Objavljeno 8. prosinca, 2016.
Neke moderne igračke koje se mogu povezati na internet mogu se pretvoriti u prave talentirane špijune kojima se može upravljati preko najobičnijeg mobitela, upozoravaju europska i američka udruga za zaštitu prava potrošača te su zbog toga podnijele i tužbu.
Izdvojena su dva osnovna problema: moguća zlouporaba u marketinške svrhe i opasnost da se na lutku priključe neznanci bez znanja korisnika. Kako piše EurActiv, udruge su posebno zabrinute zbog dvije igračke, lutke “Moja prijateljica Cayla” i robota “i-Que”, koje ne mogu raditi bez korištenja aplikacije za mobilni telefon ili tablet, objašnjava Europska udruga za zaštitu prava potrošača (BEUC).
Sporne igračke prozvodi Genesis Toys sa sjedištem u Hong Kongu, koji je najveći svjetski proizvođač igračaka povezanih na internet. Ove lutke mogu odgovarati na jednostavna pitanja koja im postave djeca, a svi se razgovori, šifrirani, snimaju na serverima. Organizacije potrošača u tekstu žalbe navode da proizvođač ne traži odobrenje roditelja prije prikupljanja snimaka i drugih osobnih podataka o djeci, i da se svaka riječ koju dijete tijekom igre izgovori prenosi kompaniji Nuance komunikacije, specijaliziranoj za tehnologiju glasovnog prepoznvanja. U nacrtu tužbe protiv Genesis Toys i Nuance komunikacija pred američkom Federalnom trgovinskom komisijom, četiri američke organizacija upozorile su posebno na Nuance, koji pak tvrdi da prikupljene podatke koristi da bi poboljšao proizvode. Istina je da ta tvrtka svoju tehnologiju prodaje i vojnim, obavještajnim i policijskim agencijama. “Kada igračka prikuplja osobne podatke o djetetu, obitelji imaju pravo to znati i moraju imati izbor glede toga kako se koriste podaci o njihovom djetetu”, rekla je savjetnica za tehnološke politike neprofitne američke Unije potrošača Katie McInnis.
Istraživanje norveške neovisne organizacije za zaštitu potrošača (Forbrukkerradet), na kojem se temelje tužbe različitih organizacija i u koje je AFP imao uvid, ističe da se spomenute dvije igračke mogu koristiti poput običnih bluetooth slušalica, što ih čini posebno podložnim za zlouporabu. “Svatko se vrlo lako može povezati na lutku. Dakle, u blizini uključene lutke neznancu je lako priključiti se i govoriti preko lutke i preko te veze slušati razgovore drugih”, objasnio je Finn Myrstad, dužnosnik Norveškog savjeta potrošača iz odjela za digitalne usluge. Istovremeno Norvežani su dali i savjet proizvođaču za vrlo jednostavnu, malu izmjenu igračke - da se za spajanje na lutku traži i fizičko pristupanje, dodir, poput pritiskanja gumba kako bi se potvrdilo povezivanje uređaja. Ove se igračke u Europi mogu kupiti putem interneta za pedesetak eura.
Eduard SOUDIL
djeca trebaju snažniju zaštitu
Izvršni direktor Kampanje za djetinjstvo bez marketinga Josh Golin navodi da se djeca sprijatelje s lutkama i igračkama koje imaju “osobnost” i da im povjeravaju detalje o svojim životima. “Od ključnog je značaja da osjetljivi podaci koje ove lutke prikupljaju budu podložni najstriktnijoj zaštiti i da se ne koriste za manipulativan i prikriveni marketing”, naveo je. Najmanje 18 udruga za zaštitu potrošača i djece iz 15 europskih zemalja iznijet će ovaj slučaj pred nadležne vlasti. Norveško istraživanje bavilo se još jednom igračkom - “Hello Barbie”. Ova se lutka ne prodaje u Europi, a udruge za zaštitu sigurnosti na internetu već su pokrenula pitanje ove lutke u SAD-u.