Osijek
MONOGRAFIJA O OSJEČKOM ELEKTRIČNOM TRAMVAJU

Ponosni smo na “tresku” isto kao naši sugrađani prije 90 godina
Objavljeno 13. prosinca, 2016.

Svečanosti u HNK-u Osijek u ponedjeljak je obilježena 90. obljetnica električnog tramvaja GPP-a u Osijeku, točno na dan kada su strujom pogonjeni zamijenili konjske tramvaje. Bila je to prigoda da se okupe i GPP-ovi umirovljnici na promociji monografije “90 godina osječkog tramvaja” Josipa Nađa, u izdanju Matice hrvatske - ogranka Osijek, koja je izdana pod pokroviteljstvom GPP-a Osijek i Udruge umirovljenika GPP-a. Knjigu su predstavili autor Nađ, korektorica prof. Nevenka Špoljarić, direktor GPP-a Mario Šapina, recenzentica dr. sc. Anamarija Lukić (recenzentica je i prof. dr. sc. Zlata Živaković Kerže), urednik prof. ddr. sc. Miljenko Brekalo iz Instituta Ivo Pilar Osijek i predsjednik MH Osijek Ivica Završki.

Brekalo je istaknuo kako je Nađ kroz monografiju dao ne samo presjek razvoja tramvaja nego i Osijeka s kraja 19. i početka 20. stoljeća, pa je podsjetio na brojne danas ugasle tvornice. Šapina je kazao kako je knjiga, koju je GPP rado podržao, zapravo putovanje tramvajem po gradskoj i GPP-ovoj povijesti, a izdana je u prijelomnom trenutku za tu tvrtku jer upravo počinje projekt njene modernizacije i ulaganja vrijedan 100 milijuna eura. Nađ se prisjetio kako mu je od kolijevke pa sve do mirovine život vezan uz tramvaj. Naime, otac mu je vozio tramvaj i darovao mu je za igru model tramvaja, pisao je maturalni rad o tramvaju 1970., a nakon 46 godina napisao je i monografiju - samo nekoliko mjeseci nakon odlaska u mirovinu u travnju ove godine. Zanimljivo je i to što se Nađovo umirovljene poklopilo s mjesecom kada je i konjski tramvaj umirovljen (1. travnja 1926.). Knjiga daje kratak, efektan i detaljan osvrt na važan aspekt urbane povijesti, a očito je da smo ponosni na tramvaj isto kao naši sugrađani prije 90 godina. Župan Vladimir Šišljagić istaknuo je kako je dirnut i oduševljen kada se govori o tramvaju kao jednoj od osječkih jedinstvenosti. “Osijek je grad bogate povijesne tradicije, i gospodarske i kulturne, pa čak u svjetskim mjerilima. Možda ponekad to smetnemo s uma jer je to nama svakodnevica, ali sjetimo se akademika, nobelovaca, svjetskog rariteta Tvrđe, secesije... A kad govorim o tramvaju, sjećam se i 'kešanja' na tramvajskoj rudi, što je svojednobno bio običaj”, kazao je župan Šišljagić.

I gradonačelnik Ivica Vrkić prisjetio se mladosti vezane uz tramvaj. “Volio sam tramvaj, ali volio sam i svoju Zoru, pa sam ponekad psovao što sam propustio zadnji tramvaj od cure iz Gornjeg grada do kuće u Donjem gradu. Ali bez obzira na to što sam onda morao kući pješice, istodobno sam bio zadovoljan jer sam mogao ostati duže s njom”, kazao je Vrkić. D. Pejić

ČAK SU I “ŠVERCERI” KUPOVALI KARTE KOD VIKE I MANCIKE

Turistički vodič Vlado Pest podsjetio je na nezaobilazno “švercanje” u tramvaju. “Ali bilo je i onih koji se, unatoč hrabrosti da to rade u drugim tramvajima, nisu usudili isto činiti kod Vike i Mancike. Krupniji je stas vozarica i kondukterki izazivao respekt kod 'švercera', pa njima nisu trebali kontrolori.” Jučer su se u staroj “treski” svi sudionici obilježavanja obljetnice iz HNK-a“švercali” do Tvrđe, gdje je u Muzeju Slavonije svečano otvorena izložba “Treska - 90 godina električnog tramvaja u Osijeku”, koju će građani moći pogledati do veljače 2017.

Možda ste propustili...

WEB-STRANICA S POPISOM UGOSTITELJA KOJI DOSTAVLJAJU HRANU

Tomić: Želimo pomoći ugostiteljima

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana