Objavljeno 16. veljače, 2017.
Vezani članci
SIROMAŠTVO ILI NEPRIJAVLJIVANJE?
Nekoliko proteklih godina rekordan rast turističkih posjeta i noćenja bilježi Zagreb. Brojke su impozantne. Zagreb je lani posjetilo ukupno 1,077 milijuna gostiju, koji su ostvarili 1,95 milijuna noćenja. U prosincu je upravo glavni grad bio vodeća destinacija u zemlji. Od 1. do 31. prosinca 2016. Zagreb je posjetilo približno 95 tisuća turista, što predstavlja rast od 34 posto, dok je broj noćenja (169.095) veći za čak 37 posto u odnosu na prosinac 2015.
Kada se pogledaju posjeti i noćenja u Osječko-baranjskoj županiji, brojke su neusporedivo skromnije. U 2016. tu je županiju posjetio 91.541 gost, a evidentirano je ukupno 194.488 noćenja, pri čemu tu nisu uključeni pokazatelji iz dijela lječilišta Bizovačkih toplica, a riječ je o 23.586 noćenja koja se ne evidentiraju kroz sustav e-visitor, jer se za njih ne naplaćuje pristojba. Više od polovine svih posjeta i noćenja evidentiranih u županiji otpada na Osijek.
Velika očekivanja
Turizam je jedna od djelatnosti od koje se mnogo očekuje na cijelom istoku Hrvatske. Već smo mnogo puta i pisali o tome. Osječko-baranjska županija najdalje je odmaknula u tom razvoju kontinentalnog turizma, premda je to još uvijek vrlo daleko od željene razine koja bi se odražavala kroz značajno povećanje dolazaka gostiju.
Što tu čine turističke zajednice kako OBŽ-a, tako i jedinica lokalne samouprave koje su ih osnovale i je li to dovoljno? Valja napomenuti kako se TZ-i (prema zakonu) osnivaju radi promicanja i unaprjeđenja turizma i gospodarskih interesa pravnih i fizičkih osoba koje pružaju ugostiteljske i druge turističke usluge, ili obavljaju drugu djelatnost neposredno povezanu s turizmom na način da upravljaju destinacijom. Direktor TZ Osječko-baranjske županije Antonio Sobol, kaže kako taj TZ, s obzirom na to da su mu izvorni godišnji prihodi od turističke članarine i boravišne pristojbe tek nešto veći od 600 tisuća kuna, ne bi mogao provesti sve aktivnosti bez organizacijske i financijske pomoći OBŽ-a.
- Organiziramo dane vina, turizma i cikloturizma jednom godišnje te večeri vina i umjetnosti dva puta godišnje. Podupiremo i brojne manifestacije koje se održavaju na području županije, a posebno je važna participacija u kandidaturi Pannonian Challengea na javni poziv HTZ-a za turističke inicijative na turistički nerazvijenim područjima, na kojem je osigurano milijun kuna za organizaciju ove manifestacije. Do ove godine kandidirali smo projekt Zračne luke i letova Osijek-London, za što je godišnje HTZ osiguravao 1,5 milijuna kuna. Ove godine u suradnji sa Zračnom lukom Osijek kandidirali smo Basel i promotivne aktivnosti u Švicarskoj i Francuskoj. TZ organizira brojne studijske posjete novinara i turoperatora. Posebno su važni studijski posjeti brodarskih agencija te nastup na sajmu kruzera u Hamburgu, što je rezultiralo pristankom 46 kruzera s približno pet tisuća putnika u prvoj godini funkcioniranja luke u Batini. Jedan smo od inicijatora domaćinstva Tour of Croatia, koji od 2016. kreće iz Osijeka, a s Vladimirom Miholjevićem uspostavili smo i dodatnu suradnju te je sa svojim timom prošle godine održao edukacije za pružatelje usluga u Bilju i Dalju. TZ u suradnji s OBŽ-om organizira tradicionalno nastupe naših proizvođača na manifestacijama poput Dani vina otoka Krka na Vrbniku i S klobasicom u EU, u Svetom Petru u Šumi, u Istri, ističe neke od aktivnosti Sobol.
