) - ukupan broj web-stranica koje čine web-domenu sveučilišta, uključujući i poddomene i direktorije, bez pdf dokumenata - te otvorenost (Openness), odnosno broj i dostupnost pdf dokumenata objavljenih na web-stranici ustanove.
Rezultati hrvatskih sveučilišta
Kao što se može vidjeti iz priložene tablice, trebalo bi poduzeti dodatne aktivnosti kako bi se pozicija Sveučilišta u Osijeku popravila. Bitno je primijetiti da domene dvaju velikih fakulteta (Filozofski fakultet Sveučilišta u Osijeku i Poljoprivredni fakultet u Osijeku) nisu bile pridružene domeni Sveučilišta u Osijeku. Zbog toga se na rang-ljestvici te dvije sastavnice pojavljuju posebno, a rezultat svega je da je pozicija Sveučilišta u Osijeku bitno slabija. U međuvremenu ti su tehnički nedostatci korigirani pa u sljedećem izvješću, početkom srpnja 2017., očekujemo znatno bolji rezultat.
Nakon što su se, u jesen 2016., na Sveučilištu u Osijeku poduzele mjere za poticanje objavljivanja nastavnih materijala na web-stranicama ustanove, otvaranje podstranica i Google profila svih nastavnika, u ovom je izvješću vidljivo da se rang otvorenosti popeo za 1798 mjesta na svjetskoj ljestvici, što je značajan uspjeh. Blagi rast ranga zapažen je i kod faktora prisutnosti i izvrsnosti (za 18 odnosno 13 mjesta). Međutim, veliki pad na ljestvici Sveučilište u Osijeku bilježi kod faktora utjecaja, tj. vidljivosti (Impact Rank), i to za 879 mjesta na svjetskoj ljestvici. Svakako bi se trebale razmotriti mjere za poboljšanje tog faktora kako bi i taj, najutjecajniji, faktor pokazao u sljedećem izvješću pozitivan trend.
(Višnja Sak Bosnar, Rudolf Scitovski)
Google Scholar citati
Od prošle, 2016. godine Webometrics također sustavno prati citiranje prema Google Scholar bazi. Do sada je ovim istraživanjem u Webometricsu obuhvaćeno više od 5000 sveučilišta širom svijeta, među kojima i hrvatska sveučilišta. U međuvremenu, poduzimaju se odgovarajući koraci kako bi pozicija Sveučilišta u Osijeku i na ovoj ljestvici bila što primjerenija.