Novosti
SIGURNOST NA CESTAMA

Zakon stroži za mlađe i alkoholizirane vozače
Objavljeno 1. siječnja, 2017.
Do ukidanja vozačke dolazilo bi ako vozač skupi 12 negativnih prekršajnih bodova

Ministarstvo unutarnjih poslova uputilo je na savjetovanje s javnošću Nacrt prijedloga Zakona o sigurnosti prometa na cestama kojim se, između ostaloga, propisuje procedura ukidanja vozačke dozvole bez mogućnosti ponovnog polaganja zbog negativnih bodova.

Važeći sustav negativnih bodova i dosad je omogućavao izricanje zabrane upravljanja vozilima na devet ili 12 mjeseci nakon prikupljenih devet negativnih bodova. Pod određenim pretpostavkama, moguće je i izricanje mjere poništenja vozačke dozvole, no važeće rješenje, pojašnjava predlagač, u praksi ne funkcionira pa jednostavnijim postupkom za ukidanje vozačke dozvole namjeravaju “na učinkovitiji način iskoristiti institut pravnih posljedica osude”. Prema predloženim izmjenama do ukidanja vozačke dozvole ubuduće bi dolazilo ako vozač skupi 12 negativnih prekršajnih bodova, odnosno devet bodova za mlade vozače.

MUP predlaže i uvođenje izvanrednog liječničkog pregleda za vozače koji su tri puta u tri godine kažnjeni zbog bilo koje količine alkohola u krvi. Dosad su se na takve preglede, o kojima je ovisilo produljenje dozvole, slali vozači uhvaćeni s više od 1,5 promila. No, prema novom prijedlogu pregled bi morali obaviti vozači i instruktori vožnje koji su najmanje tri puta u tri godine pravomoćno kažnjeni zbog vožnje pod utjecajem alkohola, jer se "za njih može opravdano posumnjati da imaju problem s alkoholom", navedeno je u prijedlogu novog zakona. Nacrtom se predviđa i podvrgavanje zdravstvenom pregledu svih vozača starijih od 65 godina “zbog zdravstvenih promjena koje se mogu pojaviti u toj dobi i koje mogu utjecati na sposobnost upravljanja vozilima”.

Zakonom se želi redefinirati i pojam “mladi vozač”, pod kojeg bi potpadali svi vozači do navršene 24. godine života i svi vozači u prve dvije godine od stjecanja vozačke dozvole. Mladi vozači ne bi imali nikakva posebna ograničenja kao do sada, već bi se na njih primjenjivala opća pravila koja vrijede i za sve ostale vozače.

Kozmetičke promjene

“S obzirom na činjenicu da mladi vozači i vozači s nedovoljno vozačkog iskustva uzrokuju nerazmjerno veći broj prometnih nesreća u odnosu na sve ostale vozače, namjera je posebnim pravnim režimom, kojim bi granica za ukidanje (suspenziju) vozačke dozvole zbog prikupljenih negativnih prekršajnih bodova bila nešto niža (9 bodova) od granice koja vrijedi za sve ostale vozače (12 bodova), utjecati na ponašanje te skupine vozača. Ovo stoga što se u toj najosjetljivijoj fazi vozačkog staža, odnosno za vrijeme stjecanja prvih vozačkih iskustava u prve dvije godine nakon stjecanja vozačke dozvole, očekuje da vozači... u većoj mjeri poštuju prometne propise odnosno može im se tolerirati manje transgresija u odnosu na vozače koji već imaju višegodišnje iskustvo...”, stoji u nacrtu. Novim bi se zakonom, među ostalim, ukinula obveza tehničkog pregleda prilikom prve registracije, a predviđeno je i liberaliziranje otvaranja i poslovanje autoškola radi poštovanja europskih pravila o tržišnom natjecanju.

- Riječ je o kozmetičkim promjenama, ništa se bitno ne mijenja, a u startu vidimo da one uključuju i nekoliko nedopustivih stavova - ocijenio je ove prijedloge prometni stručnjak Željko Marušić. Prema njegovim riječima, između ostaloga, otvara se teza da jedna skupina vozača, ona mlađa, u manjem opsegu poštuje propise, a druga u većem. I ideja o različitim mjerilima - stupnjevanju kako bi različite kategorije vozača trebale poštovati zakon, kaže, potpuno je kriva.