Očekuje se ekspanzija
Na pitanje što bi bilo nužno da se razina turističke ponude poveća, Sobol naglašava kako su općenito turizmu Slavonije i Baranje potrebne investicije privatnog sektora.
- Blue Sun i Bizovačke toplice sjajan su primjer, jer sigurno da takav ulagač nije u Bizovac došao bez plana. Najava CroCarda i sustavnog usmjeravanja domaćih gostiju prema kontinentu, a svakako i u Slavoniju i Baranju, trebala bi ohrabriti nove i ojačati postojeće poduzetnike. Masterplan koji je trenutačno na javnoj raspravi predviđa ekspanziju turizma u idućih deset godina, a jasno je da turizmu trebaju investicije, a turistička potrošnja je najvažniji preduvjet da se te investicije i dogode - zaključuje Sobol.
U Turističkoj zajednici Grada Osijeka njezin direktor Saša Uranjek ističe kako TZ samostalno i u suradnji s drugima osmišljava, pomaže i organizira niz različitih manifestacija, od kojih su mnoge postale prepoznatljive i posjećene.
- Primjerice, to su Sajam antikviteta, Svjetski kup u gimnastici, Uskrsni sajam u Osijeku, Dani vina u Tvrđi, Osječko ljeto kulture, Osječke ljetne noći, Dani kedera na vodenici na Dravi, Pannonian Challenge, program Zaboravljena Tvrđa, Potraga za izgubljenim blagom, Festival Craft Beer u Sunčanoj ulici, Dani piva u Osijeku, projekt Zrinski – Sulejman u Tvrđi i Advent u Osijeku - ističe Uranjek.
Tu su i druge aktivnosti, poput promoviranja turističke destinacije na razini Osijeka samostalno i putem udruženog oglašavanja u suradnji s HTZ-om, prikupljanje i ažuriranje podataka o turističkoj ponudi, smještajnim i ugostiteljskim kapacitetima, izdavanja promotivnih materijala, itd. Na pitanje može li TZ činiti više, Uranjek kaže kako se sigurno može više te da to pokazuje primjer Zagreba “s čijim se TZ-om razvija sve bolja poslovna suradnja”.
Igor MIKULIĆ
Godišnji proračun 2,9 milijuna kuna
Turistička zajednica Grada Osijeka ima godišnji prihod od 2,9 milijuna kuna. Čine ga članarina, boravišne pristojbe i prihodi ostvareni nakon različitih natječaja na koje se TZ prijavljuje zbog sudjelovanja u udruženom oglašavanju. Najveći izvor prihoda u svakom je slučaju turistička članarina koju uplaćuju domaći gospodarstvenici. Odnos prihoda između članarine i boravišne pristojbe iznosi nepovoljnih 70 naprema 30 posto. Na Jadranu se TZ-i financiraju, s obzirom na velike smještajne kapacitete i velik broj turista uglavnom od boravišne pristojbe.
Osijek u paketu s Erdutom i Baranjom
“Prošle godine nastupili smo na enogastronomskom sajmu Gast u Splitu, turističkom sajmu Place 2 Go u Zagrebu, sajmu Hrvatski turistički proizvodi za Hrvatski turizam u Poreču, sajmu Biogradski stol, turističkom sajmu u Novom Sadu te promocijama Pannonian Challengea u Zagrebu, Splitu, Novom Sadu i Beogradu. U suradnji s putničkom agencijom Panturist kreirali smo niz tzv. osječkih paketa, koji su ponuđeni individualnim i grupnim posjetama, a u sebi sadrže nekoliko turističkih i ugostiteljskih sadržaja. Želimo kreirati turističke proizvode Osijek i Baranja, Osijek i Erdut, te s ostalim mjestima u okruženju, s obzirom na činjenicu da za dvodnevni ili trodnevni program tzv. City Break, urbana ponuda grada Osijeka u kombinaciji s ruralnim prostorom, prirodnim ljepotama i vinskim cestama čini sve atraktivniji turistički proizvod za brojne turiste čitave godine”, naglašava Uranjek.