Objavljeno 19. siječnja, 2017.
Tomislav Torjanac illustrator je svjetskog glasa i čovjek koji svojim ilustracijama zapravo utjelovljuje novi život likovima iz romana, priča i bajki. Malo tko u svijetu može predstaviti ono što ruka ovog sjajnog Orahovčanina ima u sebi.
Ovaj put Torjanac je stvorio sjajne ilustracije za poznatu slikovnicu Grigora Viteza “Ogledalce”.
- Kao i slikovnica 'Kako živi Antuntun', slikovnica 'Ogledalce' nastala je na prijedlog Zorana Maljkovića, urednika u nakladničkoj kući Mozaik knjiga. Saslušavši Zoranov prijedlog, nemalo sam se iznenadio shvativši da je od mog ilustriranja Vitezova 'Antuntuna' prošlo sedam godina, odnosno da u međuvremenu nisam ilustrirao ni jedan drugi tekst ovog velikana dječje književnosti. Istina, ilustrirao sam neke druge klasike za djecu, na primjer 'Grgu Čvarka' Ratka Zvrka ili 'Skakače' Hansa Christiana Andersena, ali Vitez je nekom čudnom igrom slučaja nakon 'Antuntuna' ostao po strani. No, kao što to obično biva, Zoranov prijedlog došao je u pravo vrijeme i nedugo potom počeo sam raditi na 'Ogledalcu'. Ono što me najviše privuklo 'Ogledalcu' jest činjenica da je Grigor Vitez životinjama u priči dao psihološke odlike djece, koja pri susretu s nečim nepoznatim tomu pridaju njima najočitije i najjednostavnije značenje, 'neokaljano' životnim iskustvima iz svijeta odraslih. To je jedan od glavnih razloga za bezvremenost Vitezova teksta. Vizualno, veći dio slikovnice funkcionira kao niz prizora iz kazališne predstave – oblika umjetnosti koji je djeci poznat u vrlo ranoj dobi – s likovima koji jedan za drugim ulaze na 'pozornicu', odnosno proplanak s ogledalcem u travi i s drvećem u pozadini. Sve ilustracije naslikao sam svojom već uobičajenom kombiniranom tehnikom uljenih boja na drvenim podlogama i digitalnog medija, koji mi služi da ubrzam spor i složen proces slikanja u ulju. Osim što sam slikovnicu ilustrirao, grafički sam je i oblikovao. Tako se na naslovnici nalazi reflektirajuća folija, koja 'glumi' ogledalce, u kojemu čitatelji mogu uistinu vidjeti svoj odraz. Osim očite aluzije na naslov, tim sam efektom nastojao dodatno potaknuti djecu da i ona postanu dio priče.
Osim “Ogledalca” izišle su i slikovnice “Brojamica” i “Žabeceda”. Recite nam nešto o tome.
- 'Žabeceda' i 'Brojamica' ponešto se razlikuju od ostalih slikovnica koje sam ilustrirao, ponajprije u smislu da su didaktičkog karaktera: 'Žabeceda' je namijenjena učenju slova, a 'Brojamica' brojeva. Međutim, autorica teksta Mihaela Velina i ja nismo se odlučili za strogo didaktički pristup jer prema našim iskustvima didaktičke slikovnice u većini slučajeva nisu pretjerano zabavne. Zato smo u obje slikovnice nastojali da rezultat bude poučan, zabavan i lako pamtljiv – u stihu. Tako je u 'Žabecedi' glavni junak luckasti žabac, dok 'Brojamica' prati avanture svojeglave mica-mace (točnije mačka). Od ostalih stvari vrijednih spomena, ilustrirao sam i grafički oblikovao glazbeni CD i LP 'Societea for Two' skupine Ha Det Bra te, nakon rada na albumu 'Mamut', nastavio suradnju s Damirom Urbanom. Ovaj put smo Damir, njegova supruga Milica i ja zajednički dizajnirali dvostruki CD Urbana & 4 Live 2015. Ove godine svoju je premijeru doživjela sjajna predstava za djecu Grga Čvarak Scene 'Gorica', u režiji Ivane Čoh Šverko. Vizuali u predstavi utemeljeni su na mojim ilustracijama iz istoimene slikovnice objavljene 2011. godine. Predstava je zamišljena kao putujuća i zasad nailazi na izvrstan odjek. Trenutačno radim na ilustriranom izdanju Voltaireova Candidea za slovensku Mladinsku knjigu, a nedavno sam započeo suradnju s jednim piscem iz Chicaga, koji mi je među omiljenim autorima novije generacije. To je suradnja koja me silno veseli i još uvijek djeluje prilično nestvarno, tako da barem neko vrijeme neću reći više od toga.
Imao si izložbu nedavno u Vrbovcu, planiraš li još koju, možda u svojoj Orahovici?
- Osim u galerijama, moje se ilustracije dosta često mogu vidjeti izložene u knjižnicama, kazalištima, predvorjima i sličnim prostorima. Nažalost, zbog drugih obveza ili rokova ne mogu biti na svakom otvorenju, ali mislim da je najvažnije da su ondje radovi, koji dovoljno govore sami za sebe. Tako bi bar trebalo biti, bez obzira na to o kojem obliku umjetnosti je riječ. Moja posljednja izložba bila je u Pučkom otvorenom učilištu Vrbovec, koje se uistinu potrudilo oko organiziranja izložbe, naročito njezina otvorenja, na kojemu su djeca izvela plesni nastup i recital 'Žabecede'. Drago mi je da sam bio u mogućnosti vidjeti i čuti to uživo. Naravno, vrlo bih rado izlagao u Orahovici. Bilo je nekoliko pokušaja da se to dogodi, ali nažalost nije: ili su radovi već bili rezervirani za neke druge prostore, ili mi raspored i rokovi nisu dopuštali da se posvetim izlaganju. Na primjer, već se godinama pitam postoji li uopće neradno ljeto – to je druga strana novčića kad se bavite samostalnom umjetničkom djelatnošću.
Vladimir GRGURIĆ
Veliki uspjeh “Ogledalca”
Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu raspisala je krajem prošle godine natječaj pod nazivom “Hrvatska lijepa knjiga”, u cilju odabira najljepše oblikovanih hrvatskih knjiga za međunarodni natječaj “Best Book Design from all over the World”, koji će se održati za vrijeme trajanja Sajma knjiga u Leipzigu te za izložbu Book Art International, koja se održava u sklopu Međunarodnoga sajma knjiga u Frankfurtu. Na natječaj je pristiglo rekordnih 135 naslova, a ocjenjivački sud, u čijem su sastavu bili akademik Josip Bratulić, akademik Tonko Maroević, akademski grafičar Luka Gusić, akademski slikar-grafičar Danijel Srdarev te viša kustosica Maja Karić, izabrao je 18 knjiga, među kojima je i “Ogledalce” Grigora Viteza s ilustracijama Tomislava Torjanca. Odabrane knjige nakon sajmova u Leipzigu i Frankfurtu postaju dio fonda German Musem of Books and Writing, koji je dio Njemačke nacionalne knjižnice (Die Deutsche Bibliothek).