Novosti
ŠTO RADE LOKALNE TURISTIČKE ZAJEDNICE?

Slavonski turizam vapi za privatnim investitorima
Objavljeno 16. veljače, 2017.

Vezani članci

SIROMAŠTVO ILI NEPRIJAVLJIVANJE?

Hrvatski turizam raste, ali domaći gost “izumire”

Nekoliko proteklih godina rekordan rast turističkih posjeta i noćenja bilježi Zagreb. Brojke su impozantne. Zagreb je lani posjetilo ukupno 1,077 milijuna gostiju, koji su ostvarili 1,95 milijuna noćenja. U prosincu je upravo glavni grad bio vodeća destinacija u zemlji. Od 1. do 31. prosinca 2016. Zagreb je posjetilo približno 95 tisuća turista, što predstavlja rast od 34 posto, dok je broj noćenja (169.095) veći za čak 37 posto u odnosu na prosinac 2015.

Kada se pogledaju posjeti i noćenja u Osječko-baranjskoj županiji, brojke su neusporedivo skromnije. U 2016. tu je županiju posjetio 91.541 gost, a evidentirano je ukupno 194.488 noćenja, pri čemu tu nisu uključeni pokazatelji iz dijela lječilišta Bizovačkih toplica, a riječ je o 23.586 noćenja koja se ne evidentiraju kroz sustav e-visitor, jer se za njih ne naplaćuje pristojba. Više od polovine svih posjeta i noćenja evidentiranih u županiji otpada na Osijek.

Velika očekivanja

Turizam je jedna od djelatnosti od koje se mnogo očekuje na cijelom istoku Hrvatske. Već smo mnogo puta i pisali o tome. Osječko-baranjska županija najdalje je odmaknula u tom razvoju kontinentalnog turizma, premda je to još uvijek vrlo daleko od željene razine koja bi se odražavala kroz značajno povećanje dolazaka gostiju.

Što tu čine turističke zajednice kako OBŽ-a, tako i jedinica lokalne samouprave koje su ih osnovale i je li to dovoljno? Valja napomenuti kako se TZ-i (prema zakonu) osnivaju radi promicanja i unaprjeđenja turizma i gospodarskih interesa pravnih i fizičkih osoba koje pružaju ugostiteljske i druge turističke usluge, ili obavljaju drugu djelatnost neposredno povezanu s turizmom na način da upravljaju destinacijom. Direktor TZ Osječko-baranjske županije Antonio Sobol, kaže kako taj TZ, s obzirom na to da su mu izvorni godišnji prihodi od turističke članarine i boravišne pristojbe tek nešto veći od 600 tisuća kuna, ne bi mogao provesti sve aktivnosti bez organizacijske i financijske pomoći OBŽ-a.

- Organiziramo dane vina, turizma i cikloturizma jednom godišnje te večeri vina i umjetnosti dva puta godišnje. Podupiremo i brojne manifestacije koje se održavaju na području županije, a posebno je važna participacija u kandidaturi Pannonian Challengea na javni poziv HTZ-a za turističke inicijative na turistički nerazvijenim područjima, na kojem je osigurano milijun kuna za organizaciju ove manifestacije. Do ove godine kandidirali smo projekt Zračne luke i letova Osijek-London, za što je godišnje HTZ osiguravao 1,5 milijuna kuna. Ove godine u suradnji sa Zračnom lukom Osijek kandidirali smo Basel i promotivne aktivnosti u Švicarskoj i Francuskoj. TZ organizira brojne studijske posjete novinara i turoperatora. Posebno su važni studijski posjeti brodarskih agencija te nastup na sajmu kruzera u Hamburgu, što je rezultiralo pristankom 46 kruzera s približno pet tisuća putnika u prvoj godini funkcioniranja luke u Batini. Jedan smo od inicijatora domaćinstva Tour of Croatia, koji od 2016. kreće iz Osijeka, a s Vladimirom Miholjevićem uspostavili smo i dodatnu suradnju te je sa svojim timom prošle godine održao edukacije za pružatelje usluga u Bilju i Dalju. TZ u suradnji s OBŽ-om organizira tradicionalno nastupe naših proizvođača na manifestacijama poput Dani vina otoka Krka na Vrbniku i S klobasicom u EU, u Svetom Petru u Šumi, u Istri, ističe neke od aktivnosti Sobol.