- Dakle, svi moraju uvijek poštovati iste propise. Teza da mladi vozači u manjem opsegu poštuju propise znači da ostali vozači to čine u većem opsegu, ali da i oni ne poštuju propise u cijelosti. A sustav se mora zasnivati na 100-postotnom poštovanju propisa. Druga je stvar da za mlade vozače trebaju biti posebna ograničenja i treće, kada se uvedu posebna ograničenja, broj bodova mora biti isti. Ne može se diskriminirati mlade vozače na način da im se ukida vozačka dozvola nakon devet bodova, a za sve ostale je ta granica 12 bodova. Mladi vozači imaju ograničenje brzine u odnosu na stare, što znači da vozeći istom brzinom oni rade veći prekršaj. I to je dovoljno, a nikako se ne smije uvoditi tu površnu, demagošku, nestručnu i diskriminirajuću mjeru da se mladim vozačima dozvoljava manji broj negativnih bodova - kaže Marušić.

Populističke odredbe

On procjenjuje da su te odredbe populističke, a osobno se zauzima za vraćanje ograničenje snage vozila na 70 kilovata, jer mladi vozači, kaže, imaju drukčiji karakter, način ponašanja zbog kojeg “luduju” za volanom.

- Granica od 80 kilovata je neprirodna i bila je uvedena zbog nekih drugih razloga. Problem sa stranim vozačima, pak, mogli bismo riješiti na način da im priznajemo propise koji vrijede u zemljama gdje su dobili dozvolu. Loše je i što se ne uvodi ono što stalno zagovaram, a to je mjera poništenja vozačke dozvole. To bi značilo da s trećim oduzimanjem dozvole automatski ide i njezino poništenje, i to ne samo za akloholiziranost. Mjera za koju se doista vidi da ju je predložio netko tko nije iz struke je ovo da, ako instruktor vožnje u tri godine ima tri pravomoćne kazne, mora ići na izvanredni liječnički pregled. Ako kažete da to vrijedi za instruktora, to je skandal. Pa valjda instruktor već za prvo alkoholiziranje treba dobiti vremensko oduzimanje licence, na šest mjeseci ili godinu dana, a za drugo, bilo kada se dogodilo, biti kažnjen trajnim oduzimanjem licence - ističe Marušić.

Igor BOŠNJAK
ČEMU TOLERANCIJA NA BRZINU?

Marušić spornim smatra i što u članku 54 Zakona piše da se izvan grada deset posto brža vožnja od ograničenja ne kažnjava. Kada na to dodate deset posto tolerancije, kaže, proizlazi da tamo gdje je ograničenje brzine na 90 kilometara na sat, vi zapravo možete voziti čak 111 kilometara na sat. “A kilometarsat će vam pokazivati oko 115 kilometara na sat, što je prebrzo za naše uvjete. Čemu onda piše tih 90 kao ograničenje. Tu bi toleranciju trebalo spustiti s deset na tri posto, to prije što je u, primjerice, Njemačkoj, i nema. To je još jedan u nizu apsurda i mogu reći da sam tim nacrtom razočaran. To više što su to stavili sada, za Božić, da prođe 'ispod radara' javnosti”, smatra Željko Marušić.

LIBERALIZACIJOM POSLOVANJA AUTOŠKOLA RISKIRAJU SE ŽIVOTI

Marušiću je sporna i liberalizacija otvaranja i poslovanja autoškola. Kaže da se autoškole ne smiju liberalizirati jer ćemo tako dobiti buduće vozače koji će polagati tamo gdje mogu najjeftinije doći do vozačke dozvole, a ne tamo gdje će najviše naučiti i dobiti odgovarajuću obuku. “Time se riskiraju ljudski životi. Za autoškole se mora osnovati agencija pod Ministarstvom prometa, koja će propisivati pravila i odrediti minimalnu cijenu, a ispitivači moraju imati državni certifikat. Ne možemo se tu uspoređivati s Europom, kada su pravila kod nas drukčija. Tu ne smije biti tržišna utakmica”, smatra Marušić.

Željko Marušić

prometni stručnjak

Loše je i što se ne uvodi ono što stalno zagovaram, a to je mjera poništenja vozačke dozvole. To bi značilo da s trećim oduzimanjem dozvole automatski ide i njezino poništenje, i to ne samo za akloholiziranost.

kazna

MLADI VOZAČI OSTALI BI BEZ DOZVOLE S DEVET NEGATIVNIH BODOVA

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike