Mozaik
PD “ZANATLIJA” OSIJEK

Planinarska obljetnica okrunjena priznanjem
Objavljeno 28. prosinca, 2016.

Na svečanoj Novogodišnjoj sjednici dodijeljna su u Zagrebu priznanja Hrvatskog planinarskog saveza najboljima među 340 udruga te akcijama i pojedincima za ovogodišnje aktivnosti. Među 12 kategorija priznanje je dobilo Planinarsko društvo “Zanatlija” Osijek, za najbolji rad s mladima u 2016. godini. Tako je na najbolji mogući način zaključena slavljenička godina, u kojoj to društvo obilježava 45 godina postojanja.

Kako je sve počelo?

Godine 2015. Izvršni odbor donio je odluku o osnivanju planinarske skupine za djecu i mlade, potpisao sporazume o suradnji s OŠ Franje Krežme, 1. i 2. gimnazijom. Odabrano je ime “Dumina” jer ima simpatično značenje (dumina > dobra fora, zabava), osječku prepoznatljivost, a može uključivati sve dobi djece i mladih. Planinarska skupina “Dumina” vrlo je brzo postala stvarno dobra dumina Planinarskog društva Zanatlija, jer se u svaki sljedeći izlet uključivao sve veći broj djece i mladih, zahvaljujući izvrsno planiranim programima izleta, koje je osmislio voditeljski tim profesorica i aktivnih planinarki: Jela Knežević iz 1. gimnazije, Tihana Pavičić iz 2. gimnazije i Ksenija Vilić iz OŠ Franje Krežme.

Kalendarska 2016. godina počela je u siječnju Izletom iznenađenja, na kojem je bilo oko 110 planinara. Staza je vodila od sela Zoljan do Našičkog vodovoda, starog rimskog druma prema selu Seona, izvoru našičkog vodovoda i geološke staze, a završila u Gazijama, Planinarskoj kući Tivanovo. Svaki je član PS-a “Dumina“ dobio svoj prvi planinarski dnevnik, u kojem će skupljati žigove s izleta cijele godine, a mnogi su prvi put u životu i sami na pripremljenim štapovima i vatri ispekli svoj ručak.

U ožujku su, pak, tri autobusa puna djece i mladih otputovala u Veliku na 34. Papučke jaglace. Mladi su planinari vidjeli Stari velički grad i doživjeli svoje prvo penjanje po Tauberovim stijenama, nedaleko od papučkog vrha Lapjak, uz nesebičnu podršku HGSS-a, stanica Osijek i Požega.

Treći izlet održao se u svibnju kao Vikend na Omanovcu, u planinarskom domu PD-a “Psunj” iz Pakraca, na kojemu su se, uz hodanje po Psunju, mladi planinari uz pomoć članova HGSS-a okušali i u penjanju na umjetnu stijenu.

Nova školska godina obilježena je u rujnu izletom na Dilj Od Panonskog mora do zelenih gora. Taj je izlet počeo u Rastušju, rodnom mjestu i rodnoj kući Dragutina Tadijanovića, a nastavljen u Šumi Striborovoj, oslikanoj likovima iz bajke. Srednjoškolci su obišli i Pljuskaru, lokalitet bogat ostacima Panonskoga mora. Izlet je završio igrama na terenima Planinarskog doma “Đuro Pilar”.

Listopad je obilježila Planinarska kestenijada u Petrinji – izlet na kojemu su mladi planinari doživjeli svoju prvu ozbiljnu kišu i... preživjeli! Svi se slažu u odluci kako nagodinu moraju doći ponovno i nadoknaditi manjak kestena, kojeg zbog kiše nisu uspjeli dovoljno nakupiti.

Posljednji ovogodišnji izlet, Brdovita Baranja, održan je u studenome, od vidikovca u blizini beljskih podruma, svetišta Gospe Lurdske kod Popovca, prema odašiljaču i vrhu Kamenjak, nastavljen spustom do sela Branjina, a završio u Zlatnoj gredi i adrenalinskom parku, u kojem su članovi HGSS-a pomogli učenicima pri penjanju na umjetnu stijenu, a domaći vodiči pomagali djeci u svladavanju adrenalinskih sprava.

Najbolji do sada

U svim navedenim izletima sudjelovalo je oko 700 planinara, što je prosječno više od 100 planinara po izletu. Svaki izlet završen je ocjenom „najbolji do sada“, što je poticaj za nove uzbudljive planinarske avanture. Zbog toga su voditeljice “Dumine” već osmislile bogate programe za šest novih izleta u novoj, 2017. godini, za koje vjeruju kako će također biti ubrojeni u “najbolje do sada“. Izletima se priključuje velik broj djece i mladih SOS Dječjeg sela Ladimirevci, s kojim društvo također potpisuje sporazum o suradnji.

