Objavljeno 14. veljače, 2017.
Brojke su bolje od lani, no za prave rezultate i utjecaj skuplje trošarine treba sačekati veljaču
Hrvati, prema svemu sudeći, imaju novca za nove automobile pa im je “olakšavanje novčanika” u siječnju baš dobro išlo. Brojke ne lažu, ovoga siječnja prodano je 400 automobila više (2833), u odnosu na siječanj lani (2427). Unatoč ovom optimizmu, u prvi plan dolazi podatak da su dvije registracijske pločice, “DA” - Daruvar i “PŽ” - Požega, jednostavno krahirale.
Ovi mali gradovi s toliko mnogo vozila od kojih neka nikada niti ne vide Požegu i Daruvar, pali su na dno poretka prodaje po regijama. Nije tajna, to su porezne oaze za korporacijska vozila koja uvijek u siječnju uzimaju odmor od novih registracija. To dovodi do paradoksa, primjerice ovoga je sijačnja u Požeško-slavonskoj županiji registrirano 35 automobila (18. mjesto u Hrvatskoj), a prošle je godine “PŽ” registraciju dobilo 3992 novih vozila, što je Požegu stavilo ispred splitske, riječke, istarske i osječke regije! Ne sumnjamo da će se korporacije “vratiti kući” pa već u veljači mala će Požega zabilježiti troznamenkasti broj novih registracija. Pad je zabilježila i Bjelovarsko-bilogorska županija (Daruvar), koja je s petog skliznula na 14. mjesto prodaje auta po regijama.
Pobjeda VW-a
Ukupno gledajući, Volkswagen je u siječnju pomeo konkurenciju u Hrvatskoj. Ključeve novih automobila preuzelo je 416 kupaca čime VW drži 14,7 posto tržišnog udjela. Drugo mjesto pripada još jednoj marki koja je u vlasništvu VW grupe, a riječ je o Škodi koja je u siječnju prodala 247 novih automobila. Obje marke polučile su bolje prodajne rezultate od siječnja lani.
Jedan od pobjednika siječnja je Hyundai koji je zasjeo na treće mjesto sa 173 prodana vozila (lani 122), četvrti je Renault sa 169 prodanih automobila, a peti Suzuki (161). Do desetog mjesta smjestili su se još Toyota (159), Peugeot (146), Opel (136), Ford (129) te BMW i Citroen sa po 118 prodanih automobila.
Po pitanju modela na tron je zasjeo Suzukijev prodajni hit - Vitara, sa 122 kupca. Volkswagen je igrao na sigurno pa njegovi modeli nisu “pucali” na vrh, ali ih je čak četiri u deset najprodavanijih. Najbolji rezultat polučio je VW Tiguan (119), VW Golf (104), VW Passat (87) i VW Polo (61). Dva modela među prvih deset ima i Škoda, Octavia (104) i Fabia (61). Hyundai svoj odličan skor može zahvaliti modelu Tucson koji je pronašao 80 novih vlasnika. Među prvih deset još su se našli Renault Clio (72) te Ford Fiesta (61).
Trošarine...
Iako su rezultati bolji od prošlogodišnjega siječnja, u usporedbi s prosincem, u siječnju je prodano 642 automobila manje. S druge strane prodano je više premium vozila. To bi mogao biti rezultat utjecaja povećanja trošarina. Kupci su zbog viših davanja od 1. siječnja ove godine požurili s nabavom takvih vozila i obavili je do Nove godine te platili manja davanja, a potom su registraciju obavili u siječnju, što se odrazilo na statistiku prodaje.
Prema izmjenama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, posebni porez od 1. siječnja 2017. godine utvrđuje se na temelju emisije ugljikova dioksida (CO2), prodajne cijene vozila, snage i obujma motora te razine emisije ispušnih plinova. Posebni porez za rabljena vozila plaća se, pak, u iznosu ostatka posebnog poreza utvrđenog prema postotku pada vrijednosti motornog vozila na tržištu u Hrvatskoj.
Analize pokazuju da je na temelju novog izračuna trošarina, koji se računa prema vrijednosti vozila, ali i prema ispuštanju CO2, većina automobila poskupjela. Jeftiniji modeli, posebice oni sa slabijim motorima starije generacije, koji ispuštaju veće količine CO2, poskupjeli su nekoliko tisuća kuna.
Milan BUGARIĆ
POSKUPLJENJA SU TU
Novi Renault Clio 1.2 (CO2 127 g/km) poskupio je, primjerice tisuću eura, dok je hrvatskim građanima jedan od najomiljenijih modela, Volkswagen Golf 1.6 TDI (CO2 98g/km), nakon novog izračuna trošarina skuplji oko 300 kuna. S druge strane, premium Mercedesu S 500 cijena nakon novog izračuna trošarina skočila je s 1.118.700 na 1.156.696 kuna. Bitno veća su poskupljenja skupih automobila. Dodatno se, naime, prema novim stopama, oporezuju sva luksuzna vozila. Vozila skuplja od, recimo, 600.000 kuna, oporezuju se stopom od 30 posto, umjesto dosadašnjih 14 posto.H