Očekuje se ekspanzija

Na pitanje što bi bilo nužno da se razina turističke ponude poveća, Sobol naglašava kako su općenito turizmu Slavonije i Baranje potrebne investicije privatnog sektora.

- Blue Sun i Bizovačke toplice sjajan su primjer, jer sigurno da takav ulagač nije u Bizovac došao bez plana. Najava CroCarda i sustavnog usmjeravanja domaćih gostiju prema kontinentu, a svakako i u Slavoniju i Baranju, trebala bi ohrabriti nove i ojačati postojeće poduzetnike. Masterplan koji je trenutačno na javnoj raspravi predviđa ekspanziju turizma u idućih deset godina, a jasno je da turizmu trebaju investicije, a turistička potrošnja je najvažniji preduvjet da se te investicije i dogode - zaključuje Sobol.

U Turističkoj zajednici Grada Osijeka njezin direktor Saša Uranjek ističe kako TZ samostalno i u suradnji s drugima osmišljava, pomaže i organizira niz različitih manifestacija, od kojih su mnoge postale prepoznatljive i posjećene.

- Primjerice, to su Sajam antikviteta, Svjetski kup u gimnastici, Uskrsni sajam u Osijeku, Dani vina u Tvrđi, Osječko ljeto kulture, Osječke ljetne noći, Dani kedera na vodenici na Dravi, Pannonian Challenge, program Zaboravljena Tvrđa, Potraga za izgubljenim blagom, Festival Craft Beer u Sunčanoj ulici, Dani piva u Osijeku, projekt Zrinski – Sulejman u Tvrđi i Advent u Osijeku - ističe Uranjek.

Tu su i druge aktivnosti, poput promoviranja turističke destinacije na razini Osijeka samostalno i putem udruženog oglašavanja u suradnji s HTZ-om, prikupljanje i ažuriranje podataka o turističkoj ponudi, smještajnim i ugostiteljskim kapacitetima, izdavanja promotivnih materijala, itd. Na pitanje može li TZ činiti više, Uranjek kaže kako se sigurno može više te da to pokazuje primjer Zagreba “s čijim se TZ-om razvija sve bolja poslovna suradnja”.

Igor MIKULIĆ
Godišnji proračun 2,9 milijuna kuna

Turistička zajednica Grada Osijeka ima godišnji prihod od 2,9 milijuna kuna. Čine ga članarina, boravišne pristojbe i prihodi ostvareni nakon različitih natječaja na koje se TZ prijavljuje zbog sudjelovanja u udruženom oglašavanju. Najveći izvor prihoda u svakom je slučaju turistička članarina koju uplaćuju domaći gospodarstvenici. Odnos prihoda između članarine i boravišne pristojbe iznosi nepovoljnih 70 naprema 30 posto. Na Jadranu se TZ-i financiraju, s obzirom na velike smještajne kapacitete i velik broj turista uglavnom od boravišne pristojbe.

Osijek u paketu s Erdutom i Baranjom

“Prošle godine nastupili smo na enogastronomskom sajmu Gast u Splitu, turističkom sajmu Place 2 Go u Zagrebu, sajmu Hrvatski turistički proizvodi za Hrvatski turizam u Poreču, sajmu Biogradski stol, turističkom sajmu u Novom Sadu te promocijama Pannonian Challengea u Zagrebu, Splitu, Novom Sadu i Beogradu. U suradnji s putničkom agencijom Panturist kreirali smo niz tzv. osječkih paketa, koji su ponuđeni individualnim i grupnim posjetama, a u sebi sadrže nekoliko turističkih i ugostiteljskih sadržaja. Želimo kreirati turističke proizvode Osijek i Baranja, Osijek i Erdut, te s ostalim mjestima u okruženju, s obzirom na činjenicu da za dvodnevni ili trodnevni program tzv. City Break, urbana ponuda grada Osijeka u kombinaciji s ruralnim prostorom, prirodnim ljepotama i vinskim cestama čini sve atraktivniji turistički proizvod za brojne turiste čitave godine”, naglašava Uranjek.