Ponosni su i veliki i mali

Vladimir Pavičić, predsjednik PD-a “Zanatlija” rekao je:

“Prije svega, izuzetno mi je drago što smo dobili baš priznanje 'struke', Hrvatskog planinarskog saveza, a posebno da se prepoznao upravo rad društva s djecom i mladima u velikoj konkurenciji od 340 planinarskih udruga, članica Hrvatskog planinarskog saveza. Posebno sam ponosan jer je to uspjeh tima i timskog rada na čelu sa Ksenijom Vilić. Ksenija je uspjela oko sebe okupiti ekipu vrijednih suradnica i suradnika volontera. Nakon svih ovogodišnjih, dobro posjećenih, izleta planinarske skupine 'Dumina', mogu samo zadovoljno zaključiti kako se Osijek ne mora bojati budućnosti bez planinara. Vjerujem kako mnogi sadašnji članovi 'Dumine' i u budućnosti uključivati planinarenje u svoj stil života. Godišnji plan izleta i aktivnosti Planinarske skupine 'Dumina' za 2017. godinutakođer obiluje zanimljivim izletima i aktivnostima. Preostaje mi samo pozvati i ostale, svu zainteresiranu djecu, mladež i odrasle,  da nam se pridruže. Provedite  svoje vikende na najzdraviji mogući način: u prirodi, u kretanju i, naravno, u dobrom društvu!”

Ksenija Vilić, profesorica i planinarski vodič: Bila sam vrlo ponosna i uzbuđena kada sam primala priznanje jer nisam uopće razmišljala da itko prati i vrednuje naš rad izvan našega društva. Lijepo je dobiti priznanje kako je ono što radiš dobro, ali je najveće priznanje, zapravo, kada se za svaki sljedeći izlet prijavi sve veći broj djece. No veći broj mladih planinara znači i veću odgovornost, zato mi je posebno drago što se i dvoje kolega iz škole, prof. Ivana Rašić i prof. Zvonimir Stipešević, uključilo i pomaže u vođenju izleta. Iskreno im zahvaljujem na tome. Raduje me i što raste broj roditelja i broj odraslih, aktivnih planinara “Zanatlije“ koji se priključuju izletima PS “Dumina“.

Jela Knežević, prof. u 1. gimnaziji: Posebno se radujem ovom priznanju jer rijetko kada prosvjetari dobiju javno priznanje za svoj rad u odgoju i obrazovanju. Meni osobno daje poticaj za daljnji angažman jer mi govori o tome da činim nešto dobro. Ali najveće mi zadovoljstvo pruža činjenica što su mladi nakon izleta sretni i zadovoljni, i obavezno odmah pitaju kada ćemo i kamo ići na sljedeće planinarenje.

Višnja Matić, psihologinja i voditeljica Tima za razvoj djece u SOS Dječjem selu Ladimirevci: Aktivna sam planinarka u PD-u “Zanatliji“ . Kad je “Dumina“ počela djelovati, odmah sam pomislila kako bi to moglo biti vrlo korisno za djecu i mlade iz SOS sela. Uključilo se nekoliko SOS obitelji, SOS majki s djecom te mladi iz SOS zajednice mladih. Zajedno s kolegom, psihologom Davorom Vinkovićem, nastojim na svakom izletu integrirati SOS korisnike u društvo njihovih planinarskih vršnjaka. Svima je to posebno i izuzetno iskustvo. Jedna je djevojčica rekla kako joj je to ujedno i najbolji doživljaj prirode do sada.

Darija Skokić, maturantica 1. gimnazije: Danas je mladež previše opterećena tehnologijom, umjesto da se druži vani, u prirodi. Moje planinarsko društvo omogućilo mi je da zdravije i ljepše provodim slobodno vrijeme. Mislim da je nagrada samo dokaz onoga što smo i zaslužili.

Ana Kozić, maturantica 1. gimnazije: Iskustvo koje sam imala na dosadašnjim izletima bilo je jako poučno i zanimljivo. Jako sam ponosna na priznanje koje je moje društvo dobilo. Što reći? To se i očekivalo.

Ljilja Havranek, dugogodišnja planinarka PD-a “Zanatlija“: U planinarima sam 22 godine, a ova mi je godina pravo osvježenje - ići na izlet s djecom ono je što nam je trebalo. Povezivanje generacija, upijanje mladenačke energije, razvijanje tolerancije, pružanje savjeta i pomoći... baš ispunjava. Prednost ovih izleta je u upoznavanju djece raznih dobi iz raznih škola, a posebno me raduje ukučivanje djece iz SOS Dječjeg sela Ladimirevci. To je osnova za daljnji razvoj djece, jer će dio njih sigurno izabrati planinarenje kao aktivnost u slobodno vrijeme. J.Kn.