Autoglas
AUDI PRIČA O USPJEHU

Osam milijuna auta s quattro pogonom
Objavljeno 7. ožujka, 2017.

Audi slavi posebni datum koji odgovara ovom godišnjem dobu: s proizvodne linije u novoj tvornici u gradu San José Chiapa stigao je osammilijunti Audi s quattro pogonom – tehnologijom koja osigurava značajan doprinos sigurnosti i užitku u vožnji, čak i na snijegu i ledu! Automobil kojim se ostvarila ova brojka je model Audi Q5 2.0 TFSI quattro u Garnet crvenoj boji.

Quattro tehnologija svoj debi doživjela je 1980. i danas je dostupna u više od 100 izvedbi modela. Ovaj quattro pogon na sve kotače dio je standardne opreme u modelima Audi Q7, Audi A4 allroad quattro, Audi A6 allroad quattro, Audi A8 i Audi R8 te svim S i RS modelima, a kao opcija dostupan je u svim drugim modelima ove marke. U 2015. godini 44 posto svih Audi kupaca u cijelom svijetu odabralo je modele opremljene quattro pogonom. Audi Q5 dopunio je ovaj popis s približno 262.000 komada. Quattro modeli imaju posebno dobru prodaju na tržištima SAD-a, Kanade, Rusije i Bliskog istoka. Prodaja quattro modela iznosila je u Njemačkoj 122.048 automobila.

Audi nudi quattro pogon u različitim izvedbama, prilagođenima svakom modelu. Elektronički kontrolirana hidraulična višeslojna spojka ugrađuje se u kompaktne modele s poprečno ugrađenim motorima na stražnju osovinu. Višeslojna spojka ugrađuje se u R8 sportske modele sa središnje ugrađenim motorom na prednju osovinu. Ovisno o situaciji u vožnji, ovi aktivni sustavi promjenjivo raspodjeljuju okretni moment na obje osovine.

Samoblokirajući središnji diferencijal, koji se koristi u mnogim Audijevim modelima s uzdužno ugrađenim prednjim motorom, predstavlja čisto mehanički sustav s planetarnim zupčanicima. Sustav raspodjeljuje okretni moment na prednje i stražnje kotače u omjeru 40:60. U kombinaciji s određenim top motorima dostupan je i sportski diferencijal na stražnjoj osovini. Aktivno raspodjeljuje okretni moment između stražnjih kotača uz pomoć dvije nasuprotne jedinice, od kojih svaka koristi elektrohidrauličnu višeslojnu spojku. U ekstremnim slučajevima gotovo sav okretni moment šalje se na jedan kotač – sustav zapravo gura automobil u zavoj, uklanjajući bilo kakvu pojavu podupravljanja.

Posljednja faza razvoja iz Audija je quattro pogon s ultratehnologijom. Na sličan način projektiran je za modele s uzdužno postavljenim motorom u kojima aktivno kontrolirana višeslojna spojka na kraju prijenosa promjenjivo distribuira okretni moment između pogonskih osovina, u slučaju pogona na sve kotače. Spojni element u diferencijalu stražnje osovine može dodatno otvoriti vezu sa stražnjim kotačima. Obje spojke odvajaju se u uvjetima vožnje kada pogon na sve kotače ne pruža nikakvu korist, zbog čega se ne aktiviraju dijelovi stražnjeg pogona odgovorni za veći otpor kretanju. Kontrolna jedinica sustava koristi niz podataka kako bi kreirala model statusa vozila s predviđanjem ponašanja od pola sekunde unaprijed. Ako, na primjer, sustav detektira da će unutrašnji kotač proklizati, unaprijed se prebacuje na pogon na sve kotače. Rezultat toga je da je pogon na sve kotače uvijek spreman kada je to potrebno. Ovaj novi koncept značajno povećava učinkovitost bez ugrožavanja držanja podloge i dinamike vožnje.

Pripremio: Milan BUGARIĆ
USPJEH U MOTOSPORTU

Audi je također proslavio mnoge uspjehe s quattro tehnologijom i u motosportu. Popis do sada uključuje naslove Svjetskog reli prvenstva, šest pobjeda u usponima na Pikes Peak u Sjedinjenim Državama, naslov u TransAm seriji u SAD-u, dva DTM naslova, 11 nacionalnih Super Touring prvenstava i Touring Car svjetski kup. Posljednja pobjeda za quattro tehnologiju: Mattias Ekström i njegov privatni rallycross time EKS osvojio je krajem studenoga Svjetsko prvenstvo u poretku vozača i ekipa s modelom Audi S1 EKS RX quattro u FIA World Rallycross prvenstvu.

PREMIJERA PRIJE 37 GODINA

Audi je s quattro pogonom napravio prekretnicu u automobilskoj povijesti – 1980. godine ni jedan drugi proizvođač nije nudio brzo djelujući i lagani pogon na sve kotače za produkcijske modele velikih serija. Ova tehnologija svoju je premijeru doživjela 1980. u modelu Ur-quattro na Ženevskom sajmu automobila. Audi je 1986. zamijenio prvu generaciju ručno blokiranog središnjeg diferencijala s Torsen diferencijalom koji je mogao promjenjivo distribuirati okretni moment. Planetarni pogon s asimetričnom i dinamičnom raspodjelom snage i momenta uslijedio je 2005. godine. Audi nastavlja razvijati samoblokirajući središnji diferencijal koji predstavlja referencu za dobro držanje podloge i dinamiku vožnje u kombinaciji s vrlo malom masom.