Ekonomija
U INOZEMSTVU SU PLAĆE BOLJE, A RADNICI CJENJENIJI

Nedostaju nam stotine profesionalnih vozača
Objavljeno 1. veljače, 2017.
Država u 2017. dopušta zapošljavanje 300 radnika u sektoru prijevoza sa stranim državljanstvom, što ni blizu nije dovoljno

U posljednjem tromjesečju 2015. godine ostvaren je godišnji rast broja ukupno prevezenih putnika, čime je počeo oporavak sektora i zaustavljen negativan trend koji je trajao čak 28 kvartala.

Značajan utjecaj na prekid tog negativnoga trenda ima činjenica da podatci za posljednje tromjesečje prošle godine uključuju i broj prevezenih izbjeglica i migranata. U prvom tromjesečju prošle godine (podatci također obuhvaćaju broj prevezenih izbjeglica/migranata) nastavlja se uzlazni trend, no već u drugom tromjesečju bilježi se godišnji pad. U trećem tromjesečju nastavlja se trend pada, odnosno ukupno je prevezeno dva posto manje putnika u odnosu na isto tromjesečje 2015. godine. To je rezultat smanjenja broja prevezenih putnika u cestovnom (-7,4 %) i željezničkom prijevozu (-1,1 %), dok je u pomorskom i obalnom (5,7 %) te zračnom prijevozu (13,3 %) zabilježen godišnji rast.

- Nakon pada u prvom, u drugom i trećem tromjesečju bilježi se godišnji porast ukupno transportirane robe, a konkretno u trećem tromjesečju je taj rast iznosio 3,5 posto. Spomenuti rast rezultat je povećanja u cestovnom (7,9 %), zračnom (0,7 %) i prijevozu na unutarnjim vodnim putovima (94,8 %). Na pozitivne trendove u drugom i trećem tromjesečju povoljno utječu i kretanja vanjskotrgovinske robne razmjene. Slijedom svega navedenog, u prvih se devet mjeseci prošle godine bilježi pad broja prevezenih putnika (-0,9 %) i povećanje količine transportirane robe (5,9 %) u odnosu na isto razdoblje 2015. godine, stoji u elektroničkom izdanju publikacije Gospodarska kretanja, koju izdaje Odjel za makroekonomske analize Hrvatske gospodarske komore.

Ono što u Hrvatskoj postaje sve veći problem, posebice kada je riječ o cestovnom prijevozu robe, ali sve više i putnika jest činjenica da sve više profesionalnih vozača napušta zemlju i posao pronalazi u nekoj od bogatih zemalja članica Europske unije. Višestruko veće plaće, puno bolji uvjeti rada i nimalo nebitno - puno novija, kvalitetnija i sigurnija vozila kojima se obavlja prijevoz dovoljan su razlog za davanje otkaza u hrvatskoj tvrtki i napuštanje države. Komora procjenjuje da je Hrvatska proteklih nekoliko godina izgubila oko 1000 profesionalnih vozača. Odluka (kvota) o utvrđivanju godišnje kvote dozvola za zapošljavanje stranaca za kalendarsku 2017. godinu kada je riječ o sektoru prometa dopušta dolazak i početak rada u našoj zemlji za 300 stranih vozača. Potpuno nedovoljno da bi se pokrio manjak radnika u Hrvatskoj.

Eduard SOUDIL
DOBAR POSAO U NJEMAČKOJ

Za sva kopnena prometna sredstva u Njemačkoj se traže vozači. Njemačka udruga autobusnih prijevoznika govori o trenutnom manjku od 2000 vozača. U sljedećim godinama taj bi broj mogao porasti na čak 10.000. Slična je situacija i s rastućim sektorom cestovnog teretnog prijevoza. Doduše, trenutno se za taj posao obučava oko 7000 mladih, no oni presporo ulaze na tržište rada da bi se pokrio manjak. Ne postoje točni podaci koliko diljem Njemačke trenutno nedostaje vozača teretnih vozila, ali samo na području Duisburga (gdje se nalazi najveća riječna luka u Europi i gdje je sjedište mnogih špediterskih kompanija) nedostaje 3000 vozača.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike